Jump to content

Mørebas 19 fot 78mod motorbytte


ford

Recommended Posts

Vet om flere som har montert AQAD 40/41 i Fjord 21, det er plass og det funker greit. Imidlertid blir båten veldig baktung med 550kg motor/drev. Noe som gir ganske heftig planingsterskel

Er sikkert mulig å få plass i en 19 foting også , men har mine tvil om resultatet. Vil sikkert gå som et olja lyn - når den først kommer i plan.

Skulle jeg montert diesel i en 19 foting hadde jeg nok først og fremst tenkt på Mercruiser 1.7TD , evt en løsning basert på Ford fsd 425.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tror du bør tenke deg veldig nøye om før du setter i gang med dette prosjektet. Orginalt ble denne levert med en Perkins 4.108 på 49 hk, og Enfield drev, hele installasjonen veier godt under halvparten av det du tenker å montere inn nå. Det vil også ta vesentlig mer plass ombord, selv om det kanskje er et mindre problem. Du kan jo stille opp 3 personer på hekken, og se hva som skjer, så får du et visst inntrykk.

 

Enig i at Mercruiser 1,7 er et godt motorvalg for denne båten, men dette er kanskje et spørsmål om pris? En VP AD 31/290 DP er en rimeligere og langt bedre løsning, selv om denne også vil være i tyngste laget (ca 450 kg)

 

Uansett bør du ikke betale for mye for en slik båt med defekt motor, husk på at denne er bygd med dobbel bunn med flytestoff inni, der dette høyst trolig er vanntrukket, og båten er tung som fy!

Redigert av gruff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...