Jump to content

Koblingsskjema for skillediode


7knop

Recommended Posts

Heihei.

 

Dette er et mye omtalt tema på baatplassen. Jeg søkte på ordet "skillediode" nå, og fant masse svar. Et tips er å sette innstillingene når du søker slik at du får treffene som emner. Dette gjør det hele litt mer oversiktlig, og viser i hvilken kontekst skillediode har blitt omtalt. Hvis du ikke får det til, er det bare å si ifra så kan noen hjelpe. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dette er ganske enkelt. Kabelen fra dynamoen som gir ladestrømmen kobler du til det punktet på skilledioden som skiller seg ut fra de andre. Og fra hver av de andre to kontaktene på skilledioden (hva de nå måtte hete), drar du en kabel til hver av de to batteribankene du vil lade.

 

Så komplisert, - så enkelt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hold deg til det som har med pluss å gjøre. I utgangspunktet er alle minusforbindelsen forbundet via motorblokk ol. Dermed snakker vi om plussforbindelsene.

 

Så for å forsøke å forklare litt, er det slik at plusskabelen med et enkelt batterisystem går ut fra dynamoen til pluss på batteriet for å lade det. Med to batterier må denne splittes via en diodeboks som er som en Y som deler strømmen til hvert av batteriene uten at det kan gå strøm tilbake fra et batteri til et annet. Er du med så langt? (og deretter kommer sikkert spørsmålene med tap i diodene.,spør gjerne om det og)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal prøve på tipsene. Takk for svar (E jo ikkje heilt grønn, men vil vera på den sikre sida siden eg ikkje har koblingsskjema :lol: ).

Hei!

Ved bruk av en skillediode misser du 0,7 V av ladespenningen. Dersom du har en regulator uten senseledning vil da ladespenningen bli så lav at det tar svært lang tid å lade opp batteriene. Er det senseledning på laderegulatoren, kobler du den på ene batteriet. Da blir ladespenningen styrt av regulatoren uten spenningstap.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Siden du ikke er "helt grønn", har du tenkt på spenningstapet i slike dioder? Dette er noe en må ta i betrakning ved bruk av skilledioder. Ønsket/optimal ladespenning er 14,4volt inn på batteriene, og når ladestrømmen går gjennom en skillediode mister en ca. 0,7 volt. Så skal en bruke skilledioder, må dynamoen dermed levere over 15 volt målt på dynamoen under forutsetning av at kablene er så grove at en kan neglisjere tapene i disse. Har du en dynamo som klarer dette, gjerne vha. egen senseledning direkte til plusspolen på forbruksbatteriet?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...