Jump to content

Evinrude 2.3 Hk lufteslange ?


Oystein Ny

Recommended Posts

Har fått en gammel Evinrude 2.3 som ikke ville starte, ikke no rart det, det var fult av en hvit/gul gørpe i flotør kammeret.

Renset forgasseren og tanken + byttet ut bensinslange og bensin filter, voila startet :smiley:

 

Lurer på en ting, ut fra blokka ved sylinder ikke langt fra pluggen sitter en slange koblet til, denne er ca. 10 cm lang og samme dim. som bensinslangen, den var ikke koblet til noe i den andre enden, det ser ut på slangen som om den har sittet et sted pga merke etter klemme (strips).

Noen som vet om dette kun er lufte slange eller skal den monteres et sted ? finner ingen plass til den.

Link to post
Share on other sites

Hvor gammel er motoren ??

Endel eldre Johnson/Evinrude motorer brukte en dobbel slange ned til bensintank .

 

Enkelt fortalt ble trykk ifra motoren kjørt ned til bensintanken ,da tanken var 100% tett ( ikke lufting ) ble bensinen presset opp til motoren gjennom den andre slangen .

 

De fleste har vel blitt bygget om til en nyere pumpe, samme som blir de som brukt idag .

 

Med gammel menes før 1965 , ikke helt sikker på årstallet ,men tror ikke det ble bruke etter 65 .

Hvis motoren er eldre en 1964 MÅ du bruke 4% oljeblanding .

 

Sikker på størrelsen ?? fant ingen 2.3 hk Evinrude ( jeg regner med at du mente GAMMEL :smiley: )

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei

ar hatt en 3hk evinrude, med slangekopling fra deksel på sylinder (sitter på siden) og ned på rørstuss i overgangen til stammen. dette er utløpet for kontrollstrålen av kjølevannet. Den munner ut like under motor i øvre del av stamme, og en tynn stråle av sjøvann viser at motor har kjølevann. Jeg vil anbefale deg sjekke kanaler for avleiringer, om du ikke får kjølevann, samt impeller like over propellhus. lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei Arne kjetil, ikke så gammel motor, vet ikke hvor gammel.

Det står Evinrude 2.3 på dekselet og jeg finner heller ikke den på internett.

 

Kajaa, har tro på at dette er kjølevann ja og kanskje jeg finner rørstussen du nevner.

Skal se på det i kveld.

 

Takk for tips! :yesnod:

Øystein

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Har brukt denne motoren en stund nå og har følgende problem, den går ikke uten sjåk (åssen skrives det igjen :crazy: ).. må ha full sjåk og ingen gass ved start så må jeg sette sjåken på halv stilling, den stopper med engang hvis jeg skrur av sjåken.

 

Kan heller ikke ha mere en litt under halv gass, gir jeg mere så ruser den seg opp og stopper.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...