Jump to content

Antennemast for seilbåt.


GeirT

Recommended Posts

Finns nok fleire å velga i her, men her er eit forslag frå Watski katalogen (2005 s 224).

 

Antennemast frå NOA, bestillingsnr 62603.

T-form,2m lang, har 60cm tverrstang. Diameter tverrstang 25mm diameter mast 30mm.

Kostar i 2005 katalogen kr 791.- men du trenger 2 NOA fester i tillegg (ca 300.-)

 

Ver obs på at denne er tett, det vil sei at du ikkje kan trekke kablane inne i masta.

 

Men som sagt det finns andre også. Lykke til i leitinga

 

Helsing

 

Rossicus

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt!

 

Vurderer selv en slik mast og vurderer den fra Watski som er nevnt over. I tillegg tenker jeg på å få laget en i syrefast hos en som driver med sveising. Siste alternativ er å få laget en targabøyle over cockpit. Har nemlig cockpittelt og skulle gjerne hatt noe å feste dette mot når det er foldet sammen (om dere skjønner hva jeg mener).

 

Hadde uansett vært veldig artig med noen bilder av hva det blir til siden jeg har en ganske lik båt som din.

Link to post
Share on other sites

Ver obs på at denne er tett, det vil sei at du ikkje kan trekke kablane inne i masta.

Du kan bore et hull øverst på stanga, og fore det. Kablene stripses på undersiden av den vannrett masta, og føres inn i masta og skjult ned til dekk. Eventuelt kan du bore et hull fra oversiden av T-stykket, tvers gjennom og ned i den loddrette delen. Det er neppe noe særlig veggtykkelse på disse rørene, så med litt tålmodighet og et velrettet kjørnerslag fikser du det lett. Husk å fore hullene, for å hindre at kablene slites. For å unngå alt for stort hull, kan du føre kablene inn på flere steder langs den vannrette delen, før de føres sammen inn i den loddrette. Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt!

 

Vurderer selv en slik mast og vurderer den fra Watski som er nevnt over. I tillegg tenker jeg på å få laget en i syrefast hos en som driver med sveising. Siste alternativ er å få laget en targabøyle over cockpit. Har nemlig cockpittelt og skulle gjerne hatt noe å feste dette mot når det er foldet sammen (om dere skjønner hva jeg mener).

 

Hadde uansett vært veldig artig med noen bilder av hva det blir til siden jeg har en ganske lik båt som din.

Vurdere selv en slik mast, evt. en targabøyle. Men jeg har ennå ikke sett en targabøyle som tar seg noenlunne estetisk bra ut på båten.

Jeg har tilgang på flinke sveisere som kan lage noe for meg når jeg har noen tegninger til dem.

 

Hvordan festes en slik mast, og er den kraftig nok til en radarantenne ?

 

Fant denne siden : http://www.targaflex.com/index.htm

Redigert av Som (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vurdere selv en slik mast, evt. en targabøyle. Men jeg har ennå ikke sett en targabøyle som tar seg noenlunne estetisk bra ut på båten.

Jeg har tilgang på flinke sveisere som kan lage noe for meg når jeg har noen tegninger til dem.

 

Hvordan festes en slik mast, og er den kraftig nok til en radarantenne ?

 

Filosoferer over de samme spørsmålene selv....

 

Er ikke så veldig opptatt av estetikk, men selvsagt bør det ikke se helt fælt ut.

 

Maste til 800 kr hos Watski festes til pushpiten med slike Noah beslag eller tilsvarende beslag kjøpt andre steder for en brøkdel av prisen. Mekker man en liten mast selv kan man sikkert sveise den mot rekka hvis det ikke skaper problemer i forhold til Burka om vinteren. Skal man ha radar øker behovet for styrke og man bør ha støttestag.

 

Seatronic og Watski selger noen egne radarmaster som kan leveres med alt mulig tilbehør som radarkrybbe, påhengerkran osv. Disse synes jeg virker sykt overpriset.

 

Kunne som sagt tenkt meg bøyle for å ha noe å feste kalesjen i. Hvordan denne event. skal festes og se ut er det store spørsmålet. Ser for meg at den må sveises fast i pushpiten som kanskje da også må forsterkes. Tror derfor jeg må få den sveiset på stedet da det å ta nøyaktige mål trolig blir veldig vanskelig.

 

Dette er et prosjekt som står litt nede på listen og får komme om tiden tillater det. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Vurdere selv en slik mast, evt. en targabøyle. Men jeg har ennå ikke sett en targabøyle som tar seg noenlunne estetisk bra ut på båten.

någon som har bilder på 'estetiske' targaböyler til segelbåt så legg gärna ut lite bilder,

jag har tenkt targa istellet, radar,antenner, windgenerator det blir fort fullt på en stolpe!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

någon som har bilder på 'estetiske' targaböyler til segelbåt så legg gärna ut lite bilder,

jag har tenkt targa istellet, radar,antenner, windgenerator det blir fort fullt på en stolpe!

Jeg synes ikke Ovni har så dumme targaer

Bilde

men de er ikke sikkert denne designen passer på alle båter. Generelt virker det på meg som at targaen bør helle like mye akterover som vinkelen på akterspeilet for at deen skal gli fint inn i båtens linjer, dvs dess flatere akterspeil, dess mer akterlig vinklet targa.

 

Vanligvis synes jeg at targaer som er laget av to parallelle rør er penest. De bør være bøyd i hjørnene (ikke sveiset i 90 graders vinkel) Da risikerer man heller ingen sveis som gir seg etter at båten har vugget seg fra side til side i mil etter mil. Mellom de parallelle stengene setter man korte rørbiter for å forsterke konstruksjonen. Små antenner o.l. setter man rett i rørene. radaren og vindgeneratoren (hvis du har) bør kanskje ha et ekstra fundament/rør.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hvordan festes en slik mast, og er den kraftig nok til en radarantenne ?

Vet ikke hvorfor, men det er ett eller annet som sier meg at radar 1 meter over bakhodet ikke er noe særs.

Jeg ville heller plassert denne på brakett poppet/skrudd fast på masta.

Litt mer komplisert montasje, men bedre dekning (høyere over havet)

og man risikerer ikke lengtidssteiking av "De små grå".

 

Ser ut for at løsningen for mitt opprinnelige spm. er å få laget ett T stag,

lik Watski-modellen og ta ut ett elipseformet hull nedenfor sveisen mot topprøret for kabel gjennomføring. Sauser tett i hullet rundt kabler med klar silikon.

Da blir det god plass til TV- GPS- og AIS RX antenner. Har VHF antenna i masta.

 

Takker for svarene.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg er redd silikonen din ikke sitter særlig godt på stålrøret. Ikke har den noe særlig mekanisk styrke heller, så den vil fort sprekke opp der kablene ligger over den. Jeg ville heller laget sirkulære hull til hver kabel, og beskyttet kantene med en gummibøssing, Clas Ohlson nr 22-140 eller 22-141 passer fint.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg er redd silikonen din ikke sitter særlig godt på stålrøret.

Nedre del av røret blir over dekk. (Festet til Push-pit)

Om hullet lekker, gjør ikke noe. Tenkte bare silikonen ville binde kablene sammen og samtidig stabilisere kablene mot gnaging.

Skal titte på de gjennomføringene. Runde hull er jo enklere å lage en elipser.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Trenger den å være så høy ?

Tja, det er vel litt smak og behag. Jeg er ikke særlig begeistret for targabøyle på seilbåt i det hele tatt, og om jeg skulle hatt en ville jeg tilpasset høyden slik at bøylen går like over en en bimini. Det er langt lavere en den høyden hvor en radarantenne bør monteres, som er minst halvannen meter over hodet til folk. (Noen vil kanskje si én meter. Dem om dét.)

 

En vindgenerator må ha god klaring fra underkant av rotorbladene til folk i båten, så høyden blir avhengig av diameteren på rotoren. Det som etter min smak blir litt voldsomt er når vindgeneratoren plasseres over radarantennen.

Link to post
Share on other sites

Synes disse ble vel høye...

 

Har ikke planer om radar og skulle det komme fikk denne fått en ekstra mast oppå bøylen eller en brakett opp i hovedmasten.

 

Ville hatt en skrå targabøyle mellom bom og akterstag slik at bøylene til cockpitkallesjen med kallesje surret rundt disse kan festes mot bøylen. Om dette vil gi ståhøyde under er jo kritisk og må sjekkes ut. Går ikke det tviler jeg på at det blir bøyle på meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok heller hatt den utgaven som her er vist og går langt bakover og som derfor ikke trenger å være så høy pga. ståhøyde. Den kommer jo da bakenfor akterdekket mitt hvor jeg kan dunke hode borti

Targabøylen til denne Ovnimodellen er etter det jeg husker litt høyere enn sprayhood, og stikker ikke ute over skroget akter. Den er solid nok til at den kan brukes som davit. Generelt må jeg si at Alubat lager veldig praktiske løsninger for akterskipet.
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har en løsning på targabøyle bak akterstaget og samtidig med at den kan brukes som aktre feste for cockpittelt? Og til å legge de øvrige bøylene mot når teltet ikke er i bruk? En form for delte bøyler og splitt i taket på cockpitteltet? Eller er dette en helt håpløs konstellasjon?

Ideen med en liten arm fra bøylen til å manøvrere påhengeren med til jolla var for øvrig glimrende. Tror jeg!! :flag:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...