Jump to content

teakdørk...

saga 25

Recommended Posts

Hei

Maritim selger 15mm 244 x 122 med sorte striper til 2200,- Det er i det dyreste laget spør du meg.

Jeg har tidligere kjøpt teak og limt og natet med epoksy. Det ble vel kanskje ikke så mye billigere, men det gikk med utrolig mange timer...

"Hvorfor gjøre det enkelt, når en med litt innsats kan gjøre det komplett umulig?"

Lykke til!

Torstein

*det enkle er ofte det beste*

Billingstad trelast og flere i Oslo-området

Akkurat når det gjelder teak-dørk kan jeg ikke si meg enig i at "det enkle er ofte det beste". Disse platene har ett tynt teak belegg som ikke tåler rare greiene. Håpløst å reparere på skikkelig vis, og kun ei nødløsning for å få det til å se fint ut mener jeg. Skal dørken brukes, er det bare helved som duger. Koster mere, men du angrer aldri!

". Disse platene har ett tynt teak belegg som ikke tåler rare greiene.

Heisan trudde disse teak platene fra eks Maritim tålte det meste jeg og værtfall til den prisen . Jeg skal ikke ha det men , en kompis vurderer det . Men er jo andre varianter å få kjøpt med bra garanti på at det holder , sies det . Er no plastlignende greier å få kjøpt også vel med 5 eller 10 år garanti , men spørs jo ossen det ser ut da ..

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Billingstad trelast og flere i Oslo-området

Akkurat når det gjelder teak-dørk kan jeg ikke si meg enig i at "det enkle er ofte det beste". Disse platene har ett tynt teak belegg som ikke tåler rare greiene. Håpløst å reparere på skikkelig vis, og kun ei nødløsning for å få det til å se fint ut mener jeg. Skal dørken brukes, er det bare helved som duger. Koster mere, men du angrer aldri!

Nja, nå kommer vel stort sett alle "småbåter" som produseres i dag med ferdige teakplater på dørken. ( dette gjelder jo også skjærgårdsjeeper som er utsatt for en del vind og vær)

- Så dårlig kan det vel ikke være da ? (Mulig at Maritim sine har tynt laminat, men dette er vel neppe generelt )

Hei.

Kunne vært greit og vist hvor i det langstrakte Norge du holder til, men på Hafslund selger de 6mm ferdig natet teakplater hvor det øverste natede lager er 0,9mm til kr 1400 pr plate(1,22x2,44). Har selv brukt disse ,limt dem på de eksiserende dørkene med epoksy, belistet endene irundt alle skjøter slik at det ikke fliser seg opp og lakket det hele med 7-8 strøk med Ravilakk. Resultatet er helt utmerket, i 5 år har jeg bare vasket.mattet og lakket de opp med kjemperesultat. Hvis de skal brukes utendørs under åpen himmel er det ikke sikkert de er like gode. Lykke til. :sailing:

Mvh

Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Selv om jeg ser at du ønsker den enkle måten med ferdiglagde plater så vil jeg anbefale deg å ta den litt større jobben med å lage dette selv fra bunn av. Grunnen er at de ferdige platene ikke kan repareres eller slipes noe særlig fordi teaken bare er ett tynt lag. Det beste måten å gjøre dette på er å lime teakstaver(4-6mm) på en plate(foreksempel 15 mm merantiplate) og deretter nate selv. Da har du muligeheten til å enkelt reparere, og pusse ned ved behov. Metoden er såvidt jeg vet ikke dyrere, men billigere, det eneste er at det tar tid, men resultatet er det ingenting å si på.

Hvis du velger denne metoden så er det flere på dette forum som kan gi deg en skikkelig god oppskrift, punkt for punkt, på hvordan dette gjøres ( meg inkludert)

Lykke til med valget og ny dørk!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

• 11 måneder senere...

om man vil lage utvendige løse dørkplater i cockpit, med teak på for å " pynte " på en ellers kjiip plastbåt, hvor tykk underlagsfiner bør man velge ? 6mm ? 9mm ? 12mm ? Annet ?

Er det spesiell finer man bør velge ? Har latt meg fortelle at stort sett all finer som selges er limt med vannbestandig lim, så da er det bare å kjøpe en passende plate og sette i gang, eller ?

Suzuki

No boat needed..

om man vil lage utvendige løse dørkplater i cockpit, med teak på for å " pynte " på en ellers kjiip plastbåt, hvor tykk underlagsfiner bør man velge ? 6mm ? 9mm ? 12mm ? Annet ?

Er det spesiell finer man bør velge ? Har latt meg fortelle at stort sett all finer som selges er limt med vannbestandig lim, så da er det bare å kjøpe en passende plate og sette i gang, eller ?

Suzuki

Jeg brukte 12 mm "forskalingsplate". Det er bare å sette i gang. (Så kan du evt bruke opp den gamle epoxyen din :wink:

Til slutt blir det noe slikt:

dork.jpg

Geir

Suzuki

Du må passe på vannlinja di Suzuki. :diving:

Etter alt det du har putta på båten, så kan der ikke være mye igjen. :wink:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Åffer vil du ha de løse?

Tja si det ? Greit å lage de ferdige i garasjen ? Greit med vedlikehold når man kan ta de med hjem ?

Greit at det er løst om det blir nok et prosjekt som aldri blir sluttført ? Så blir garasjen bare enda litt mer full av løse saker og ting..?

Hva er den største fordelen med å lime teakribbene rett på dørken da ?

Suzuki

No boat needed..

Planlegger å legge teakgulv på badet hjemme. Bo Andren i Haugesund har heltre teakparkett til kr 1200/m2 for 115x15mm og kr 1400/m2 for 140x20mm (priser er ekskl. MVA).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...