Jump to content

Isolering av eksosrør


JFE

Recommended Posts

Hvilke varer ble det? I min Furuholmen har jeg ca. 30 cm med rør som muligens burde hatt noe isolasjon av noe slag...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dette brukes for å isolere mot varme. Benyttes ofte på manifolden i trimmede biler for

at det ikke skal bli for varmt i motorrommet.

 

I følge selger skal du kunne holde på exhaustmanifolden når den er isolert med dette stoffet.

 

Steinar Stolen selger en type som heter Exhaust Wrapping. Dette er et bånd i 1tomms eller 2tomms

bredde som rulles rundt manifold/eksosrør.

 

Jeg skal bruke det i forbindelse med eksosrøret på Eberspaecer'en.

 

Jarle

Link to post
Share on other sites

Hei Skipper Worse.

 

Jeg har den løsningen med ferdig isolert eksosslange. Men den ytterste delen, 20 til 30 cm, er uisolert og ligger i en liten svanehals oppunder dekk før den er koblet på skroggjennomføringen.

 

Dette gjør at det blir varmt på teakdekket over svanehalsen, og dette har bekymret med litt siden

dekket er limt på plass.

 

Jeg har fra før en Eber 5kW luftvarmer, og skal komplettere den med en Eber 5kW vannvarmer.

Tanken er da og benytte samme skroggjennomføring på begge varmerene. Eksosrørene må da kobles sammen med et grenrør rett før skroggjennomføringen, og på den måten øker jo det uisolerte arealet av eksosrør.

 

 

Jarle

Link to post
Share on other sites

Men den ytterste delen, 20 til 30 cm, er uisolert og ligger i en liten svanehals oppunder dekk før den er koblet på skroggjennomføringen.

Ja, da skjønner jeg deg en anelse bedre! Har noe liknende selv, menikke mer enn de siste ti cm. Der brukte jeg om igjen isoleringen fra den gamle eksosslangen, selv om det var god klaring i de fleste retninger.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Da har jeg også bestilt bånd for eksosslange. Mine korte bøyer i hver ende står fritt, men liker å ha det 100% sikkert.

 

Jeg oppdaget også noe annet. På kokeapparatet (Wallas) går slangen uisolert under apparatet. Vel og bra, men under er det en skuff. Riktignok et stykke under, men så for meg at noen f.eks la en plastpose i skuffen. Den kan jo "vokse" litt og ta bort i slangen siden det ikke er noen beskyttelse mot den. Ergo - den slangen skal også isoleres!!

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...