Jump to content

Lim til lusing


fannefjord 2

Recommended Posts

Hei . Forklar litt nærmer hva du har tenkt å gjøre , og hvordan " lusen " er på fasong ( mål ), og hva du ser under når den er av . Avstanden inn til planken i utfresingen . Er det mellomrom mellom dem slik at du kan se gjennom sprekken under lusen og inn i båten ?

Er det flekkliming du må foreta eller relime hele/ alle listene .? Kan du ta et godt nærbilde ? Er det soltørke som har løsnet den gamle limen eller langvarig landligge ? Er skroget oljet eller malt ?

 

mvh Kjølen

Link to post
Share on other sites

Cascosinol 1719 med herder 2619 er det som brukes av båtbyggeriene her oppe(troms) når fiskebåter blir limt (lusa) samme limet brukes til laminering av spant.

Vet du prisen på det limet med herder?

 

Har fått med meg at du har jobbet på båtbyggeriet i Grovfjord, er det mye forskjell på epoksy og det cascolimet du snakker om.

Jeg har snakket med en del båtbyggere, og de bruker epoksy her nede (sørpå) hvorfor gjør ikke dere det?

Nå tror jeg at de er mer fornuftig i nord :lol: siden jeg er norlending selv. (fra en som har slått mange tuneller i fotballkamp på banen i Tovik :wink: )

Link to post
Share on other sites

Hei og god morgen . Cascolimen der , brukt til liming av lameller til spant er helt suveren . Her skal det ikke være noen form for ( ubetydelig i allefall ) fleksibilitet i treverket , men til lusninglister som spørsmålet gjaldt ville jeg brukt en lim som innehar en viss fleksmulighet og tar opp bevegelsene både av sjøgangen ( strekk og vridning i planken ) men vel så mye av varierende fuktiget i treverket og som også tåler relativt stor uttørring / solpåvirkning før den " slipper ".

 

Tenker på Sika , med Sika natetape , Sika Primer og Sika 291 som ett av sikkert flere passende produkter . :sailing:

 

Mvh Kjølen

Link to post
Share on other sites

Vi brukte et lim som het(er) Aerolite til denslags arbeider. Limet gir sterke sammenføyninger, men har liten spesifikk styrke. D.v.s. man trenger god pasning på delene som skal limes sammen. Herderen (mausyre(?)) gir missfarging på eik, reagerte med syren i eika. Lurer på om det ikke var Falkenberg eft. som forhandlet limet. Dette var i "gamledager", det har sikkert skjedd en del på kjemiens område siden den gangen.

 

Ellers så er jo, som nevnt over, Casco et meget brukt lim. Meget godt, men jeg mener å huske at det ga farge på fugene. Det spiller jo for så vidt ingen betydning under vann og ved malte flater ellers.

 

Epoxylim begynte vi å bruke, men fant at det ikke var tilstrekkelig vannfast. Limfugene sprakk opp etter et år eller to.

 

Sika og liknende produkter limer jo noe innmari, med god spesifikk styrke. Jeg kjøpte noen patroner med polyuretan-basert fugemasse hos Biltema. En kloss ble limt feil nede i Hulda her om dagen. Da jeg slo klossen vekk dagen etter, tok limfugen med seg øverste laget av finnerplaten. Mulig at platene fra Perm Plywood Factory muligens ikke er verdens beste, men allikevel. Vær obs på at en del av disse fuge/limproduktene ikke tåler å stå neddykket under vann.

Link to post
Share on other sites

Prisen på det limet med herder ca 700kr mener jeg å huske....5kg lim + herder.

Et av di første limene som hadde godkjenning fra Treteknisk Institutt.

Limet er gapfyllende ( fyller porer), å blir brukt både på nye å gamle båter. med den fukten som gamle skipsplank inneholde er utrulig at det setter seg. Epoksy har jeg ingen erfaring med.

Har vært med å lusa båter fra 30" til 90"...å da snakker vi om fiskebåter som brukes daglig i alt slags vær..aldri hørt at limmet har sviktet.

 

Å ja du har vært på Høgda du å? nå lurer jeg på kem du e..... :-)

 

:yesnod:

kgt

Link to post
Share on other sites

Prisen på det limet med herder ca 700kr mener jeg å huske....5kg lim + herder.

Et av di første limene som hadde godkjenning fra Treteknisk Institutt.

Limet er gapfyllende ( fyller porer), å blir brukt både på nye å gamle båter. med den fukten som gamle skipsplank inneholde er utrulig at det setter seg. Epoksy har jeg ingen erfaring med.

Har vært med å lusa båter fra 30" til 90"...å da snakker vi om fiskebåter som brukes daglig i alt slags vær..aldri hørt at limmet har sviktet.

 

Å ja du har vært på Høgda du å? nå lurer jeg på kem du e..... :-)

 

:yesnod:

Blir dette limet steinhardt slik som epoksy, eller er det litt elastisk?

Vet du hvor stor fuktighet i treet man tolerere ved limming?

 

Kommer fra Ramsund og har spilt fotball for Fjelldal. Foreldrene min har hytte ved Skoddebergvannet som er i samme kommune som det du bor i. Verden er ikke så stor. :flag:

Link to post
Share on other sites

Limet er steinhardt..fuktighet med lusing var aldri et tema, kun ved laminering.

Båtene komrett fra sjyen å ble limt med det samme di var tatt opp. Kuttet/sagflaten skal være fersk...ikke sage nat en dag å lime en annen. Vi brukte vanlig sirkelsag til naten, dær vi kjimsa bladet slik at det slingra å ga oss et spor med bredde 10mm. Kluet er at listene skal være så trang som mulig, kvistfri TØRKET material, som naturlig utvider seg når det kommer i et fuktig miljø.

 

Nei verden er ikke stor, var aktiv i fotball helt til veteran. IL SANTOR

Hjemmehavn er Tovik :flag:

Redigert av kgt (see edit history)

kgt

Link to post
Share on other sites

Hei og god morgen . Cascolimen der , brukt til liming av lameller til spant er helt suveren . Her skal det ikke være noen form for ( ubetydelig i allefall ) fleksibilitet i treverket , men til lusninglister som spørsmålet gjaldt ville jeg brukt en lim som innehar en viss fleksmulighet og tar opp bevegelsene både av sjøgangen ( strekk og vridning i planken ) men vel så mye av varierende fuktiget i treverket og som også tåler relativt stor uttørring / solpåvirkning før den " slipper ".

 

Tenker på Sika , med Sika natetape , Sika Primer og Sika 291 som ett av sikkert flere passende produkter . :sailing:

 

Mvh Kjølen

Kjølen, må bare spørre deg, du kommer med innlegg som er helt motsatt av av det som tradisjonelt gjøres. Hvilken erfaring har du med det du anbefaler?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...