Jump to content

Nytt storseil: Fullspilet eller standard 2+2 ? pro /contra?


opus

Recommended Posts

Hva slags båt har du? Hvilket materiale skal du ha i seilet?

 

Jeg bestilte et nytt seil, og hadde tenkt å kjøre 2+2, men seilmakeren mente trimbarheten i seilet ikke ble spesielt mye dårligere med fullspilet, mens holdbarheten ble mye bedre. I tilleff kommer fordelen ved bruk av lazy-jacks.

 

Seilet er i tape-drive-laminat med s-glass-tape.

Link to post
Share on other sites

Endelig en tråd i kveld som handler om båt! :sailing:

 

Jeg skaffet meg et fullspilet storseil i fjor og har så langt bare gode erfaringer. Ikke minst er det fordelaktig i forhold til en lazy jack/lazy bag-løsning, egentlig en forutsetning. Mitt innntrykk er også at seilet står bedre i vinden, men nå er mitt sammenligningsgrunnlag nokså utblåste seil.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Jeg har seilt med begge deler, og finner bare fordeler med fullspilet seil.

Spesielt i ultralette vinder er forskjellen vesentlig. Et fullspilet seil holder sin fasong og gir framdrift, mens et seil med korte spiler mister fasongen og dermed kraften.

ser oxo bare fördeler med fullängd.......

 

en nackdel dokk, om man måste plocka ur dess långa latter/spiler, jag har ett E-mått på 4,30

dom er otymplige...men det er ett relativt litet problem :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hadde fullspilet før, og har nettopp fått et nytt fullspilet. Seilet holder fasongen bedre i lite vind.

Skjønner ikke helt hva trimmingsmuligheter man evt. mister? Du oppnår en ny mulighet i å stramme spilene etter værforhold med fullspilet. Kanskje ikke noe man gidder i det daglige, men man kan iallefall...

 

Enig i transportsaken, men har du flate spiler går det derimot an å "rulle dem". Og tape dem godt...

Mye krefter så lurt å være 2 stk...og forsiktig, men går greit. Da får du dem inn i vanlig personbil.

Link to post
Share on other sites

Enig i transportsaken, men har du flate spiler går det derimot an å "rulle dem". Og tape dem godt...

Mye krefter så lurt å være 2 stk...og forsiktig, men går greit. Da får du dem inn i vanlig personbil.

Jeg ser ikke problemet med spilene jeg, fest de med strikk / tape på bommen.

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Med skarp vinkel på salingshornene holder jeg fortsatt på 2+2.

 

Jeg har ikke helt satt meg inn i hvorfor det blir slik, eller føles slik, men å seile platt med skarpt vinklede salingshorn og fullspilet storseil så treffer seilet salingshornene seilet tidligere, og med høyere punkttrykk. Spilene bidrar til å øke vinkelen mellom seil og salingshorn og man får helt enkelt ikke ut bommen langt nok uten å spidde seilet.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enige med mine medseilere angående fordeler med fullspilet storseil. Eneste mulige ulempe jeg kan komme på er at seilet kan bli tyngre å heis dersom spilene er strammet mye og trykker mot glideren i masta. Dette avhjelpes med glidere av god kvalitet og ikke for mye stramming på spilene. Spilene øker jo også vekten av seilt, men dette er vel mer marginale problemer for de fleste.

 

Husk utakbare spiler for å lette transport og lagring.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med skarp vinkel på salingshornene holder jeg fortsatt på 2+2.

 

Jeg har ikke helt satt meg inn i hvorfor det blir slik, eller føles slik, men å seile platt med skarpt vinklede salingshorn og fullspilet storseil så treffer seilet salingshornene seilet tidligere, og med høyere punkttrykk. Spilene bidrar til å øke vinkelen mellom seil og salingshorn og man får helt enkelt ikke ut bommen langt nok uten å spidde seilet.

Jeg har også bakovervendte salingshorn, og er enig i at det ikke ser så pent ut på plattlens med fullspiler. Seilet/Spilen får en "S-form". Om det gir noe mer slitasje på seilet enn med korte spiler er jeg derimot ikke helt sikker på. Det er vel helst kontakten med salingshornet som er problemet?

Link to post
Share on other sites

Nefertiti: Du gir svaret selv. Når spilen ikke når ut til treffpunktet på sailingshornet vil seilet brette seg rundt treffpunktet og således være mer føyelig. I tillegg så er vinkelen lavere, da busen har flyttet seg nærmere masten.

Med fullspilet seil får du i stedet et spissere punkt hvor belastningen blir svært høy. Så kompenserer du ved å skjøte hardere og så mister du ditt areal på lensen.

Link to post
Share on other sites

Dette blir kanskje litt på siden? Har fullspilet seil på seilbåten,og har ingen erfaring med 2+2. Seilbåt har jeg bare noen års erfaring med, men på seilbrett som jeg har over 20 års erfaring med har det siste 16-17 årene ikke vært annet en fullspilet. Racing seilene har også fester mot masta (camber) som gir seilet en fast profil. Busen i seilet settes med nedhal og uthal. Finnes det noe lignende på seilbåt?

Link to post
Share on other sites

Har begge deler. Riktignok ikke nye noen av dem.

Synes, mener, tror at jeg får fullspileren til å stå bedre, særlig i lett vær.

Ved bruk av uthal, Cunningham og akterstag former jeg det ganske bra under de fleste forhold.

Riktignok et h---- å få opp. Må ta genoavinsjen med selftailer til hjelp for å få det helt opp.

Umontert ny LazyBag ligger hjemme. Et must ved singlehanded seiling.

Tar aldri spilene ut ved avrigging. Jeg ruller opp seilet slik jolleseilerne gjør.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å få opp storseilet? Det gamle fullspilte trekker jeg stort sett opp for hånd, bare siste meteren som må på vinsj. (Stort sett iallefall). Det nye har bare vært oppe en gang, og der er det tilogmed bare vanlige sleider. (Det gamle har litt mer fancy saker på spilene).

La ikke merke til at det nye var spesielt vanskelig å få opp heller.

 

Er kanskje mastesporet, evt sleidene som er problemet og ikke fullspilene?

 

Burde vel vurdere lazybag. Det gamle seilet var jeg ikke så redd for, men det nye trenger kanskje ikke ligge over hele båten når det skal ned.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...