Jump to content

Opplegg av slanger til septiktank


index

Recommended Posts

Skal til å montere septiktank i båten i løpet av våren, og lurer derfor på en ting. Den septiktanken jeg hadde sett meg ut som passet best inn i forbindelse med slanger og plass, var desverre utsolgt og utgått av produksjon når jeg bestilte den. Så da må jeg til med neste alternativ, som imidlertid vil gi lengre slanger og annen måte å legge disse på. Slik det ser ut nå, så vil slangen ut fra pumpen gå i en bøy oppover til en høyde lik eller muligens litt høyere enn toppen på tanken før den går ned igjen til utløpet i bunn av båten. Vil dette medføre problemer med å få tømt tanken helt, eller er dette helt uproblematisk?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vil kanksje bli liggede litt igjen i slangen, men du får nok tømt tanken omtrent like mye som med slange rett ut. De manuelle pumpene har jo tilbakeslagventil så det skal ikke renne inn i tanken igjen, men det kan jo hende den ikke holder tett etter en stund. Hvsi jeg hadde kunnet unngå det så hadde i hvertfall jeg lagt slangen annerledes.

 

Hvis du trenger en tank med spesielle mål så kan du jo få laget deg en hvis det gjør at du slipper slangen opp/ned. Tegn tanken og sett på målene, og spør et firma som driver med slikt arbeid.

Tror også Industri Lambertseter lager tanker etter mål/ønsker.

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler deg å legge alle slanger og løp slik at ikke noe blir liggende igjen i rør og ventiler som ligger utenfor tanken. Hvis du f.eks. har en tømmestuss med kran ut fra bunnen av tanken,

så vil det her alltid ligge noe i røret og er da på utsiden av tanken.

Det er vel grunnen til at flere tanker har alle stusser i topplokket på tanken, all guffe blir hold på innsiden av tanken :yesnod:

En annen fordel er at da kan du løse fra rør og ventiler uten et fryktelig griseri (men noe guffe hører jo med enhver septikkjobb) :diving:

 

Ellers har jeg 1,5" rørene til/fra toalett/pumper og ut liggende i div bøyer og nivåer uten at dette har skapt problemer.

Redigert av Som (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler deg å legge alle slanger og løp slik at ikke noe blir liggende igjen i rør og ventiler som ligger utenfor tanken. Hvis du f.eks. har en tømmestuss med kran ut fra bunnen av tanken,

så vil det her alltid ligge noe i røret og er da på utsiden av tanken.

Ser poenget i dette ja, men hos meg blir nok dette vanskelig da tanken skal stå under en benk i salongen. Så da blir det ikke plass til sugerør fra toppen. Men jeg får se på mulihetene til å få lagt slangene litt flatere i alle fall, slik at høydeforskjellen ikke blir unødig stor.

 

Ellers så er jo dette med tankstørrelse og plassering et dilemma som alt annet i båt, man har jo ikke mer plass enn man trenger og den plassen skal jo benyttes til andre ting også. Så det ser ut til at jeg ender opp med en tank på 40 liter til forsiktig bruk der det ikke er andre muligheter. Uansett bedre enn nå, når vi ikke har tank i det hele tatt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler deg å legge alle slanger og løp slik at ikke noe blir liggende igjen i rør og ventiler som ligger utenfor tanken.

Ser jeg sliter her ja :crazy:

Hos meg står der alltid noe i alle slanger, har 6-7 m slange fra toalettet framme til tanken bak, i tillegg vil der alltid stå i slange og tømmepumpe for septik, da den alldri klarer å tømme dette helt. Tror det er verre, hvis slangene tømmes mellom hver gang, for da tørker skiten ut og lettere å få tette slanger.

Link to post
Share on other sites

Den gamle tanken min var på ca 42 liter, og det var ikke mye når vi hadde opptil 4 unger løpende på do hver halvtime. Og bedre ble det ikke de gangene vi glemte å tømme før vi la oss for anker.

 

Nå er vel den nye tanken på ca 50 liter, og siden den er høyere har jeg måtte fravike kravet om alle rør i topp platen. Nå kommer de ut i siden men helt øverst.

Og det blir også en vendekran bak toalettet for å la det gå rett i sjøen.

 

Men vi greide fint et par døgn (2 voksne og 2 barn) på 42 literen. Så 42 liter er ikke på noen måte ubrukelig, men hvis du monterer el. toalett fylles den nok fortere opp da det går ca 2 liter pr. spyling.

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en make båt til deg, og har tanken i stuerommet akter, ute i borde. Er kjempelange slanger fra toalettet til septikken. Uten at jeg har registert noe problemer der. For tømming, har jeg en kort fin slange, fra tanken og ut. Fungerer glimrende, uten pumpe for tømming, men er neppe helt etter boken :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tanken min ligger med tanktoppen i vannlinjehøyde.

Jeg har en svanehals på slangen før den går igjennom bunnventilen.

Er mer redd for lekkasje inn i båten fra sjøen enn at det blir liggende noe septik i slangen.

Husk heller på hvor du plasserer pumpen mhp. lukt. Det er som regel pumpen eller selve toalettet som gir luktproblemer og ikke tank/slanger.

Husk også minimum 1" lufting på tanken, og bruk skikkelig diffusjonstett septik slange også på luftingen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Tanken min ligger med tanktoppen i vannlinjehøyde.

Jeg har en svanehals på slangen før den går igjennom bunnventilen.

Er mer redd for lekkasje inn i båten fra sjøen enn at det blir liggende noe septik i slangen.

Husk heller på hvor du plasserer pumpen mhp. lukt. Det er som regel pumpen eller selve toalettet som gir luktproblemer og ikke tank/slanger.

Husk også minimum 1" lufting på tanken, og bruk skikkelig diffusjonstett septik slange også på luftingen.

Skulle gjerne hatt svanehals på alle slangene før de gikk ut, men det er helt umulig hvis jeg ikke da legger de opp og rundt leselampen i ene akterkøyen :lol:

Det er mye kompromier i en båt, sikkert i de større også som nok har tilsvarende mer utstyr. :cool:

 

Men 1" luftestuss er bestillt på den nye tanken, og tett sanitærslange skal brukes selv om den koster skjorta.. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne hatt svanehals på alle slangene før de gikk ut, men det er helt umulig hvis jeg ikke da legger de opp og rundt leselampen i ene akterkøyen :lol:

:lol::lol::lol:

Ja, da hadde jeg også kuttet ut svanehals.

Det må jo nødvendigvis bli endel kompromisser i de fleste båter. Slik er det jo bare. :yesnod:

 

 

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol:

Ja, da hadde jeg også kuttet ut svanehals.

Det må jo nødvendigvis bli endel kompromisser i de fleste båter. Slik er det jo bare. :yesnod:

Må jo være danseplass til tekniske innretninger i en slik båt som er på avataren din :cool:

Har aldri vært ombord i annet enn seilbåter...sikkert like greit :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Den gamle tanken min var på ca 42 liter, og det var ikke mye når vi hadde opptil 4 unger løpende på do hver halvtime.

Men vi greide fint et par døgn (2 voksne og 2 barn) på 42 literen. Så 42 liter er ikke på noen måte ubrukelig, men hvis du monterer el. toalett fylles den nok fortere opp da det går ca 2 liter pr. spyling.

:cheers:

Hvis vi klare to døgn med denne tanken så er det supert, har ikke behov for mer. For øyeblikket har vi en batterikapasitet på forbrukssiden på et knapt døgn, men dette vil bli oppgradert til en plass mellom to og tre døgn i løpet av våren. Mer er det ikke fysisk plass til, så en kapasitet på to døgn passer vår bruk utmerket!. Må bare huske på å ha tom tank når vi legger til...

 

 

Jeg har en make båt til deg, og har tanken i stuerommet akter, ute i borde. Er kjempelange slanger fra toalettet til septikken.

Har tenkt på det som et alternativ, da det ville tillate større tank. Men det vil også medføre lange slanger, samt at det ville gjøre det vanskelig å komme seg ned i rommet for reparasjoner. Når man skal ha en velvoksen kar på nesten 2 meter ned i det rommet så trenger man all den plassen som er tilgjengelig... :lol::lol: . Derfor har jeg kommet til at septiktank eller batterier nedi der passer dårlig for min del. Måtte i så fall hatt en liten reparatør på lur som jeg kunne sendt ned der for reparasjoner på styring, eksos m.m. :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hva har man ungene til :smiley:

Har kun jenter, og de liker ikke denslags noe særlig :wink: . Men de begynner å bli høye de også, så det er nok best å være såpass fremsynt at jeg har muligheten til å komme meg ned dit også i fremtiden. Jeg har også en jobb og gjøre nedi der, da den fremre styreposisjonen for tiden ikke er tilkoplet. Må bare tømme rommet for diverse stoler, griller fiskestenger m.m. først sånn at det blir mulig å komme seg ned dit. Praktisk med stor kjellerbod!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Når man først kommer ned dit så er det relativt god plass ja. Men jeg foretrekker å ha beina med meg ned, ellers kommer jeg meg ikke opp igjen... Er som regel alene i båten når jeg jobber, og dessuten så er jeg ikke lett å løfte opp igjen :wink: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Rundt omkring Haugesund er det ikke bratte nok nedoverbakker til å få en Viksund 27 Columbi opp i den farten, dessverre!! :lol:

Kanskje jeg kan få slep av en passerende halvplaner.... :lol::lol::lol:

 

Neida, det går nok greit med noen tak på septikpumpa også. Litt mosjon må man jo tross alt ha, selv om man er ¨på båttur :wink: !

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...