Jump to content

Akterfortøyning - vekt på lodd


Yankee

Recommended Posts

Jeg skal legge ut akterfortøyning med blåse utenfor brygga mi. Båten som skal fortøyes veier ca 3,5 tonn. Hvor mye vekt må det være på loddet? Hvor tykk kjetting må jeg bruke?

Dette er i en fjord med relativt rolig vann. Tenker bølghøyden maks er ca en meter, men det er endel vind. Har tidligere prøvd med sement i to fiskekasser, men dette holder bare en liten jolle.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å huske fra annen tråd at det kom til ca. 700 kg som minste krav, og at det var bedre å benytte tau, heller enn kjetting, grunnet tæring.

 

Men andre kommer sikkert med bedre begrunnede svar enn meg her.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Vil vel tro at BUNNFORHOLDENE - fjell / leire / sand - har mest å si (bortsett fra vekt), samt loddets utforming.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å huske fra annen tråd at det kom til ca. 700 kg som minste krav, og at det var bedre å benytte tau, heller enn kjetting, grunnet tæring.

 

Men andre kommer sikkert med bedre begrunnede svar enn meg her.

Oi, det var jo veeeldig mye :confused: , hvordan klarer man å få ut et sånt ett?

Link to post
Share on other sites

Oi, det var jo veeeldig mye :confused: , hvordan klarer man å få ut et sånt ett?

 

Hadde en gang båten på bøye.Jeg støpte fast tau/kjetting i en 50x50x5cm.bettong helle,så støpte jeg heller med hull i og kunne tre på èn og èn til ønsket tyngde.

Hadde gud ment det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plasttrær.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en periode en 22' tresnekkke på svai.

Bunnforholdene var gjørme / sand (helt ideellt)

 

Her la jeg en jernplate i et dekk, og fyllte på med sement.

Husket til og med å støpe inn ett syrefast "øye" (gammelt 3/4" rør)....

 

Greit å rulle og håndtere og sugde seg fast som bare fytterakkeren. :smiley:

 

Et problem med en slik løsning er at tauet (kjettingen) til blåsa blir for kort, slik at

den sammen med vær og vind er med på å løsne festet fra bunnen.

Link to post
Share on other sites

Er det is som er tjukk nok til å bære loddet er det bare å ta det ut på isen der det skal være, vente på våren så er det plasert.

Eller rett og slett støpe loddet i en ramme på isen, og feste tauet inn til land. Så er det bare å vente til isen går... Litt frostmiddel i støpen er sikkert lurt!

 

Må innrømme at jeg ikke har så mye erfaring med is på sjøen da, denslags er heller uvanlig her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...