Jump to content

Tetting av mastekrage med linolje?


Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

I båtboka mi står det om å lage/tette mastekrage.

 

Sitat: "Gjør seilduken vanntett med et strøk varm linolje blandet med litt lakk"

 

Dessverre står det ikke noe mer enn dette, og heller ikke om det skal være kokt eller rå linolje. (Kanskje det er kokt linolje siden den danner hinne? Eller kanskje dette blir for "stivt" slik at det sprekker opp og det likevel er bedre med rå?)

 

Lurer også på om et strøk er nok og om dette vil forandre fargen på duken?

 

Kan den eventuelt behandles på samme måte som seilduken vi har tenkt å legge på kahytt-tak, slik at dette blir samme farge?

Link to post
Share on other sites

Etter at mastekraven er surret fast til masta og vrengt ned over surringa festes den til dekket med blylist eller noe lignende. Deretter mettes den med linolje. Jeg har alltid brukt rå. Matekraven blir kanskje litt gul men jeg synes ikke det er av noen betydning. Pleier å løsne den hvert år slik at jeg får flyttet kilene. Det skal jeg være enda flinkere med i fremtiden for masta mi knakk i dekket i sommer. En ubehaglig opplevelse!!!!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hvis du har trekk til overs etter syingen hva med å teste på noen biter? Legg en av hver i hhv rå og kokt linolje, ta de opp å se hvordan det ser ut og om det er vanntett?

Vanntett blir det vel uansett. Rå linolje har vel den uønskede egenskapen at den vil bruke noen år på å tørke. Før dette er konsistensen mer som fluepapir. Mulig at litt lakk i rå linolje vil gjøre at den tørker.

 

For trekk til luker tror jeg at jeg ville skjekket om det finnes noe mer brukervennlig, dog mindre nostalgisk produkt.

Link to post
Share on other sites

Den kokte linoljen tørker jo og samtidig legger den en vannfast hinne. Kanskje er det bedre til dette bruk?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

I båtboka mi står det om å lage/tette mastekrage.Sitat: "Gjør seilduken vanntett med et strøk varm linolje blandet med litt lakk"

Tyder ikke dette på at det er snakk om kokt linolje? Rå linolje bør vel ikke varmes opp noe videre om den skal beholde egenskapene sine?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kanskje å banne i kjerka men;

Hvorfor går du ikke til en seilmaker og kjøper en ferdig kon duk som du tilpasser.

Koster noen få kroner.

Riktignok er den vanntett ved leveranse......

Jeg tror vi nå er på trekk til luke til Perlen, og ikke til masten til Skjælø. :smiley:

 

Tror jeg. :confused:

 

Red: trykkleif

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Kanskje å banne i kjerka men;

Nei, ikke etter mitt syn.

 

Hvis det er så at duk med linolje blir like klissete som fluepapir, så vil jeg vurdere noe annet som er vanntett. I motsatt fall så vil det være greit å ha noe som kun trenger et strøk linolje nå og da for å holde seg tett. Det er jo noe vi stort sett alltid har ombord. (Som Hulda skriver så kan det jo også hende at litt lakk påvirker dette i positiv retning?)

Link to post
Share on other sites

Kanskje å banne i kjerka men;

helt sikkert

 

har en kompis som er helt galen i trebåter.....

 

har ett par kostrar, den mindre ca 7m utan motor, har för sikkerhetskull med en utombordare ifall

vinden dör helt, jag sp; har du den på akterspegeln?

 

-Oh nei, den ligger nedpakkad i en segelsäck i ett stuvfack, den skall ikke hänga på akterspegeln.

 

i 50-års present fikk han av oss arbetskompisar en GPS.....

 

-det var tur att det var en handhållen GPS sa han, annars hade jag ikke vetat vad jag skulle montera den !

 

:lol:

 

hans båter er som möbler, fikk ett mittenoppslag i Båtnytt för ett par år sedan!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Kanskje å banne i kjerka men;

Krapyl, undertegnede er av et merkelig vesen. Nostalgi, skaperverk, egenproduseringer etc står høyt i kurs her. Kan ting gjøres tungvint, samt kostbart, så gjøres det slik, fremfor å handle lettvinte løsninger. Båt er en livsstil, som ikke kan måle seg med noe annet. Ergo, jeg gjør det tungvint og dyrt. Topp !!

 

Et annet moment er style. Jeg kan ikke putte all verdens rart på båten. Det må være gjennomført og ordentlig. Derfor er det blitt slik at jeg bruker lerret til luker etc.

 

MEN, jeg setter veldig stor pris på innspill, og neste gang du er i Grimstad, da kommer du innom, så skal du med egne øyne se rare/koseklubbete fysakkens herjinger ombord :wink:

 

(vær obs på at det kun gjelder båt, ting gjøres selv/tungvint. Bil med defekte gearkasser derimot..... :rolleyes: )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...