Jump to content

Sverige-kun tre båter utenpå hverandre


wave

Recommended Posts

Hørte akkurat på svensk radio at det foreslås at det kun blir tillatt med tre båter utenpå hverandre i organiserte havner. Grunnen er faren for spredning av båtbranner. I Sverige har man flere hundre båtbranner årlig.

Det kan med andre ord blir enda mer vient å finne havneplass i Kostersundet, Ramsø, Smøgen etc. om forslaget går igjennom. I alle fall for de som legger båtferien til juli.

Link to post
Share on other sites

Dom har snakket om det på flera nyhetssendningar hele dagen, ett förslag fra Räddningsverket.

max 3 båter i bredd sen skall det oxo finnas släckningsutrustning i hamnen med jämna mellanrum.

 

satt akk o letade på Räddningsverkets hemsida efter rapporten, men dom verkar ikke ha lagt ut den enn!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dette høres på mange måter fornuftig ut , hakke mye du skal ha sagt vis det begynner å brenne i en båt og du vil ut . Sist sommer var det kontroll i gjestehavna her i Horten av brannvesenet , for å sjekke at ALLE kunne komma ut vis brann . Da var det ikke snakk om longside , alle båter skulle komma ut uten at en eller flere andre båter måtte flytte på seg .

PS: Jeg var ikke der , dette er bare noe jeg har hørte .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det er et fornuftig forslag, problemet er at folk ikke gidder å følge reglene.

 

Se på Tvedestrand. Der har de "brannsoner" på to meters avstander. Frem til dags dato har jeg ikke sett at båtfolk respekterer dette, og legger seg på utsida av plakatene......

 

Men som TineII sier, så har der vært kontroll, og det må jeg si er kjempebra, for da er brannvesenet med på å sannsynliggjøre problemet for de som ikke tenker over det....

 

Visste dere forresten at slik regelverket for gjestehavner er utformet, skal det være utstyrt med brannslokningsapparat, samt en paraplydregg med bittelitegrann kjetting på, i tilfelle man må sende ut en båt. Ikke rare greiene til sikring :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Lå en gang inne bak moloen ved Lysekil. Vi lå som nr. 6 og ytterst imin rad.

Akten om lå de 8 til 9 båter utenpå verandre

Innenfor lå det 28 båter side om side i en lang rekke. Det blir nok lite båt inne i de havnene da hvis de skal praktisere det.

Blir vel nesten umulig å få proviantert heretter i Svenske havner.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

...kun blir tillatt med tre båter utenpå hverandre

:eek: tok litt tid før jeg oppfattet at det var ANTALLET, og ikke BYGGEMATERIALET det var snakk om...

 

 

Visste dere forresten at slik regelverket for gjestehavner er utformet...

Visste egentlig ikke at det fantest noe "regelverk for gjestehavner". Hvor finner du dette?

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Så det er "Almenna råd", ikke en ny lov. Da er det jo opp til enhver havn hvordan de vil praktisere dette, og kjenner jeg de fleste rett når det kommer til penger, så vil de fleste få plass. :rolleyes:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Sommeren for 2 år siden lå vi longside med 2 båter innenfor oss i en ikke ukjent svensk gjestehavn, I løpet av kvelden fikk vi mange flere utenfor oss igjen, totalt lå vi til slutt 17 båter longsides utenpå hverandre. Helt uforsvarlig synes vi men tor dere det nyttet å si at dessverre vi ønsker ingen fler utenfor oss, nei - det hjalp ikke det spor. Den ene båten etter den andre klasket seg utenfor med tilhørende trafikk over dekk av bikkjer, unger og mel eller mindre påseilede utover kvelden. Det ble en lite trivelig natt - satt oppe hele natten - det nyttet ikke å sove.

 

Hvorfor denne vanen med longside ligging er mer vanlig i svanskehavner enn her i Norge er meg en gåte.

 

Ut og inn fortøyning er sikrere i forbindelse med brannsikkerhet og mot tranping og klaming over dekk.

 

Mvh

Fru Charente

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er til å unngå med mange utenpå hverandre i de mest populære havnene. Skulle det vært begrensning på kun tre utenpå, og skille hver 40. meter ville det ikke vært mange i Kostersundet.

Jeg har ligget i Vesterø når havna har vært helt full. Man kunne gå tørrskodd tvers over.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Sommeren for 2 år siden lå vi longside med 2 båter innenfor oss i en ikke ukjent svensk gjestehavn, I løpet av kvelden fikk vi mange flere utenfor oss igjen, totalt lå vi til slutt 17 båter longsides utenpå hverandre. Helt uforsvarlig synes vi men tor dere det nyttet å si at dessverre vi ønsker ingen fler utenfor oss, nei - det hjalp ikke det spor. Den ene båten etter den andre klasket seg utenfor med tilhørende trafikk over dekk av bikkjer, unger og mel eller mindre påseilede utover kvelden. Det ble en lite trivelig natt - satt oppe hele natten - det nyttet ikke å sove.

 

Hvorfor denne vanen med longside ligging er mer vanlig i svanskehavner enn her i Norge er meg en gåte.

 

Ut og inn fortøyning er sikrere i forbindelse med brannsikkerhet og mot tranping og klaming over dekk.

 

Mvh

Fru Charente

Denne tråkkingen over dekk og i cocpit har vi opplevd litt for ofte, greit når folk lister seg rolig og tenker på at det bla. er unger ombord som skal sove. Men nå har vi fått mer enn nok av fulle folk som tramper og snubler seg over båten, spesielt nedover i Austevoll har vi opplevd dette ofte.

Så nå er vi meget selektive ved valg av kaiplass/havn, og vi har dessverre besøkt endel av de finere havnene for siste gang, spesielt i sesongen, heldigvis er vi helårsseilere og har derfor sjøen nesten for oss selv ellers i året. Sist var det rene fyllakalaset i Bekkjavik, ingen ombord fikk sove den natten, og vi lå innerst av 2 seiler og 2 cabincr.

Godtfolk som mister helt hue :headbang:

Redigert av Som (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...