Jump to content

Oppbevaring av fersk fisk ombord


Som

Recommended Posts

I en stamp/balje med kaldest mulig rent sjøvann, overdekket med noe mot sol og fluer. Under dekk hvis det går an. Hvis du da ikke har mulighet for å ha med noe is ut på turen? Uten is skal du ikke lagre fisken for mange timene, bakteriene jobber raskt uten kraftig nedkjøling. Et tips er å fryse isblokk i hjemmefryseren og ta med utpå.

 

Skitt fiske!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror den kan ligge noen timer uten is, ihvertfall hvis det ikke er varmt i lufta. Bare ikke la den ligge i sola. Jeg bruker å sløye, filetere ferdig ombord. Etter dette er jeg nesten i havn. Selv har jeg ikke brukt is, selv på sommeren. Større fisk som fileteres lar jeg skinnet være på.

 

Mener du kan få kjøpt is på div fiskemottak, eller fryserier. Kan jo være greit hvis fisken skal ligge en dag ombord. Legg den i en balje med is.

 

Planlegger du en fisketur?, det hadde vært spennende å høre litt om hvilke planer du har :fishing:

Link to post
Share on other sites

Om du har mulighet til å gå innom et fiskemottak eller lignende, så holder en isoporkasse med knust is med lokk og strikk rundt i ca. 3 dager. Noen ganger mer litt avhengig av temperatur og plassering. Dette er ypperlig for både fars kalde, og fisk, men om du ikke har den muligheter så ville jeg nok ikke latt fisken ligge så mange timene i sjøvann. Ikke rens fisken, og bytt vannet slik at du hele tiden har tilnærmet sjøtemperatur.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror den kan ligge noen timer uten is, ihvertfall hvis det ikke er varmt i lufta. Bare ikke la den ligge i sola. Jeg bruker å sløye, filetere ferdig ombord. Etter dette er jeg nesten i havn. Selv har jeg ikke brukt is, selv på sommeren. Større fisk som fileteres lar jeg skinnet være på.

 

Mener du kan få kjøpt is på div fiskemottak, eller fryserier. Kan jo være greit hvis fisken skal ligge en dag ombord. Legg den i en balje med is.

 

Planlegger du en fisketur?, det hadde vært spennende å høre litt om hvilke planer du har :fishing:

Vi har utrolig nok aldri benyttet muligheten til å fiske fra båten, det hadde vært morsomt ikke minst for barna. Men hvis den sløyes og fileteres, kan den ikke da holde seg en stund i en kjøleboksen vår (mener den som er innebygget originalt og som holder ca. 7-10 grader) ?

Link to post
Share on other sites

Syns du sa du ikke hadde plass i kjøleboks jeg. :wink:

 

Da har du jo kjøling da. Gjør som foreslått: Hiv et par colabokser med vann i fryseren dagen før tur og legg i boksen på turen - sløy fisk og legg i kjøleren etterhvert. Ypperlig oppbevaring frem til stekepannen hjemme.

 

Addresse, og tidspunkt ville jeg holdt for meg selv, da Worse er kjent for en god nese og mage for sjøens delikatesser. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Fersk fisk holder seg ikke lenge i varmen ombord i en båt,vinterstid er det greit,tipset om¨å fylle colaflasker er godt,vi bruker samme metoden men med større emballasje,har du kapasitet i hjemmefryseren vil jeg anbefale 5 l kanner å fryse (spylervæske beh.e.l.)Dess større emballasje,jo lenger holder fisken seg.

 

Må i samme sleng si at gytetorsken er kommet her,denne uke var den største 12,9 kg,ellers har det blitt tatt fisk mellom 3-8 kg.Kjempeflott matfisk.De biter kun på pilk uten annheng.

Link to post
Share on other sites

Syns du sa du ikke hadde plass i kjøleboks jeg. :wink:

 

Da har du jo kjøling da. Gjør som foreslått: Hiv et par colabokser med vann i fryseren dagen før tur og legg i boksen på turen - sløy fisk og legg i kjøleren etterhvert. Ypperlig oppbevaring frem til stekepannen hjemme.

 

Addresse, og tidspunkt ville jeg holdt for meg selv, da Worse er kjent for en god nese og mage for sjøens delikatesser. :lol:

Har ikke plass i kjøleboksen uten å hive ut all maten, det er ikke store greiene verftet har spandert i disse båtene. Den rommer vel 4-5 stk 1,5 liters stående brusflasker, og kjølingen går i kne av en kartong melk.

 

Worse er velkommen hvis han kan by på noen gode gourme tips (som er gjennomførbar ombord !!!). Farter ikke han rundt Bergen ?

Link to post
Share on other sites

Vi har utrolig nok aldri benyttet muligheten til å fiske fra båten, det hadde vært morsomt ikke minst for barna. Men hvis den sløyes og fileteres, kan den ikke da holde seg en stund i en kjøleboksen vår (mener den som er innebygget originalt og som holder ca. 7-10 grader) ?

Det er morsomt for voksne også. Fisken holder seg en god stund ved 7-10 grader. Når du har sløyet fisken bør du gjerne strø litt salt i buken.

 

Ellers er det transportable kjølebokser og frysebokser for 12V å få kjøpt. Har en transportabel fryseboks på budsjettet for inneværede år. Den skal gå på både 12 V og 220 V. Legg ferdig sløyet og partert fisk i bosen og ta det hele direkte hjem.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Worse er velkommen hvis han kan by på noen gode gourme tips (som er gjennomførbar ombord !!!). Farter ikke han rundt Bergen ?

:yesnod::yesnod:

Etter denne velsmakende tråden vurderer jeg å gå over i piratbransjen; hei fadderi fadderullan dei. Mye god sjømat å hanke inn i tillegg til penger og gull, skjønner jeg. :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Etter denne velsmakende tråden vurderer jeg å gå over i piratbransjen; hei fadderi fadderullan dei. Mye god sjømat å hanke inn i tillegg til penger og gull, skjønner jeg. :lol:

Tror nok vi er kommet så langt at om du skal hanke inn penger og gull, må du basere deg på og akseptere kort, eks, visa, haltenbanken osv. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Min forlegnst avdøde bestemor hadde en helt klar filosofi når det gjaldt fersk sei - den skal kokes og avnytes så snart den er fanget. Mer enn en gang sto gamle Damen opp når vi kom hjem fra sjøen "har dere fersk fisk, og er dere alle tilstede?# var hennes to spørsmål.

 

Om vi hadde sopet med oss blondinner vi hadde truffet på vår vei var underordnet, fersk sei skulle kokes der og da. HERREmåltid dø luks, aller helst skulle seien være sprellende levende når den kom i storpannen, mer enn en gang ble man utrpopt som Barbar - ikke bare åt man sei og lever og rogn og nøt litervis med akkevitt underveis, vi ville kose oss med blondinnene etterpå! Kjønnslivet ble sterkt beskadiget av diverse østlandstøtter som ikke helt skjønte gangen i det hele.....

 

Med oss på sjøen hadde vi diverse flasker inneholdende noe vi kalte "Fiskerpigen", et produkt som ikke lå tilbake for noe som helst slags monopolpodkt. Og ikke minst, konseptet "haill" var velkjent og ikke motsagt overhodet.

 

Dette siste strever jeg stort med å overbevise Bergenskikene om. Tvilere, er det de er! De skulle bare ha visst!!!!!

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Tror nok vi er kommet så langt at om du skal hanke inn penger og gull, må du basere deg på og akseptere kort, eks, visa, haltenbanken osv. :smiley:

Har ikke kortterminal ombord, så praiebiletten får bli en fin bankremisse ellers slipper jeg ikke piraten ombord. Får holde meg syd for Dolviken og gå i trange piratsikre leier.......
Link to post
Share on other sites

Jeg ligger vanligvis og fisker inntil det slutter å bite. I Stjørnfjorden betyr det så lenge sjøen flør, og det igjen betyr 5-6 timer. Hvis jeg lar de første fiskene jeg får ligge i båten, vil de være ikke bare dårlige, men stein daue når jeg drar hjem. Blant mine mange krabbe- og hummerteiner har jeg en tein beregnet på å oppbevare fisken i inntil jeg drar hjem. Den veier nesten ingenting og henger utenbords inntil vi flytter oss. Men hvis jeg en sjelden gang er ute bare et par timer, bløgger jeg fisken og hiver den opp i en bøtte med sjø. Sjøen er alltid kald i Stjørnfjorden. Hvis dere har hørt at noen bader der, så stemmer det, men det er bare fordi badegjestene ikke har termometer.

 

Hvis du skal inn på kjøleteknikken, så er ideen med is på flaske grei, men hvorfor ikke ta den et skritt videre? Ta med knust is og koksalt. Når det blir ønskelig med lave temperaturer, blander du 1 del koksalt (natriumklorid) og 3 deler is på en beholder. Da får du minus 21 grader i blandingen. Hvis ikke dette er kaldt nok, kan du blande kalsiumklorid og is. Da får du minus 55 grader. Det skulle gi massevis av kaldt vann.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...