Jump to content

Lekkasje


Laffie

Recommended Posts

Hei

 

Vi har fått en litt merkelig lekkasje. Det begynte i sommer med at kjølevannspumpen lakk litt. Med det resultat at vi måtte lense kjølsvinet hver gang motoren hadde gått.

 

Nå står båten på land og merkelig nok har vi enda lekkasje, for to dager siden lenset jeg båten for n'te gang og tørket alt vannet opp. Da jeg sjekket idag fant jeg vann rundt noen av kjølboltene. Mitt (sikkert dumme) spørsmål er som følger: Er det i hele tatt mulig at vann kan komme inn rundt kjølboltene når den står på land? Kjølen har fått seg en skikkelig trøkk for menge år siden (før vi kjøpte den) men dette er fikset på verksted og båten har ikke tatt inn vann før.

 

Et lite spørsmål til:

Er det mulig å løsne en bolt av gangen og ta denne opp for så å legge silikon eller lignende inn mellom bolten og skroget? Hvor hardt skal jeg isåfall skru til når jeg fester denne?

 

Takker for alle svar!

 

Laffie

Link to post
Share on other sites

Har hatt en merkelig lekkasje på egen båt og den lekkasjen kom fra et sted som jeg overhodet ikke hadde tenkt på og som ble funnet ved en tilfeldighet. Alt er mulig sies det. Men at det kan lekke ved kjølboltene når båten står på land vil jeg ikke tro er sannsynlig.(Men så vet ikke jeg så veldig mye om seilbåt heller)

Link to post
Share on other sites

står du på land o får in vatten i kjölsvinet.......?

 

som liten fikk jag alltid lära mig o smaka på vattnet, ger en första indikasjon på var vattnet

kommer fra!

 

hur många bult sitter kjölen med?

 

ser kjölen ut som ett T opptill då bör du stå på land om du skall lossa kjölbultar, en del kan gå

rakt igenom!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke vet hvor lekkasjen kommer fra, prøv å del opp kjølsvinet i avdelinger/skott med modelleire el. Når du har funnet hvilken del som mottar vann kan du prøve med å strø talkum pulver el. rundt omkring og oppover sidene. Vann som renner ned vil lage striper i talkumet.

 

Link til side som omhandler dekkslekkasjer: http://www.yachtsurvey.com/DeckLeaks.htm

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I noen tilfeller vil du også kunne skimte opphavet til vanngjennomtregningen med lommelykt som har sterkt konsentrert stråle. Dersom du beveger strålen omkring oppsamlingsstedet for vannet - forutsatt at lekasjen er relativt ny - vil du kunne spore veien for vanngjennomtregningen, som ved bruk mav talkum.

Link to post
Share on other sites

Nå står båten på land og merkelig nok har vi enda lekkasje,

Har du innerliner i båten din? I min tidligere Albin 78 Cirrus hadde vi tilsvarende problem. Det piplet litt vann når vi lå ute og slik fortsatte det hele vinteren båten stod på land. Sikafleks og etterstramming av bolter gjorde at lekkasjen forsvant fra bolten. MEN det fortsatte fra andre steder, sjøvann... Også når den stod på land (helt likt om den lå ute eller stod på land). Det viste seg at det var sjøvann fra lekkasjen på bolten som hadde lekket inn under motorkassen (innerliner). Umulig å se og sikker et kjent fenomen på mange eldre båter med innerliner (sikkert nye også...).

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

prøve med talkum...

en god ide.

 

muligens kom fra dollborde/dekket t et eller annet sted

kommer det ned langs skottkanten kan du også bruke maskeringstape rundt innvendig og lage en tusj-strek på tapen. der hvor vannet passerer tapen vil farge-streken være preg av det. Men renner det bak skott-bekledningen blir det kanskje vanskelig å finne det før denne slutter.

 

Er det gjennomgående mast på båten?

 

har du sjekket dregg-kassen baugen?, eller er konstruksjonen slik at vann herfra ikke vil kunne komme ned der du finner det? Hadde selv en båt hvor glassfiberen var litt tynn nederst i denne og det piplet inn litt vann nå dreggen hadde vært i bruk, eller det regnet. Løste seg meg litt primer.

Link to post
Share on other sites

I min båt er det av og til ferskvann (jeg har smakt) i kjølsvinet. At det ligger i kjølsvinet er jo ganske naturlig i og med det er laveste punkt. Jeg er temmelig sikker på at det en eller begge av cocpitdreneringene som lekker, slik at noe regnvann fra cockpit kommer inn.

 

Forsåvidt lett og sjekke, spyle cocpit med vann, og se om det er en sammenheng. Men det er i og for seg så lite problem ,at jeg venter til det blir litt mere vår...

 

Talkumtipset var forsåvidt ikke så dumt. Jeg klarer ikke helt forstå hvor vannet renner...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...