Jump to content

Handlet brukt båt med Volvo Penta 25 hk MD2B


blackdev

Recommended Posts

Da er jeg omsider i mål og har bestemt meg for en 1971 mod Nidelv 24 med Volvo Penta 25 hk MD2B.

Siden jeg overhodet ikke har erfaring fra snekke eller innenbordsmotor så håper jeg at jeg har gjort et godt valg. Det jeg lurer på er om det er spesielle ting jeg bør være obs på med denne båttypen og denne motoren? Den er saltvannskjølt og har vært gått over av forrige eier. Jeg har alltid trodd at disse berømte "zinkanodene" satt på motoren, ble vist plasseringen på en Yamarin, men nå har jeg hørt at de sitter ved kjøl og ror på denne type motor med ledningsforbindelse inn? Ikke vet jeg, er det andre som vet? Er også interessert i om det er andre typer dieselmotorer som passer til denne snekka, samt råd og tips fra erfarne Nidelv eller snekkeeiere!

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post

En god gammel klassiker etter hva jeg vet.

 

Vil nok tro at det er mange av medlemmene her som har eller har hatt sine Nidelver opp gjennom årene og kan gi deg gode råd, både om båten og om motoren.

 

Gratulerer, og legg inn noen bilder så snart som mulig da!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Er også interessert i om det er andre typer dieselmotorer som passer til denne snekka, samt råd og tips fra erfarne Nidelv eller snekkeeiere!

Hadde selv en Nidelv 24 med samme motor. Min tok kvelden på grunn av rust i kjølesystemet, så den ble byttet ut med en ny Yanmar. Litt tilpassing av diverse og ny propell, ikke noe store problem, bare masse tilpassing.

 

Du finner litt av hvert om dette på min hjemmeside(link under), er fortsatt Nidelveier, men 2 fot opp til 26

Link to post

Det var en flott og interesann side, bildet av instrumentbord på 24 foteren, er det med Yanmar instalasjon? Lurer også litt på den løsningen med vire fra håndtak til ratt? Hvor mye kom ny motor på dengang og var det krefter nok?

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post

Det var en flott og interesann side, bildet av instrumentbord på 24 foteren, er det med Yanmar instalasjon? Lurer også litt på den løsningen med vire fra håndtak til ratt? Hvor mye kom ny motor på dengang og var det krefter nok?

Takk for ros.

Instrument i dashbord er før installering av Yanmar. Det følger med et eget "dashbord" fra Yanmar som jeg felte inn i det dasbordet du ser. Noen instrumenter ble da tatt bort (som da lå i det nye).

 

:lol: Du tenker på min selvopplagte autostyring. Den ble laget/brukt under overfarten på Bandak. Den var LANG og kapteinen trengte avløsning. Co kapteinen lå bak og sov, så jeg måtte finne kreative løsninger. Det var den sommeren det var så J...li varmt.

 

Ny motor ga jeg vel ca 75.000 for med ny propell. (Yanmar går motsatt vei av VP), montering tok jeg selv med god hjelp av en meget kyndig mann. Fikk liste over alt jeg måtte gjøre og så kom han på etterkontroll.

 

Største forskjell etter at ny motor ble montert var at den ble sterkere i motsjø. Istedenfor å følge bølgene opp og ned, så hadde den krefter nok til å "skjære" seg gjennom og det ble en roligere båt.

Link to post
  • 4 år senere...

Hei.

Jeg har hatt ei kb snekke med den motoren..... Han jeg kjøpte båten av hadde byttet den fremste toppen pga tæring året før jeg kjøpte den.

Jeg måtte bytte bakre toppen året etter, det var også pga tæring.

Kjøpte båten i påska -09 og solgte den høsten 2010. Da hadde den ligget ute hele den kalde harde vinteren vi hadde her på sørlandet.

Hadde også problem når jeg skulle selge den, men nå vet ikke jeg om motoren hadde fått godt stell opp gjennom årene.

Vet ikke om tæring er en svakhet som bare vp har. Regner med at det er generelt saltvannskjølte motorer.

Jeg fant heller ikke noe anode på min motor,det er jo drenerings kraner på siden av blokka.

Hvis ikke jeg hadde solgt båten min så ville jeg prøvd å finne en anode å sette inn der krana står. tror også det kan være en ide å la motoren stå med frostvæske om vinteren.Er jo greie og enkle motorer å skru på, det er jo gerit hvis det skulle skje noe.

Kjøpte oss en Nidelv 24 med volvo Penta MD17C ferskvannskjølt i aug. 2010, og båten er vi veldig fornøyde med det lille vi har fått brukt den.

Link to post
  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...