Jump to content

teakdørk...

saga 25

Recommended Posts

om man vil lage utvendige løse dørkplater i cockpit, med teak på for å " pynte " på en ellers kjiip plastbåt, hvor tykk underlagsfiner bør man velge ? 6mm ? 9mm ? 12mm ? Annet ?

Er det spesiell finer man bør velge ? Har latt meg fortelle at stort sett all finer som selges er limt med vannbestandig lim, så da er det bare å kjøpe en passende plate og sette i gang, eller ?

Suzuki

Hvis du legger dine teakstaver på 2 lag med bomullsduk som du metter med epoxy som igjen ligger på byggeplast så er vel mye gjort i denne saken Suzuki

Tja si det ? Greit å lage de ferdige i garasjen ? Greit med vedlikehold når man kan ta de med hjem ?

Greit at det er løst om det blir nok et prosjekt som aldri blir sluttført ? Så blir garasjen bare enda litt mer full av løse saker og ting..?

Hva er den største fordelen med å lime teakribbene rett på dørken da ?

Suzuki

Ser for meg overskriften:

"Illsint båteier slept til land.

Satt fastklemt i egen sittebrønn.

En sjø som brøt over båten løftet den løse dørken som klemte fast bena til den uheldige skipperen".

Spøk tilside.

Det er riktig at nesten all finer er limt med vannfast lim. Det er bare det at vannfast ved finnes ikke. Skal du bruke finer nedi der, må du bruke kvaliteten boilfast, og det er skamdyrt. Og nedi bunnen av sittebrønnen er det nesten alltid vann.

Jeg ville lagt et 5 mm. glassfiber laminat oppå ei gulvsponplate med byggplast oppå der igjen. Så tilpasser du denne plata i sittebrønnen. Husk rennesteiner mellom plata og sidene arrangert slik at vann kan renne mot selvlenserene.

Så kan du, i garasjen, lime på teakstaver, nate og pusse.

Du monterer hele greia ved å rengjøre baksiden av laminatet og dørken. Trekk på et lag Sikaflex 291 med tannsparkel. Legg plata på olass. Legg noe tungt oppå slik som sandsekker eller en vannsengmadrass som du fyller.

Blir så fint så.

Så blir garasjen bare enda litt mer full av løse saker og ting..?

HAH !!!!!!!!!!!!

Etter en masse slit sist helg, med noe arbeid innimellom denne uke er nå status slik at begge bilene er i ferd med å få plass i garasjen :yesnod:

Fikk kjøpt meg båthenger forleden dag til den ene lille-båten.

Den andre skal en sjøskole overta på mandag. Gleder meg til å se resultatet etter en tid.

Til og med i uthuset er der nå ledige rundt 15 kvadratmeter plass :yesnod:

Og jeg vil bare advare, den som eventuelt påpakker meg et prosjekt i fremtiden, kommer til å få juling av kona.

Bare fyll opp garasjen du Suzuki unge mann. Jeg har bare ca 60 kvadratmetre igjen med prosjekt-ting&tang liggende. Egentlig alt for lite.....

ps..... jeg skal tenke på deg hver eneste morgen det er kaldt, og du må skrape is :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...