Jump to content

Hvem seiler raskest?


bliss X

Recommended Posts

Funderte litt på følgende:

 

Du er ute å seiler på åpent hav. Du har vinden i mot og må krysse mot målet.

Du legger etterhvert merke til en annen båt langt bak deg, som tilsynelatende har samme kurs mot målet som deg. Noen ganger ligger der på samme halser, andre ganger på motsatte halser så det er vanskelig å si om den andre båten seiler raskere enn deg.

 

Spørsmål:

 

Finnes det noen smarte og enkle triks for å finne ut hvem som seiler raskest mot målet?

Link to post
Share on other sites

Tja, litt unøyaktig men...

En gang pr legg, når den andre båten er rett bak hekken din, tar du mastehøyden hans ved å måle med en blyant e.l. holdt på strak arm. Blir mastehøyden (eller rettere sagt projeksjonen av mastehøyden inn på blyanten/linjalen du sikter med) større drar han (selvfølgelig) innpå.

 

Evt kan man se på detaljene: Kan du se individuelle vinduer i overbygget, lese seilnummer e.l. når han er rett bak (eller ved en bestemt annen peiling, trenger ikke være rett bak). Ser du fler detaljer etterhvert kommer han sigende.....

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

En velkjent problemstilling som jeg aldri har hørt noe fornuftig svar på. Men jeg kom på en SImrad DVD jeg så på her om dagen (demo DVD for CX nav station), og på radaren der kan man legge inn haler (eng "trails") på andre ekko. Da vil du kunne se om ekkoene beveger seg relativt til din egen kurs. Mulig at det kan hjelpe. AIS vil kanskje også gi et svar?

 

Blyantmetodan tror jeg kan bli litt grov - særlig ettersom man krysser - og da er det jo ikke alltid båten ligger helt i ro horisontalt

Link to post
Share on other sites

Kalle han opp på VHF, og spørre om fart og pos. :cool:

Dersom dere er regattadeltakere vil svaret være høyst misvisende :lol:

I regattaer besvarer vi alle spørmål fra andre båter mest mulig forvirrende.

 

F.eks. rop fra annen båt bak oss: Er det grunt der? Hvor dypt stikker dere?

Svar: Vi stikker 110 cm, det går såvidt.

 

o.l.

 

(Dette er vanlig i regattaer - utpsyking av annen båt er en del av spillet. Det er ikke vi som er spesielt slemme).

 

Bl.a. ble vi praiet BABORD av en annen båt, som riktignok holdt babord halser en gang.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

En velkjent problemstilling som jeg aldri har hørt noe fornuftig svar på. Men jeg kom på en SImrad DVD jeg så på her om dagen (demo DVD for CX nav station), og på radaren der kan man legge inn haler (eng "trails") på andre ekko. Da vil du kunne se om ekkoene beveger seg relativt til din egen kurs. Mulig at det kan hjelpe.

Har man en enkel radar uten avanserte funksjoner kan man plotte manuelt på plottepapir.

 

Etter 2 observasjoner på radar med litt tid imellom observasjonene finner man kurs og fart til den man observerer ved hjelp av litt geometri og utregninger samt kunnskap om egen kurs og logg.

 

Det finnes også dataprogram som kan gjøre denne jobben.

Link to post
Share on other sites

Når man seiler regatta ser man ikke bakover, man har fokus fremover og kun det.

hvis noen kommer bakfra, ja da får det bare komme. :seeya:

Så enkelt er det vel ikke, å slå på toppen av motstandere en ligger foran er velkjent. Dette slik at man kan kontrollere svina. Da kan man kontrollere disse, samt jakte på de som ligger foran.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...