Jump to content

Septik


Rolf

Recommended Posts

Vinterens store ”drittjobb” bokstavlig talt blir å forbedre septikkopplegget.

Er i dag plaget av lukt, litt hele tiden og spesielt mye når toalettet brukes.

 

Dagens anlegg:

- Manuelt toalett

- Gammel septikkslange, sannsynligvis delvis igjengrodd og ikke lukt tett?

- Tynne lufteslanger

- Stål septik tank

- Manuell membranpumpe for tømming av tank

 

Tanker om nytt anlegg:

- Beholde manuelt toalett

- Nye slanger til septik tank, lukt tette

- Nye, større slanger til lufting., evt. legge inn suge/blåse vifter

- Beholde nåværende tank

- Selvtømming av septik ved tyngdekraft og bunnventil

- Opplegg for å unngå selvfylling av toalett

 

Noe mer som bør gjøres og i tilfelle,hvordan?

Noen som har det perfekte toalett/septik opplegg?

Link to post
Share on other sites

Sikkert en mager trøst, men du er ikke alene... :smiley:

 

Det du nevner med selvtømming via bunnventil er intr.

Man kan spare "luktkilder" (slanger/pumpe)

Antar at det innebærer en spes. gjennomføring som skaper vakuum i fart.

 

Men hvor sikker er en slik løsning, liker ikke å tenke på konsekvensene hvis det oppstår problemer med tømmingen..... :smash:

 

Hører gjerne fra noen med erfaring.

Link to post
Share on other sites


Ingar: Takk for svar Jan!

 

 

Vet noen om 12V magnet-ventiler til en akseptabel pris?

 

Har også sett etter dette ifm spylerne for frontvinduene, ville vært greit å koble disse rett på trykkvannet istedet for en egen tank som må fylles opp.


 

 

Magnetventiler finnes, men akseptabel pris??

 

Når det gjelder vindusspyling er dette fint løst på min båt.  Spylervannet er som du sier koblet til trykkvannet men uten magnetventil.  Slangen er lagt via styreposisjonen, hvor det er satt på en "ballokran" (liten stoppekran som brukes i ordinære anlegg i hus i forbindelse med f. eks. blandebatterier) i en liten boks (skjult, bare vrideren er synlig).  Man bare vrir kranen 90 grader for å starte og stoppe, og har (når tanken er full) 450 liter spylervæske til rådighet.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det viktigste for å unngå lukt er at "dritten" ikke blir stående i slanger uten tilførsel av luft.  Sørg for å skylle ned slik at bare vann blir stående i slangene mellom toilettet og septiktanken hver gang.  For å spare på tankkapasiteten er det her lurt med så tynne slanger som mulig, og da stilles større krav til toilettet (oppmaling etc).  Videre er det viktig at septiktanken er godt utluftet, slik at tilgangen til luft er god.  Sålenge den kjemiske nedbrytingsprosessen i septiktanken får tilført nok frisk luft, lukter det nemlig ikke  :wink:, sålenge du har fyllt på biologisk sanitærvæske.  Om luft ikke er tilstede går den kjemiske prosessen i en litt annen retning og luktstoffer  :smash: dannes.

 

I en tidligere båt jeg hadde var det montert pumpe for tømming av septik, men den ble aldrig benyttet.  Det var satt et "bend" (deksel med åpning akterover) over hullet fra septiken, og med en gang vi fikk litt fart på skuta, 5 - 6 knop, ble septiktanken tømt såsant kranen var åpen.   :smiley:

Link to post
Share on other sites

Elektriske ventiler til tilsvarende formål på bobiler finnes, men jeg kjenner ingen europeisk kilde og har mistet linken til den amerikanske. Men hvis noen andre har en vennligst rop høyt her.

 

På min båt brukes en slik - men mekanisk - til tømming/fylling av ballastvannet.

Link to post
Share on other sites


Batdilla: Interessant diskusjon.

 

Jeg tenkte på dette med elektrisk ventil til spyling vinduer - det går ikke ann å plukke noe fra vindusspylersystemet på en bil da?


 

Jeg tror at på de fleste biler starter en pumpe når du klemmer på vindusspyleren, det er neppe andre ventiler enn en tilbakeslagsventil.  Den kan kanskje brukes ifm såpedispenser for å hindre tilbakeslag til vanntanken?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder septik:

I Viknesen jeg bruker er det tyngdekrafttømming uten at det er brukt noe spesiellt fix-faxeri. Slange fra tank og ned til bunnventil med kulekran. Har ikke hatt noen problemer med dette opplegget. Lager du et slikt opplegg og får problemer er det vel bare å koble inn en kvernepumpe på denne slangen og så er det problemet løst? Hovedcluet med septik i båt er vel egentlig å bruke gode nok slanger. Her syndes det mye!!!!  :confused:

 

Til Baatdilla:

skal man ha vanlig vindusspyleranlegg får du komplett sett med slang, dyse, pumpe og tank hos Biltema for 120 kr eller noe slik. men dette er jo litt tungvint hvis man kan koble hele greia på hovedtanken. iriiterer meg litt at det ikke er vindusspyler på viknes 770. Tenker på å montere dette men har ikke så lyst til å borre hull overbygget til dysene heller siden veggen er fint trekkt og vinterisolert. Har vurdert en tank på taket, men det blir nok ikke akkurat pent hehe....

Link to post
Share on other sites

Takker for kommentarer så langt.

Pirus: ...lurt med så tynne slanger som mulig, og da stilles større krav til toilettet (oppmaling etc)

 

Hvor tynne slanger bruker du? Mht. oppmaling, bruker du el. toalett med kvern? Jeg foretrekker av flere grunner å fortsette med det manuelle toalettet.

 

Har brukt "fritt-fall" løsningen i våt tidligere båt (Viksund 27) og det virket bra da.

Noe som kan bli et problem her (har ikke målt ennå) er avstanden fra tankbunn til vannlinjen, som kan bli for liten. Lav fallhøyde kan vel til en viss grad kompenseres med bakovervendt bend, slik at septikken vil bli sugd ut under fart.

 

En annen mulighet er å ha ventil på luftinga slik at denne kan stenges. Med toalettpumpa kan man da pumpe trykk på tanken. Dette vil hjelpe til å få septikken ut. Men jeg hadde tenkt å montere dobbel lufteslange for å få sirkulasjon, så løsning med ventil(er) blir nok noe tungvint her.

 

Hvilken dimensjon anbefales på luftinga?

Link to post
Share on other sites

Får man ikke kjøpt luktfri sanitærvæske?

Kjørte noe sånt ned i tanken i sommer og har ikke hatt problemer med lukt, men om det kommer av væsken eller tette slanger er jo et annet spørsmål.

 

tror det er en væske som heter "luktfri" og en annen fra hydro som heter Green Viking eller noe slikt.

Link to post
Share on other sites


1. Hvor tynne slanger bruker du? Mht. oppmaling, bruker du el. toalett med kvern?

 

2. Hvilken dimensjon anbefales på luftinga?


 

1. Jeg tror det er  :lol: 3/4 tom.  Toilettet er et Jabsco toilett (elektrisk) med to adskilte pumper.  En pumper vannet inn, en annen med "hurtigmikser"  :crazy: tar guffa til septiktanken.  På grunn av den effektive kverna kan man bruke så tynne slanger.

 

Toilettet er meget bra, du hører knapt det går :seeya:, og du kan kjøre de to pumpene sammen med en bryter, og hver for seg med en annen  :sleep: bryter. så jeg vurderer å kjøpe ett til for den andre doen ombord som går rett i sjøen.  Da kan den også kobles til septiktanken selv om den står litt langt vekk.  

 

Årsaken til at det fortsatt er på vurderingsstadiet  :confused: er kun prisen på toilettet. ( :nonod:kr 6.500,-  :smash: på Malfix as)

 

2. Så grov som mulig, bedre lufting, mindre lukt.

 

Dessuten: Luktfri sanitærvæske finnes i flere utgaver.  Væsken fremskynner den naturlige nedbrytingen, og med god lufting slipper du drittlukta.  Det har ikke luktet vondt hos meg i hele sommer. :lol: :lol: :lol::cheers:

Link to post
Share on other sites


Rolf: Glemte en ting; hvor påkrevd er det å bruke sanitærvæske? Jeg synes denne i seg selv har en ubehagelig lukt og hadde håpet å få til et system der det ikke er nødvendig med slikt.

 

... en båtbygger på Orust ga meg et tips. Jeg ble ganske overrasket, for det stemte hva han sa: Hvis båten skal ligge ubrukt lenger tid, slå opp i ferskvann i toalettskålen .... da blir det ikke noe av den vonde lukten...

 

Enkelt, og effektivt! :confused:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Tømming av septik med fall.

 

Falltømming har jeg hatt to løsninger av.

Den ene løsningen hadde jeg en dekksgjennomføring som sto rett over avtappningsrøret i bunnen av tanken. Hvis det da tettet seg i utløpet  kunne  jeg enkelt stake med ei stang gjennom dekksgjennomføringen.  Dette skjedde bare tre ganger på 14 år og fordi noen (meg selv) ikke hadde lukket skroggjennomføringen helt, slik at fuktigheten hadde seget ut mens det andre la seg som en propp.

 

For å unngå å få  hele innholdet fra septiktanken tilbake i doen lot jeg røret som gikk fra doen gå inn i tanken gå inn i bunnen men lot rørstussen gå nesten helt til topps inne i tanken.

 

Tilbakeslagsventilen som sitter etter pumpa i doen ( Gummilepper)  har jeg hatt delt erfaring med. De som har stjerneformet spalte har sluppet noe tilbake mens de som har en rett spalte har fungert ok. Ulempen med de med rett spalte er at de er litt tyngre å pumpe gjennom.

 

Fallløsningen jeg har nå i min nye båt er løst på en annen måte. Fra toalettet går avfallet inn i et T bend. Der sitter det en kuleventil i hver sin ende.  Den ene går rett i sjøen mens den andre går inn i septiktanken. Ved bruk av septiktank står krana til septiken åpen og krana mot sjøen er stengt. Ved tømming av septiktanken åpnes krana mot sjøen og det tømmes helt problemfritt.  

 

Hvis røret mellom septik og sjøen skulle gå tett har jeg mulighet til å lukke den ene og pumpe med doen og omvent for å prøve å spyle det åpent. Det vil trolig gå greit da det ikke er noe trykk som har pakket papiret sammen til en hard klump.  Denne muligheten mistes hvis en bruker treveisventil.

 

Løsningen har vært brukt av blant annet Comfortbåtar i ca 20 år så jeg tror det vil fungere i praksis.  Jeg tømmer tanken etter hver tur og har litt saneringsveske i som står og godgjør seg mellom turene.

 

En liten septik historie til slutt fra en venn med nyervervet seilbåt med falltømming.  Falltømmingen gikk tett og blant annet av den grunn la de seg i Hestholmbukta ved Lillesand som har offentlige toalett. Far selv tok seg en svømmetur og så at utløpet fra septiktanken var full av papir. Han ba mor gi ham en gaffel og han pirket løs papiret. Det han hadde glemt var at krana sto åpen og  han fikk hele innholdet spylt utover seg så han så ut som nøkken med papirpapiliotter i håret. Nabobåten som satt og spiste middag syntes heller ikke det var særlig stas.  De overnattet et annet sted.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har tatt ut min "syrefaste" tank. (Det var iallfall det den ble solgt som...)

 

Som bildet viser har det rustet en rekke små hull midt på platene, sveisene er ok.

Det som er spes. merkelig er at korrosjonen er i den øvre del av tanken..

 

Som man ser er det merking på tanken, noe som vet hva slags stål dette egentlig dreier seg om?

 

Fyshhh, neste tank blir i glassfiber.... :smiley:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Har tatt ut min "syrefaste" tank. (Det var iallfall det den ble solgt som...)

 

Som bildet viser har det rustet en rekke små hull midt på platene, sveisene er ok.

Det som er spes. merkelig er at korrosjonen er i den øvre del av tanken..

 

Som man ser er det merking på tanken, noe som vet hva slags stål dette egentlig dreier seg om?

 

Fyshhh, neste tank blir i glassfiber.... :flag:

 

Bilde

Det er gasser som gjør at tanken ruster i toppen. Dette kjenner jeg igjen fra jobb der vi ser at gamle kloakkrør i støpejern ruster i toppen og gjerne sprekker. Forekommer også på luftinga.   Hilsen rørlegger.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...