Jump to content

Yanmar 1gm, ryker kraftig


Bøljan Blå

Recommended Posts

Hei lurer på om noen har erfaringer ang. Yanmar 1 Gm som ryker ved oppstart, den er veldig treg å starte. Den bruker masse olje,

Har skiftet ventiltetn. og sjekket dysen men alikevel ikkje noko bedring,

det er rar farge på eksosen synes den er litt "brun" , kjem mykkje sot ved oppstart og etter eg har kjørt eit stykke og slakker av.

Det er ikkje uforbrente stoffer i eksosen/kjølevann men sot partikler er der nok av.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Hadde samme problemet med soting på min 1gm-10. Tenkte først på dyse, pumpe og topp. Da alt dette var tatt, så viste det seg at det var stempelringene... Etter 2-3 dager var de skifta, og motoren går som en klokke uten sot.

 

Har motoren din gått varm? Jeg tror det var det som skjedde med min - fikk det usannsynlige problemet at 3 helt nye impellere røk i tur og orden! Det var IKKE sjøvannsinntaket det jeg kan se - lurer litt på om det kan ha vært fabrikasjonsfeil... Motoren min var nok kjørt lite de 12 årene den har eksistert - og jeg slo til med flere langturer og litt hardere kjøring. Dette kombinert med litt varmgang var tydeligvis nok til å ta knekken på stempelfjærene....?

 

Toppen tar du lett av der motoren står for en sjekk, og avsote/slipe ventiler når du først er i gang. Er det stempelringene, så KAN du jo gjøre jobben i båten som meg - eller selvsagt sette det bort. Vet ikke om du har seilbåt eller ikke - jeg hadde motoren ut av festene og inn igjen 2-3 ganger uten assistanse. 96 kilo er ikke så mye på en bom!

 

Uansett så høres det mer ut som du har olje i forbrenninga enn at du har feil på dieseltilførselen. Det er jo uansett en fordel å overhale dysa - så du KAN jo gjøre det først bare for å eliminere denne feilen...

 

Kompresjonen kan du også teste grovt ved hjelp av sveiva. Det skal være kontant motstand - du skal IKKE kunne sveive et helt stempelslag uten videre. Før jeg tok ringene kunne jeg komme over øvre dødpunkt ved å legge hard trykk og vente. Kunne også høre en surkling i motoren, må ha vært lufta som passerte forbi de slitte stempelringene. Etter skiftet er det komplett umulig å få den forbi, og vi måtte også skifte til batteri med større amperestyrke ved start for i det hele tatt å få starta den uten å løfte ventilene...

 

Ellers er jo dette flotte motorer - særlig siden de lar seg heise ut og jobbe på helt uten assistanse.

 

Da båten vi har ikke krever allverden kraft, så har jeg justert litt ned på maks diesel-tilførsel, og gått litt tilbake på timinga. Resultatet er at den er MYE mer stillegående. Kan ikke helt se at det er et problem å justere seg til litt andre egenskaper så lenge det går nedover i ytelse? Tar gjerne imot tips & råd fra de som er enige/uenige!

 

(Du skal være obs på en feil som en sjelden gang oppstår med disse. Det hender det kommer litt sjøvann inn fra en lekk manifold... Ifølge en av de 12-15 mekanikerne jeg snakka med, så vil dette faktisk gi kraftig soting? Forstår ikke helt hvorfor - men uansett så er det en alvorlig feil siden saltvann kommer inn i sylinderen... Lett å demontere for å sjekke.)

Link to post
Share on other sites

...... som ryker ved oppstart, den er veldig treg å starte. Den bruker masse olje,

 

........det er rar farge på eksosen synes den er litt "brun" , kjem mykkje sot ved oppstart og etter eg har kjørt eit stykke og slakker av.

Hei Boljan Blå!

Kjenner igjen noen av punktene du beskriver her, på symtomer jeg hadde på min egen motor, en 1-syl. Sabb G-modell.

 

1) - .... veldig treg å starte....

Dette KAN bero på slitte stempelringer (Kompresjonsring - den øverste av tilsammen 4 ringer)

2) - ....Den bruker masse olje....

Dette KAN bero på slitte stempelringer (Oljeskrapering - den nederste av tilsammen 4 ringer)

3) - ...det er rar farge på eksosen synes den er litt "brun"....

Det KAN være rustavleiringer i den saltvannskjølte kjølekretsen. Lenge siden du skiftet ANODE i din Yanmar?

4) - ...kjem mykkje sot ved oppstart og etter eg har kjørt eit stykke og slakker av....

Soten er antageligvis forbrent olje? Ved oppstart blåses ut sot som har avleiret seg i eksos-systemet (fra forrige gang du kar kjørt motoren varm) -

5) - ...... som ryker ved oppstart....

Hvis det er en av de ovennevnte grunnene 1 og 2, så er det ikke unormalt at motoren ryker ved oppstart. Enten ryker den grå-hvit (uforbrent diesel p.g.a. lange gjentatte kinningsperioder før motoren tenner - og / eller - blå-grå røk p.g.a. smøreolje som forbrenner.

Har du - ved tomgang - ingen oljerester i kjølevannet? "Vakre farger" som sprer seg på vannoverflater, der hvor kjølevannet pipler ut....? Hvordan er kompresjonen hvis du prøver å sveive-over motoren for hånd? Dette gir som regel en antydning på hvor god tettning stempelringene utgjør.

Hadde (nesten) samme symptomer på min motor i fjor. Hvis det er av interesse så kan du jo lese både Sabb G-modell 10hk - "Mystisk" oljeforbruk..... som beskriver syptomene, og Sabb 10hk - Sylindertopp og stempelringer som beskriver stempelsjau.

 

I mitt tilfelle hadde jeg er unormalt høyt oljeforbruk MEN hadde god kompresjon. Det viste seg at det KUN var oljeskraperingen som var slitt. Ønsker deg lykke til i det som antageligvis må gjøres..... :smiley: ...som hschrde sier, 1GM'en er jo en enkel motor å skru på. Liten, lett og kompakt.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har behandlet endel motorer med et stoff som heter QMI. Utrolig bra effekt på kompresjon og oljeforbruk. En venn av meg drev med salg av brukte Volvomotorer og deler. Han begynte å behandle alle motorene med QMI og fikk i gjennomsnitt 41% bedre kompresjon på alle motorene. Enkelte av motorene fikk faktisk bedre kompresjon enn helt nye Volvomotorer.

 

Oljeforbruket går merkbart ned, kompresjonen øker og man hører at motoren går penere og mer jevnt. Men det er viktig å rense motoren med QMI innvending motorvask før behandling.

 

De samme som selger QMI selger også en meget spesiell og god olje. Den heter Royal Purple.

 

Internettsiden for disse produktene finnes på: http://www.qmi.no/nav.htm

 

Når det gjelder soting vil jeg anbefale noen andre produkter jeg har veldig god erfaring med. Det er Maxoil Diesel og Maxzin Motorspeed. Dette er noen organiske forbrenningskatalysatorer som tilsettes drivstoffet. Disse gir lettere start, bedre forbrenning og bedre drivstofføkonomi. For ikke å snakke om miljøforbedringen. De emulgerer også evt. vann i drivstoffet. Disse produktene er å finne på: http://www.chemical.no

Redigert av aljoh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei båt folk har lest innleggene og ser meg nød til å ta stempelringene.

Har ligget på kne og albuer i dag og prøvd det meste.

Dysa har ei sjekka og den gav eit fint sprøyte bilde på dyse testen.

Fant ut at kompen er helder dårleg, greier å dra rundt mottor med neven på dynamoreima så det seier vel sitt! :cryin:

Så det er nokk her problemet ligger.

 

er det noen som he peil på kva kompen ska vere?

:confused:

Synes at det var litt lite sprut i diselpompa ,er det noen som vet om hvor mykkje disel det ska komme? :confused:

Link to post
Share on other sites

Rundt 30 bar er vel vanlig på dieselmotorer sånn rent generelt, så den skal være betydelig ja. Så nye fjærer, honing av sylinderen samt en liten innsliping av ventilene (når toppen likevel er av) løser nok dine problemer vil jeg tro.

 

Dieselmengden per innsprøytning er rimelig minimal, knapt synlig sprut fra dysen. En slik motor bruker vel snaut 2 liter i timen, og deler du dette ut på 12-1500 innsprutninger i minuttet så blir mengden forsvinnende liten.

 

Så jeg ville nok ha konsentrert meg om ringer og ventiler først og fremst, kompresjonen må da være rimelig elendig hvis du klarer å tørne den rundt for hånd på dynamoreima. Utrolig at den starter, egentlig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du får ha lykke til med jobben da! Har du tenkt å hone den selv? Jeg gjorde det - ser ut som den går strålende nå. Slipte sylindrene også, samt tok soten. Alt sammen relativt enkelt i båten faktisk. En fordel er jo at det er bortkasta å planslipe toppen på en så liten ensylindra motor...?

 

Kontakt meg gjerne for tips - har også mulighet til å sende deg manual på pdf dersom du har OK bredbånd... Må bare rote den frem først, hehe!

Link to post
Share on other sites

Ein vill tanke eg fekk var at det store oljeforbruket hjalp til i forbrenningstakten, men det høres meget besynderlig ut

Den går vel for så vidt nesten like greit på olje som på diesel, så det kan jo være at det har bidratt litt. Om ikke annet, så garantert til røykutviklingen :lol: . Men jeg vil tro at hoveddelen av oljeforbruket ditt passerer via stempelfjærene, og ikke via ventilene. Uansett, har du hatt lekkasje på ventiltetningene så er nok ventilene godt kokset, og må slipes opp igjen. Men det er fort gjort, du har jo bare to... En liten honing, rengjøring av ringsporene (Knekk en av de gamle fjærene og slip den litt skrå, så har du en god skrape til sporene) og nye fjærer, så er nok alle dine problemer over og du har motor i 20 år til! Detta blir nok bra!!! :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er i full gang med å plokke ned "sliteren".

Men eg lyt tjene penger og, så no blir det 14 dager med off.Shore.

Takker for alle gode råd og linker,

 

Til hschrde. Om du skulle finne den manualen din, så hadde det ver fint om du sende meg dei sidene som er mest av betydning,

Takk for hjelpen allesammen

Roy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...