Jump to content

Merking Bolærne

Syvert

Recommended Posts

Hei Baatplassfolket :seeya:

Jeg har merket meg at det er problemer med et par grunner ved innseilingen til Østre Bolærne. Jeg har vært i kontakt med Kystverket Sør som er villige til å merke disse grunnene før sommersesongen. Kan noen lokalkjente sende meg en kartreferanse hvor disse grunnene er merket av, slik at jeg kan formidle dette videre til Kystverket?

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Hej Syvert !

jag er vel den her som er minst lokalkjent..... :blush:

(2ggr på Bolaerne förra året)

du har sett den her ?? http://www.bolerne.no/upload/dokumenter/sjokart.pdf

det jag tyckte var vanskligast var att veta exakt var '1,5an' ligger

det beste hade varit 2 enslinjer på land

(då slipper man framtida underhåll på pricker/staker som flyttas av is.)

en som leder klart, rakt in fra sör, opp förbi/vest 1,5an og sedan en rakt in mot hamnen

får hoppas att några andra kommer med fler tips til dig her......

S/Y Gunga Din

Har ikke noen ordentlig god forklaring jeg heller. Men legger ut ett par bilder for å vise sånn cirka.

I det første bildet ligger det en stygg grunne helt ute til høyre i billedkanten, midt på. Mulig at grunna egentlig ligger litt utenfor billedkanten, men du ser at båtene kjører slalåm. Det stikker ut en lang stygg rygg ut fra den en holmen og rett sydover. I neste bilde ser du en båt som står godt på denne grunna. (NB: Ikke redningsskøyta altså. :wink: ) Men det ikke så lett å se nøyaktig hvor den er. Det er visst en god del som har gått på her.

Ca pos er N59. 12.090, E10. 33.630. (Ta disse posisjonene med en klype salt, da jeg ikke har noe skikkelige kart å se på.)

Den grunna Gunga henviser til, tror jeg har ca pos N59. 11.967, E10 33.858. Nord for en av Langholmane? (den østre?)

I bildet ligger den rett nord for holmen midt i bildet. (Nord blir vel rett høyre omtrent)

De som er lokalkjente får korrigere meg om jeg tar feil.

Bilde

Bilde

• 11 måneder senere...

De er ikke på kartet, ei heller på min helt nye kartbrikke. Så senest i sommer 3-4 stykker som gikk på. Man kan passere der hvis man vet hvilke over-ett merker man skal bruke, hvis ikke runder man slik du ser kjølevannet etter båten på bilde 1 lenger opp.

Joda310

som runder slik det er gjort i bilde 1

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

----er dette riktig sted som nevnt over grunna merket med rød pil ?

Nei. Grunnene som fryktes ligger vest for Østre Bolærne.... syd for kartutsnittet ditt. De finnes forøvrig behørig merket i mine kart, vi ferdes en del i området og jeg kan ikke se noen grunn til bedre merking. Settes det opp "stopp forbudt" skilt her går man bare på grunn ett annet sted istedet. Lære seg å lese kartet litt bedre i stedet kanskje?

Heisan.

Tryggeste adkomst er fra havnen og sør-vest over og runde sør for siveskallen hvis en skal nordover.

Langs med siveskallen (største øya vest for havna) på østsiden går også bra.

Fra havna og snarveien mellom skjærene rett vestover anbefales ikke. Her må det kjøres slalom.

Fra havna og nordover mot midtre B. går bra hvis man holder seg nære vestre B.

De aller fleste grunnstøtinger i vårt område i år har vært ved Bolærne, så oppmerking er nok på tide.

mvh

kk :sailing:

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Hei Syvert,

Er det noen god måte og melde inn umerkede grunner som burde vært merket med stake?

Denne grunnen (egentlig disse da det er to) ved Lindøy utenfor Stavanger skulle uten tvil hatt en stake.

Grunnstoett_ved_Lindoy.JPG

Disse ligger rett ut av en av Stavangers mest populære uthavner og flere båter går på denne hvert år.

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...6&hl=lindøy

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

er dette riktig sted som nevnt over grunna merket med rød pil ?

Untitled.jpg

Den grunna du sikter til her Espen C, har jeg ikke klart å finne. Enda jeg har vært ute der flere ganger med jolla for å finne den. At den er der, har jeg fått bekreftet ved selvsyn. En morgen i pinsehelga våknet jeg av ganske kraftig motordur, og det var redningsskøyta som dro av en seiler som hadde gått på der.

vi ferdes en del i området og jeg kan ikke se noen grunn til bedre merking. Settes det opp "stopp forbudt" skilt her går man bare på grunn ett annet sted istedet. Lære seg å lese kartet litt bedre i stedet kanskje?

Jeg har heller ikke hatt noen problemer i området. Har inntrykk av at kartet stort sett stemmer med terrenget. Men jeg tar det ganske så rolig i farvannet. Kan bli litt vinglete seilas av og til.. :lol:

Jeg forstår ikke helt denne tråden.

Jeg har vært på Bolærne flere ganger og er ikke klar over hvilken innseiling som er særlig komplisert.

Er det noen mangler ved de kartsidene som er lagt ut av http://www.bolerne.no,

på underområdet /upload/dokumenter/sjokart.pdf ?

Jeg har brukt noe tid på RIB i området og har ikke observert de falige grunnene som kommer i tillegg til de internett-baserte opplysningene.

Setter derfor pris på om noen også gir informasjon om mangler til www.bolerne.no.

Jeg kommer helt sikkert til å besøke Bolærne også sommeren 2007 - en flott perle i Oslofjorden - glad for at den er tilgjengelig for almennheten.

Jeg seiler etter akkurat samme kartene som ligger ute på hjemmesiden til Bolærne. Ikke noe problem det. Men det noen gjør, er at de prøver å kutte svingen ved å gå nord for Siveskallen, istedet for å gå rundt på sydsiden. Og da er man plutselig i skikkelig urent farvann. De lave holmene som ligger nesten rett øst for Kultane, (littegrann syd bare) stikker langt ut i sjøen rett under vannflaten, og det er her de fleste går på tror jeg. Hvis du ser på det ene bildet jeg har lagt ut tidligere, så står den båten på der. De som er lokalkjente går også denne ruta har jeg sett, men de vet nok mere nøyaktig hvor de skal gå.

Jeg forstår ikke helt denne tråden.

Jeg har vært på Bolærne flere ganger og er ikke klar over hvilken innseiling som er særlig komplisert.

nej det er vel ikke spes komplisert hvis man kan lese sjökart.....som dom fleste her på BP

men Tönsberg blad har haft en del artikkler

Propellknuser ved Bolærne

Fire på grunn hver uke

Frp grunnstøtte

som jag skrev tidigare några overettlinjer på land så sparer man mycket på vedlikehold av flytande sjömerken :smiley:

S/Y Gunga Din

Jeg har mistet oversikten i tråden. Er det en grunne som mangler på kartet eller ikke???????????

Regner med at det er en kjentmann som kan fortelle konkret om det er mangler på kartet eller ikke, og eventuelt omtrent hvor mangelen befinner seg. Det er det viktigste i første omgang. Undervurderer selvfølgelig ikke fordelen med stake, men skal man til Bolærne uten kart får man raskt et problem.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Jeg har mistet oversikten i tråden. Er det en grunne som mangler på kartet eller ikke???????????

Min påstand som svar til det: Nei.... følger du sjøkartkartet eller båtsportkartet er du trygg. Jeg har vært å lagt kontrollert igjen litt bunnstoff på mange av grunnene uti der for å sjekke og vil påstå at kartet er korrekt nok i massevis.

Alle grunner rundt Bolærne er merket på kartet. Oppdater kartene, følg med både på kart og terreng, så er det ingen problem å navigere rundt Bolærne.

Har selv kjørt mye rundt Bollærne , både med min HR, men også med jolle, for å gjøre meg kjent. Alt av grunner som ikke skal være i kartene, står i mine kart ihvertfall.

Men seff. kjekt med noe bedre merking kanskje.......

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...