Jump to content

Valg av farge på nye vinduer til flybrigdebåt


lykkeliten

Recommended Posts

Hei

Skal bytte ut vinduene i stålbåten min, og har fått et gunstig tilbud ifra CN-båtrutor i sverige.

Er i tvil om fargevalget på glasset, bør jeg ha klare glass i frontrutene

og farget på resten. Eller bør jeg ha lik farge hele veien.

Kommer i første omgang bare til å bytte ut vinduer i styrhus. (lukket båt)

CN- båtrutor sier de selger mest av bronsefarget glass som går litt mot brunt.

 

Er det noen som har noen erfaringer om hva jeg bør velge???

 

Har satt på flybrigde etter at dette bildet ble tatt.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Ville ikke hatt farget glass i front, ihvertfall minimalt med farge/soting. Har selv sotet glass på alle vinduer, og du merker det godt dersom du går i mørket.

Jeg kjører endel i mørket og synes ofte jeg må konsentrere meg mye for å se navigasjonslys og skille disse fra andre distraherende lyskilder.

Jeg ville anta at farget glass både påvirker fargesansningen av lys samt evnen til å skille navigasjonslys fra alle de andre lysene langs kysten - særlig nå når losvesenet reduserer lysstyrken.

Link to post
Share on other sites

Hadde jo vært flott med grønne ruter i en slik båt, ser litt eksklusivt ut :cool::cool: Hvor praktisk det er vet jeg ikke, jeg anser meg ikke for å ha ruter i det hele tatt i pinnebåten. Føler jeg går ned i kjelleren når salongen entres, og det er ikke mye jeg kan se ut av de. Flush-dekk kalles det visst.

 

Skjønner ikke hvorfor jeg absolutt skal kjøpe seilbåt (kjellerbåt).....har hatt endel av de etterhvert.

Salongen minner meg om kjelleren på hytten. :cryin:

 

Jeg skal sette inn "plexi" i teak lukene i båten, salong og akter, og der bør jeg vel bruke "sotet" slik at ikke andre skal få med seg hele herligheten nede i kjelleren :eek:

Jeg ser jo for meg bryggevandrere med skarpt blikk for luketitting :wink: , spesielt de båtene med 60 cm lavere fribord enn Bavaria.

 

(Ikke det at jeg ikke hadde vurdert Bavaria hvis den svenske skuten skulle parkeres)

Redigert av Som (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har jo blitt sagt nå men , har sota vinduer i snekka mi . Når jeg kjører i mørket nå så ser jeg nesten null , må stikke hue opp av HT for å se hvor jeg kjører , spesielt når det regner er detta ille i mørket. Det er pent med mørke /farva ruter og kjekt om sommer'n når sola står på , så vis båten kun er i bruk i sommerhalvåret hadde jeg kansje vurdert farva ruter for når sommersola skinner er det kjekt å ha da . :cool:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det er anbefalt klart glass med minst 71% lysgjennomgang. Jeg har sett at noen båter har sotede sidevinduer, men vinduene foran bør vel være klare for best sikt i mørke.

Takk for svar

Tror jeg kommer til å sitte mest på den nymonterte flybrigde'n når jeg

kjører. Så det blir klart glass på frontrutete og faget/sotet på resten.

 

 

Hva med den fargen som CN-båtrutor anbefaler :confused:

CN- båtrutor sier de selger mest av bronsefarget glass som går litt mot brunt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...