Jump to content

en straalende dag - men septiklukt


ooma

Recommended Posts

Hei alle sammen,

 

nett tilbake fra en 8 timers seiltur paa Sydney harbour. Nydelig temperatur i sjoe og luft, operahuset i bakgrunnen, og et par hundre andre baater paa loerdagsregatta.

Med lite erfaring med septiktank i egen baat (skal installere snart) var jeg imidlertid forundret over lukten. Hver gang noen benyttet avtredet luktet det mildt sagt ille i cocpit. Er dette vanlig? Mitt gamle "pumpe over bord" anlegg lukter i alle fall ikke. Lukten kom kun naar noen trakk ned. Er dette mulig aa unngaa? Vet med sikkerhet at konemor heller vil pumpe over bord enn aa ha denne lukten.

Jeg trodde problemet med septik var den permanente lukten og ikke lukt ved bruk?

Oso

Link to post
Share on other sites

Nå sier de vittige at båtlukt er en blanding av teak, septik og diesel.

 

Det skal ikke være noe problem å unngå slik lukt. Det kan nesten virke som om båten du var ombord i hadde utluftingen fra septiktanken lagt til cockpit, eller rett i nærheten. Forøvrig noe å tenke på når jeg skal i gang med disse installasjoene på Hulda om en måneds tid eller så.

Link to post
Share on other sites

Eia var vi der. Sydney må være varmt og fint nå.

Og da gjærer det i septikken tenker jeg. :puke:

Den må tømmes etter vær tur og du må bruke sanitervæske, mye væske og vann noen ganger. Da begyner det å hjelpe.

septik som står og gjærer en ukes tid har en meget stram odør :puke:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Manglende sanitærveske......

Bare sånn at du har flere å gå etter , har jeg glømt å helle på sanitærveske så stinker det no jæ¤#¤"¤% . Sånn er det i skuta mi vaffal , og tydeligvis hos mange andre . Stadig folk som spør , har du en skvett å låne meg ...

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Blir du ikke kvitt luktproblemet, så forsøk et produkt som heter EM1 (Effektive mikroorganismer). Dette er harmløse, men svært effektive bakterier med hensyn til luktproblemer.

 

Produktet selges på http://www.probiotika.no. Har svært gode erfaringer med produktet. Å så er det utrolig billig. Du kjøper en liter og av den literen får du 30 liter konsentrat som holder til mange tusen liter septik.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde samme problem, en intens stank i båten etter at dobesøket var pumpet ned i septikken.

Dette viste seg å være en meget liten sprekk i septiktanken, alså veldig liten sprekk som kun noe illeluktende luft kom ut. Det var ikke mer som skulle til. Det tok sin tid til vi fant feilen også. :diving:

Kombinert med nesten tett lufting hold dette på å ta (båt)livet fra oss en stund :cryin::crazy:

 

Men nå venter jeg spent på at den helt nye syrefaste tanken skal bli sveist ferdig, større og bedre også. Nå også med mulighet for å pumpe rett ut i sjø. :yesnod:

 

Må også si at Domestos var et topp stoff å bruke, billig også, fikk det anbefalt her på båtplassen...

har nå mange liter ombord :cool:

Redigert av Som (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg bruker ikke sanitærvæske men kjenner av og til lukt når båten har lagt lenge å ikke vært i bruk. Da må jeg pumpe litt vann inn i tanken for så å tømme tanken for å slippe lukt.

 

Sanitær væske har jeg ikke våget å bruke da jeg har aluminiumstank. Vet ikke så mye om dette men jeg innbiller meg at mange sanitær væsker , kanskje alle kan reagere med aluminium.

Er det noen som har peiling på dette?

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

At det lukter i cockpit skyldes som regel at luftingen er på utsiden av skroget lengre fram enn cockpit. Går båten framover eller ligger på svai vil gassen føres bakover og en vil merke lukt i cocpit. Tøm tanken hver dag, så det ikke blir liggende å gjære på tanken i flere dager, da unngår du den værste lukta. :crazy::crazy:

Link to post
Share on other sites

takker og bukker. Tror nok dimensjonering og plassering av lufting blir viktig naar tanken skal monteres ja.

 

Og ja, Sydney var nydelig. Desverre (snart) tilbake hjemme. Sitter og fordriver tid paa Heathrow. Derifra gaar det vel bare nedover med baade temperatur og utsiktene til finvaer. I det minste saag jeg for meg aa glede meg til baatmessen i bergen. Reiser imidlertid igjenn til helgen (bytte jobb snart??????)

 

Faar foelge med paa nettet da imens, all den tid baade baat, messe og hobbyprosjektene er hjemme og jeg stort sett ikke er det.

Oso

Link to post
Share on other sites

Septikklukt er ikke gøy - verken for en selv eller båtene ved siden av.

 

Første betingelse for at det skal lukte minst mulig er:

 

- Sørg for riktig dimensjon utlufting fra tanken

- rens lufteslangen, har tanken vært full så kan det sette seg avleiringer i utløpet til lufteslangen.

- tøm tanken ofte

- skyll godt etter hver tømming av tanken. Måten vi gjør dette på er å pumpe friskt sjøvann inn i tanken etter tømming å så tømme igjen. Når jeg mener å pumpe inn friskt sjøvann så mener jeg ikke bare et par tre slag med pumpa men fyll tanken nesten full med sjøvann før den tømmes igjen.

- etter skylling pump inn mer vann en 20-30 slag med pumpa slik at tanken ikke er helt tom når du forlater båten.

- når du da drar ut på tur igjen tømmer du ut dette før du fyller på nødvendig mengde sanitærvæske ( beregnet ut fra tankens totale kapasitet).

- Skyll gjerne tanken noen ganger i løpet av sesongen med ferskvann.

 

Når dette er gjort har du i alle fall gjort mest mulig for å slippe plagsom lukt.

 

 

Kanskje litt omstendelig men det fungerer bra hos oss .

 

Lykke til

 

hilsen

Fru Charente :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...