bliss X Startet 2.Februar.2006 Del på Facebook Startet 2.Februar.2006 Funderte litt på følgende: Du er ute å seiler på åpent hav. Du har vinden i mot og må krysse mot målet. Du legger etterhvert merke til en annen båt langt bak deg, som tilsynelatende har samme kurs mot målet som deg. Noen ganger ligger der på samme halser, andre ganger på motsatte halser så det er vanskelig å si om den andre båten seiler raskere enn deg. Spørsmål: Finnes det noen smarte og enkle triks for å finne ut hvem som seiler raskest mot målet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 2.Februar.2006 Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 Bortsett fra vanlig visuell observasjon av båten bak vet ikke jeg om annet en radar som kan gi deg et sikker svar - andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 2.Februar.2006 Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 (redigert) Tja, litt unøyaktig men... En gang pr legg, når den andre båten er rett bak hekken din, tar du mastehøyden hans ved å måle med en blyant e.l. holdt på strak arm. Blir mastehøyden (eller rettere sagt projeksjonen av mastehøyden inn på blyanten/linjalen du sikter med) større drar han (selvfølgelig) innpå. Evt kan man se på detaljene: Kan du se individuelle vinduer i overbygget, lese seilnummer e.l. når han er rett bak (eller ved en bestemt annen peiling, trenger ikke være rett bak). Ser du fler detaljer etterhvert kommer han sigende..... Redigert 2.Februar.2006 av surprise (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 2.Februar.2006 Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 Kalle han opp på VHF, og spørre om fart og pos. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 2.Februar.2006 Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 En velkjent problemstilling som jeg aldri har hørt noe fornuftig svar på. Men jeg kom på en SImrad DVD jeg så på her om dagen (demo DVD for CX nav station), og på radaren der kan man legge inn haler (eng "trails") på andre ekko. Da vil du kunne se om ekkoene beveger seg relativt til din egen kurs. Mulig at det kan hjelpe. AIS vil kanskje også gi et svar? Blyantmetodan tror jeg kan bli litt grov - særlig ettersom man krysser - og da er det jo ikke alltid båten ligger helt i ro horisontalt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 2.Februar.2006 Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 Enkleste måten er å bruke sekstanten for å måle mastehøyden. (Siden du krysser på åpent hav har du selvsagt med deg sekstant... ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 2.Februar.2006 Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 Kalle han opp på VHF, og spørre om fart og pos. Dersom dere er regattadeltakere vil svaret være høyst misvisende I regattaer besvarer vi alle spørmål fra andre båter mest mulig forvirrende. F.eks. rop fra annen båt bak oss: Er det grunt der? Hvor dypt stikker dere? Svar: Vi stikker 110 cm, det går såvidt. o.l. (Dette er vanlig i regattaer - utpsyking av annen båt er en del av spillet. Det er ikke vi som er spesielt slemme). Bl.a. ble vi praiet BABORD av en annen båt, som riktignok holdt babord halser en gang. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 2.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 Enkleste måten er å bruke sekstanten for å måle mastehøyden. (Siden du krysser på åpent hav har du selvsagt med deg sekstant... )Var den tanken som slo meg også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 2.Februar.2006 Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 Enkleste måten er å bruke sekstanten for å måle mastehøyden. (Siden du krysser på åpent hav har du selvsagt med deg sekstant... )jag er lite pryd av mig, våger ikke ha en Sex-tant ombord.............. vi har en sådan her i stellet ! Vad heter dom?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 2.Februar.2006 Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 Er ikke det en oktant da, Gunga Din? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sande (exSkjælø) Svart 2.Februar.2006 Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 Det er vel en ok-tant Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 2.Februar.2006 Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 visst er det en Oktant, föregångaren til sextanten. vi har fått ärva vår, tillhörde ursprungligen ett segelfartyg fra Fredrikstad! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
anton Svart 2.Februar.2006 Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 Svaret er enkelt: Den som er først i mål har seilt raskest !! Hvem som har vunnet, er en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 3.Februar.2006 Del på Facebook Svart 3.Februar.2006 Når man seiler regatta ser man ikke bakover, man har fokus fremover og kun det. hvis noen kommer bakfra, ja da får det bare komme. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Pontius Svart 3.Februar.2006 Del på Facebook Svart 3.Februar.2006 En velkjent problemstilling som jeg aldri har hørt noe fornuftig svar på. Men jeg kom på en SImrad DVD jeg så på her om dagen (demo DVD for CX nav station), og på radaren der kan man legge inn haler (eng "trails") på andre ekko. Da vil du kunne se om ekkoene beveger seg relativt til din egen kurs. Mulig at det kan hjelpe. Har man en enkel radar uten avanserte funksjoner kan man plotte manuelt på plottepapir. Etter 2 observasjoner på radar med litt tid imellom observasjonene finner man kurs og fart til den man observerer ved hjelp av litt geometri og utregninger samt kunnskap om egen kurs og logg. Det finnes også dataprogram som kan gjøre denne jobben. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pete Svart 3.Februar.2006 Del på Facebook Svart 3.Februar.2006 Når man seiler regatta ser man ikke bakover, man har fokus fremover og kun det. hvis noen kommer bakfra, ja da får det bare komme. Så enkelt er det vel ikke, å slå på toppen av motstandere en ligger foran er velkjent. Dette slik at man kan kontrollere svina. Da kan man kontrollere disse, samt jakte på de som ligger foran. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.