Jump to content

Vurderer ny båt, Skilsø 33 Sport event. Artic


NAL

Recommended Posts

Ladies & Gentlemen !

 

Undertegnede er en ivrig leser av dette forum. Har ikke vært så aktiv på innleggsiden. Men nå trenger jeg deres faglige vurdering. Vurderer å anskaffe en Skilsø 33 Sport event. Artic utgaven med hardtop.

Har lett med lys og lykte etter erfaringer/omtaler i dette utmerkede forum, uten hell så langt. Så kjære venner - kom med synspunkter - gode råd - ros/ris ! v

 

På forhånd takk!

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å huske at Båtmagasinet hadde en test av 33FB. Til å være en FB båt tror jeg konklusjonen var at den var litt liten. Også var det noe om at seteløsningen med den vippbare førersofaen ikke funket helt perfekt

 

Jeg pratet med Skilsø på en messe i fjor, og de var veldig hyggelige. Den båten jeg så på var en 33 Sport. Den fås også med HT. Da syntes jeg den var veldig fin. Ser ut som en solid, god og traust båt. Ny 36 presenteres visst på Sjøen for Alle i mars.

 

Coronet27 har en slik båt, og han deler helt sikkert sine erfaringer med glede.

 

Jeg sjekket Baatmagasinets test, og jeg husket rett. Om du går inn på Finn, søker på Skilsø, så ser du nederst på siden at du kan kjøpe tester av båter. Her finner du testen av 33FB. Koster 25 kroner å kjøpe - da får du testen som pdf fil.

Mulig denne linken tar deg rett til testen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

 

Takker for svar. Har lest test og fått kontakt med andre Skilsø eiere. Høres ut som om jeg er i ferd med å gjøre et godt valg.

Så er det bare å bestemme seg for D6 med fast aksling eller D4 med drev. Her er det kanskje fler synspunkter tenker jeg.

 

Tar i mot råd her også.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

D6 med fast aksling er et alternativ. D6 m/drev ingen god løsning i.h.t verftets egne folk. Derimot er det altså en løsning med D4 og drev.

Tenker på fremtidige vedlikeholdskostnader mm og mener kanskje at D6 med fast aksling er trygt, godt men muligens litt "gammeldags". Mister litt på toppfart i forhold til D4 løsningen, men får det igjen i høyere dreiemoment og muligens litt mindre pes for motor ved høy hastighet?

 

Jeg er veldig i tvil og mottar så gjerne syn på saken

Link to post
Share on other sites

Kjøper du Skilsø så blir du ihvertfall garantert fornøyd med verftet. Maken til hjelpsomhet finnes ikke tror jeg. Selv når det gjelder utgåtte modeller som de nesten ikke kan huske de har laget så er det bestandig svar å få på spørsmålet. Full pott til Skilsø for service innstilling.

Link to post
Share on other sites

Paradoksalt nok er Skilsø 33 Sport den av båtene som har den laveste toppfarten, og med strak aksel..........mens Arctic-utgaven fåes både med aksling og med drev. De fleste er med drev. Min erfaring er at selv KAD42 og 43 er stor nok til den båten, og den holder hvis en er bevisst på dette med å unngå belastning. Den går raskt i plan, uten å gi full gass, og selv uten kompressor. Men klart, du får den både med KAD 44 og 300.

 

Flott båt, men litt trang og liten til 32-"33" foter å være. 33 fot er jo med både nebb og badeplattform. Super-båt til 2 voksne! God og gjennomført kvalitet, og en god forhandler/produsent. Min erfaring var med en Skilsø 975 FB, 95 modell.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

D6 med fast aksling er et alternativ. D6 m/drev ingen god løsning i.h.t verftets egne folk. Derimot er det altså en løsning med D4 og drev.

Tenker på fremtidige vedlikeholdskostnader mm og mener kanskje at D6 med fast aksling er trygt, godt men muligens litt "gammeldags". Mister litt på toppfart i forhold til D4 løsningen, men får det igjen i høyere dreiemoment og muligens litt mindre pes for motor ved høy hastighet?

 

Jeg er veldig i tvil og mottar så gjerne syn på saken

En D6 veier et par hunde kilo mer enn en D4, så det kan være at det er litt lite bæring i hekken på båten til å takle D6 maskinen. Jeg vet fra Bitteliten III at Nidelv hevet badeplatformen 5 cm ekstra på den pga den ekstra vekten, og hekken duppet litt tungt i vannet på den. D4 260 tror jeg kan være et bra valg. Vær obs på at D4 260 med drev harkompressor og dermed mer kraft på lavere turtall enn D4 260 med aksling som ikke har kompressor. Om valget står mellom D4 260 og D6 310 ville jeg valgt D4 260.

 

Paradoksalt nok er Skilsø 33 Sport den av båtene som har den laveste toppfarten, og med strak aksel..........mens Arctic-utgaven fåes både med aksling og med drev.

Det kan kanskje skyldes at Sport utgaven har akterkabin, og dermed må ha senterplassert motor med rett aksling? Jeg snakket en god stund med en hyggelig kar fra Skilsø på båtmessa i Stockholm i desember. Han sa at man også kan få 33Sport med hadtop, og man kan velge mange forskjellige kabinløsninger under dekk og byssa kan man også få omtrent som man vil. Om jeg ikke husker helt feil snakket han om toppfart på 30 knop med D4 260 og rett aksling.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Kverulerende spørsmål thor......men OK, og forståelig også når jeg skriver liten til 32-33 fot å være. Den må ikke nødvendigvsi være under 30 fot av den grunn, selv om altså denne er det. Den måler 9,90 m inkl baugspyd og badeplattform. Den økte fra 32 til 33 fot etter at de forlenget badeplattformen med 15 cm.

 

Er det mer du lurer på thor, så er det selvfølgelig bare å spørre.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var også ombord i denne på båtmessa i fjor og kan understreke det som sies fra flere her. Solid og grundig utført båt. Flott trearbeid. En del å plukke på førerposisjonen. Litt trang til å være 33 foter. Synes også den virker litt gammeldags i interiør og løsninger, men absolutt en flott båt!

Link to post
Share on other sites

Paradoksalt nok er Skilsø 33 Sport den av båtene som har den laveste toppfarten, og med strak aksel..........mens Arctic-utgaven fåes både med aksling og med drev. De fleste er med drev.

Skilsø leverer nå også 33 Sport med drev. Pga akterkabinen er motoren midtplassert, men med en mellomaksling fra motoren til akterspeilet kan de installere drev. D4-260 og drev er helt sikkert en god kombinasjon i den båten.

 

Jeg synes båten er veldig fin. Med fast, skråstilt dobbeltkøye i forkabinen (som er en av to mulige løsninger her), blir dette en flott lugar med gode soveplasser og bra med skap-/skuffeplass. I tillegg får du jo en fin akterkabin med en del skap, samt en midtkabin. Jeg synes egentlig det er litt rart at det tilsynelatende (jeg har ikke salgstall) selges såpass mange flere Scand 29 Baltic enn Skilsø 33 Sport.

 

Så vidt jeg husker er båtens skroglengde 9.05 m, dvs. ca 29.5 fot.

 

Det kan kanskje skyldes at Sport utgaven har akterkabin, og dermed må ha senterplassert motor med rett aksling? Jeg snakket en god stund med en hyggelig kar fra Skilsø på båtmessa i Stockholm i desember. Han sa at man også kan få 33Sport med hadtop, og man kan velge mange forskjellige kabinløsninger under dekk og byssa kan man også få omtrent som man vil. Om jeg ikke husker helt feil snakket han om toppfart på 30 knop med D4 260 og rett aksling.

Det må vel være med en båt med midtplassert motor, mellomaksling og drev. Med fast aksling vil jeg anta at toppfarten ligger noen knop lavere.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Var da slettes ikke meningen å kvervulere nimbuster. Spørsmålet hadde sin rot i tankegangen om at det kanskje er andre "mindre" båter som kan by på det samme(eller helst mere) som Skilsø 33 men til en lavere pris. Selv kunne jeg tenke meg en Artic hvis båtbytte skulle bli aktuellt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...