Jump to content

oljelense pumpe i messing, hvordan fikse/ny?


Sabeltann

Recommended Posts

Hei alle,

 

Holder på og klargjør motorrommet før 2006 sesongen, i påsken er det 1 ukes tur sier kona, ferie er klarert med arbeidsgiver!

 

Så til mitt problem, har en PERKINS 4108M hvor det er en messing oljelensepumpe montert på motor. Har en lekasje fra denne. Demonterte pumpe fra motor i dag og tok den med hjem i garasjen og rengjorde. Trodde det var en konus som var slitt eller mutter som var løs.. men nei..

 

Det er faktisk pumpehylsa i messing som har en liten "mikroskopisk" rift nederst. Det gjør at det under gange hele tiden presses litt olje ut herifra...

 

Så til spørsmålene: Universal diesel skal ha en 1000 lapp for ny pumpe, det synest jeg er ALTFOR dyrt.

 

Kan jeg lodde dette med vanlig loddebolt? hvordan bør jeg gå frem for og få tinnet til og komme ned i den lille sprekken?

 

Er det noen her som har liggende en oljelensepumpe som dere ikke trenger. Trenger kun selve pumpehuset i messing, Det er ca 20cm langt.

Link to post
Share on other sites

Maritim selger Marco elektriske oljelensepumper. De koster en tusenlapp omtrent. Hvis du først skal bytte, så ville jeg ha kjøpt en slik fremfor en ny 1000-kroners messingpumpe.

 

Veldig greit med en elektrisk pumpe. Litt jobb å montere, men når den først er montert er det jo bare å ta ut proppen i enden av slangen, putte slangen i en stor plastkanne, skru på pumpa og la den pumpe ut driten. På med proppen i slangen når du er ferdig og heng slangestumpen på plass igjen på motorromsveggen. Du har brukt 5 minutter, forbrent 3 kalorier og ikke sølt en dråpe. En del motorer leveres fiks ferdig med en slik pumpe. Dessverre er ikke min Yanmar en av de. En Pela oljesuger gjør i steden nytten.

 

En grei investering for noe du bare bruker en gang i året? Hvis du sparer både tid og slipper griseri og pumpa varer resten av båtens levetid, vil nok mange si ja. Det blir en 50-lapp i året. Det er det verdt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hvis du kjenner noen som jobber på et verksted, så er det jo en smal sak å slaglodde den da. Hvis ikke så finnes det kanskje et lite verksted i nærheten som kan gjøre denslags? Burge ikke koste stort hvis du leverer den ferdig demontert og rengjort, klar for lodding. Tviler på om vanlig tinnlodding vil holde.

 

Jeg har samme type pumpe på motoren selv, og synes dette er en veldig grei måte å tømme oljen på. Himmelrike i forhold til den forrige båten, der jeg hadde en slik løs messingpumpe med slanger av plast som spratt av når de var blitt passelig varme av olja og forårsaket et skikkelig griseri hver gang :headbang:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Faderen anbefalte sølvlodding på alt som skulle i nærheten av olje. Loddemediet finner veien inn i den minste sprekk, bare det er rent nok og varmt nok. Men er du helt fersk på lodding er det nok tryggest å prøve et radiatorverksted som Suzuki sier.

Gudd løkk!

 

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...