Jump to content

Løsne drittpropellen


Relax

Recommended Posts

:cryin: Gode båtvenner!

Var nede i havna i dag (nyyyyydelig vær og litt båtfeeling, ja) for å skru løs Radice-propellen. Den har litt for stor stigning og skal til behandling hos Winrace i Arendal (før rushet setter inn).

Det gikk greit å løsne skruen - men tror du propellen ville slippe taket? Neida, her hjelp ingen ting. Verken oppvarmning med gassblåser, slag med hammer eller fromme bønner.

 

Hvem har et brukbart kjerringråd??

Link to post
Share on other sites

Sett på en passende ters og spenn den godt. Varme propellnavet med blåselampe. Gi tersbolten et kakk med hammer og propellen ER løs. Det skal ikke så mye varme til men du må ha en litt kraftig blåselampe slik at ikke både propell OG aksel blir gjennomvarme for da hjelper ikke varmingen.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

..du kan også drille et lite hakk bak på akslingen slik at ikke tersen begynner å vandre når du drar til.

 

Ellers har jeg sett en spesiell type ters som kan brukes på både 2, 3 og 4 bladspropeller. Dette er en ters med bare en "arm". Og er så tynn at den kan gå fint mellom bladene på en 4 bladers skewback propell.

 

Mener jeg har sett dette på en webside hvor det ble solgt propeller. Nå kan jeg ikke finne den igjenn. :sad:

Link to post
Share on other sites

Sett på en passende ters og spenn den godt. Varme propellnavet med blåselampe. Gi tersbolten et kakk med hammer og propellen ER løs. Det skal ikke så mye varme til men du må ha en litt kraftig blåselampe slik at ikke både propell OG aksel blir gjennomvarme for da hjelper ikke varmingen.....

Men her må du helst ha en trearmet ters av soliiiid kvalitet . Prøvde først den største og DYRESTE tersen til Biltema , den bøyde seg , og propellen satt like fast . :crazy:

 

Kjøpte så en til rundt 1.200,- hos A/S Maskin , den gjorde susen .

 

Mvh Kjølen

Redigert av Kjølen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet igår pga at jeg skal bytte det vannsmurte lageret i stvnbeslaget.

Kjøpte også den avdrageren hos Biltema, og den satt noe inni hæl....... :boxing:

Men etter å ha spent det remmer og tøy kunne holde, var det bare et lite kakk :smash: med hammeren bak på skruen som strammer avdrageren og propellen spratt av :yesnod:

99,- :wink:

Redigert av Keiko ll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet igår pga at jeg skal bytte det vannsmurte lageret i stvnbeslaget.

Kjøpte også den avdrageren hos Biltema, og den satt noe inni hæl....... :boxing:

Men etter å ha spent det remmer og tøy kunne holde, var det bare et lite kakk :smash: med hammeren bak på skruen som strammer avdrageren og propellen spratt av :yesnod:

99,- :wink:

 

Samme her, anbefales.......... :yesnod::yesnod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

:flag: Kjære dere!

Takk for gode råd. Jeg anskaffet den største trearmede avtrekkeren i Biltemas sortiment samt propanbrenner. Deretter ble utstyret spent godt opp på propellen. Deretter var det tid for grill-party på propellnavet.

Og underet skjedde: Etter et par minutters oppvarming kom propellen settende. Helt av seg selv. Snakk om plopp-opplevelse.

 

Dette funket. Heeeerlig!!

Link to post
Share on other sites

Dette funket. Heeeerlig!!

Er det ikke greit å la fysikken jobbe litt for seg :lol::lol::lol:

 

Når du skal ha propellen på igjen så pass på at både aksling og innvendig i navet er rent, ikke nødvendigvis helt 100% sterilt men slik at der ikke er partilker/synlig smuss. Varm opp propellnavet litt, kanskje til 40-50 grader og smekk den på. Da løsner den ikke med det første....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...