blackdev Startet 4.Februar.2006 Del på Facebook Startet 4.Februar.2006 Da er jeg omsider i mål og har bestemt meg for en 1971 mod Nidelv 24 med Volvo Penta 25 hk MD2B. Siden jeg overhodet ikke har erfaring fra snekke eller innenbordsmotor så håper jeg at jeg har gjort et godt valg. Det jeg lurer på er om det er spesielle ting jeg bør være obs på med denne båttypen og denne motoren? Den er saltvannskjølt og har vært gått over av forrige eier. Jeg har alltid trodd at disse berømte "zinkanodene" satt på motoren, ble vist plasseringen på en Yamarin, men nå har jeg hørt at de sitter ved kjøl og ror på denne type motor med ledningsforbindelse inn? Ikke vet jeg, er det andre som vet? Er også interessert i om det er andre typer dieselmotorer som passer til denne snekka, samt råd og tips fra erfarne Nidelv eller snekkeeiere! Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
vikers Svart 4.Februar.2006 Del på Facebook Svart 4.Februar.2006 En god gammel klassiker etter hva jeg vet. Vil nok tro at det er mange av medlemmene her som har eller har hatt sine Nidelver opp gjennom årene og kan gi deg gode råd, både om båten og om motoren. Gratulerer, og legg inn noen bilder så snart som mulig da! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
blackdev Svart 4.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2006 Takk skal du ha, bilder kommer etterhvert! Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
GOE Svart 4.Februar.2006 Del på Facebook Svart 4.Februar.2006 Gratulerer så mye med ny båt . Som det blir sagt her er det nok mange som har eller har hatt en Nidelv 24 i sitt eie. Håper dere blir fornøyd og at dere får mange fine turer til sommeren. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
blackdev Svart 4.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2006 Takk takk, gleder meg til en seong der hvor drivstoffutgiftene ikke tærer så altfor mye på lommeboka. Forhåpentligvis holder motoren en stund også! Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
Som Svart 4.Februar.2006 Del på Facebook Svart 4.Februar.2006 VP`s MD motorer er ikke så fæle som mange skal ha det til, vi har en gammel MD11C som går som en klokke. Men det betinger at de er tatt vare på, og klart det hjelper med ferskvann. Noe vil det alltid være med alle motorer, så en MD er ikke noe spesielt å frykte. Lykke til med ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 4.Februar.2006 Del på Facebook Svart 4.Februar.2006 Er også interessert i om det er andre typer dieselmotorer som passer til denne snekka, samt råd og tips fra erfarne Nidelv eller snekkeeiere! Hadde selv en Nidelv 24 med samme motor. Min tok kvelden på grunn av rust i kjølesystemet, så den ble byttet ut med en ny Yanmar. Litt tilpassing av diverse og ny propell, ikke noe store problem, bare masse tilpassing. Du finner litt av hvert om dette på min hjemmeside(link under), er fortsatt Nidelveier, men 2 fot opp til 26 Sitér dette innlegget Link to post
blackdev Svart 4.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2006 Det var en flott og interesann side, bildet av instrumentbord på 24 foteren, er det med Yanmar instalasjon? Lurer også litt på den løsningen med vire fra håndtak til ratt? Hvor mye kom ny motor på dengang og var det krefter nok? Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
Amorosa Svart 4.Februar.2006 Del på Facebook Svart 4.Februar.2006 Det var en flott og interesann side, bildet av instrumentbord på 24 foteren, er det med Yanmar instalasjon? Lurer også litt på den løsningen med vire fra håndtak til ratt? Hvor mye kom ny motor på dengang og var det krefter nok? Takk for ros. Instrument i dashbord er før installering av Yanmar. Det følger med et eget "dashbord" fra Yanmar som jeg felte inn i det dasbordet du ser. Noen instrumenter ble da tatt bort (som da lå i det nye). Du tenker på min selvopplagte autostyring. Den ble laget/brukt under overfarten på Bandak. Den var LANG og kapteinen trengte avløsning. Co kapteinen lå bak og sov, så jeg måtte finne kreative løsninger. Det var den sommeren det var så J...li varmt. Ny motor ga jeg vel ca 75.000 for med ny propell. (Yanmar går motsatt vei av VP), montering tok jeg selv med god hjelp av en meget kyndig mann. Fikk liste over alt jeg måtte gjøre og så kom han på etterkontroll. Største forskjell etter at ny motor ble montert var at den ble sterkere i motsjø. Istedenfor å følge bølgene opp og ned, så hadde den krefter nok til å "skjære" seg gjennom og det ble en roligere båt. Sitér dette innlegget Link to post
Dorris24 Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Hei. Jeg har hatt ei kb snekke med den motoren..... Han jeg kjøpte båten av hadde byttet den fremste toppen pga tæring året før jeg kjøpte den. Jeg måtte bytte bakre toppen året etter, det var også pga tæring. Kjøpte båten i påska -09 og solgte den høsten 2010. Da hadde den ligget ute hele den kalde harde vinteren vi hadde her på sørlandet. Hadde også problem når jeg skulle selge den, men nå vet ikke jeg om motoren hadde fått godt stell opp gjennom årene. Vet ikke om tæring er en svakhet som bare vp har. Regner med at det er generelt saltvannskjølte motorer. Jeg fant heller ikke noe anode på min motor,det er jo drenerings kraner på siden av blokka. Hvis ikke jeg hadde solgt båten min så ville jeg prøvd å finne en anode å sette inn der krana står. tror også det kan være en ide å la motoren stå med frostvæske om vinteren.Er jo greie og enkle motorer å skru på, det er jo gerit hvis det skulle skje noe. Kjøpte oss en Nidelv 24 med volvo Penta MD17C ferskvannskjølt i aug. 2010, og båten er vi veldig fornøyde med det lille vi har fått brukt den. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 30.Januar.2011 Del på Facebook Svart 30.Januar.2011 Jeg vil råde deg til å få renset kjølesystemet og få den bygget om til ferskvannskjøling. Enkleste her er modelltilpasset sett fra Martec. Sitér dette innlegget Link to post
Dianafyren Svart 25.November.2011 Del på Facebook Svart 25.November.2011 jeg hadde martec ferskvannskjøling på min gamle båt, det var en vp MD11 og den kjøla dritdårlig selvom jeg hadde rensa motoren og kjølekanaler og alt som var. her er min gamle motor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.