Jump to content

Kjøpe VHF hvilken type?


Festina_Lente

Recommended Posts

Jeg skal ha VHF i min Maxi 77, og vil ha mulighet for ekstra høyttaler ut i cockpit. En kamerat har en utrolig kjekk sak, der VHF'en er som et telefonrør (flatt, svart, med tastatur på selve røret), og selve mottagerenheten en flat, svart sak som kan plasseres et stykke unna. Passer veldig godt å ha i nedgangen til salongen. Han har to høyttalere - en i cockpit og en i salongen. Noen som vet hva denne heter? Og hvor den er å få kjøpt?

Mvh Even

Link to post
Share on other sites

Jeg har sendt deg en IM :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

I 2006 katalogen fra SVB (www.svb.de) er det en ny modell fra Navman med 2 mikrofoner. Den ene har "alle knapper" og display!. Skulle tro at denne VHFen er perfekt for montering inne i jerngruva, med mikrofon nr. 2 i sittebrønnen.

 

Link til katalogsiden: https://www.svb.de/pdf/s_336.pdf

 

 

Har dog ikke funnet mere info om denne modellen, selv ikke hos Navman.

 

Er det noen som kan kommentere på Navmans kvalitet, generelt?

Redigert av hymer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir bedre dekning med antenne i masten.

Mvh Even

Hei Espen,

 

For VHF-kommunikasjon er fri sikt og dermed god antennehøyde helt avgjørende. Nå vet ikke jeg hvor høy mast du opererer med, men får du f.eks VHF-antennen 10 meter opp så vil det i mange tilfeller gi en flerdobling av rekkevidden i forhold til å ha den ved havnivå.

 

Lykke til med VHF'en!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...