Jump to content

Tar dere sikkerheten på alvor når dere er på (ferge)tur?


Gudrun

Recommended Posts

I de siste årene har det kommet frem redselshistorier fra havari med passasjerferger fra forskjellige verdensstrøk hvor tap av menneskeliv er fellesnevneren. Mange liv.

 

Nå skal jeg ikke trekke frem masse detaljer fra disse havariene, men mer på generelt grunnlag:

 

Hvert år reiser de mange av oss med en eller annen ferge med overnatting ombord.

Mitt spørsmål er: Hvor mange av oss foretar en skikkelig sikkerhetsrunde når de kommer ombord i en passasjerferge? Henter informasjon hva jeg (vi) skal gjøre i en nødsituasjon? Finner hvor redningsvestene er plassert, veien ut fra lugaren til mønstringssted og livbåten?

 

De offshoreansatte får slike detaljer inn med teskjeer fra dag 1 når de begynner på jobb, men hva med oss andre?

Link to post
Share on other sites

Er ikke offshore ansatt med er "vokst opp" med hyppige truer over dammen til danmark, Fast prosedyre er og finne lugar, sjekke nærmeste nødutgang samt informere restsen av lugar om denne ruten. Liker og ha lugarer som er i nærheten av utganger.

 

Skjer det noe alvorlig har du ikke lange stunden på deg , kansje med unger på slep, til og komme deg ut på dekk.

 

Men sjansene er ikke alltid så store for det.....

Link to post
Share on other sites

Har med en reisebrannvarsler og en liten lommelykt som standard på sånne turer. Prøver også å orientere meg, før natteroen senker seg, om hvor nærmeste nødutgang er.

 

Viktig å sjekke om batteriene til disse er i orden!

 

40 år gamle ombygde ferger med suspekt klassifiseringselskap mellom land som Saudi og Egypt er ikke noe jeg vil velge - ja, nær sagt uansett! Må man så man sier du? Ja må man virkelig det? :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nja.... en må passe på å ikke bli for hysterisk - litt dumt om hele livet går med til å tenke på hvordan man skal redde livet.

Selv har jeg når jeg er på overnattingssteder rømningsveiene i tankene, men er ikke av typen som sjekker branntavler og går opp rømningsruten på forhånd.

Fornuftig eller ikke fornuftig?? Vet ikke jeg, men det er dette nivået jeg er komfortabel med.

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Her har Jan Heweliuzs kantret ved kai i Ystad.

Digre kraner måtte til for å få den på rett kjøl.

Forøvrig bygget ved Trosvik i Norge.

 

Tilbake til spørsmålet. Jo, jeg har fornya sølvkortet mitt så mange ganger at det har gått refleks i å vite veien ut.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Flott med positive svar! Ser det er kun 1 som "inrømmer" at man ikke tar sikkerheten så nøye.

Takk for det!

Vil tro det er mange mange andre som gjør akkurat det samme :yesnod:

Har selv reist med div. ferger og observert mange av passasjerene.

Det er ikke sikkerhetsvideoen man setter høyest, nei.

Går alarmen midt på natten skjer ting fort og har man da ingen peling på hva man skal gjøre, er gode råd dyre.

Desverre er det slik med oss at vi glemmer så alt for fort.....

 

Skjer det noe uforutsett forlanger passasjerene masse informasjon. Hadde man tatt seg bryet med å sette seg inn i hva enkelt skal gjøre hadde man ihverfall kommet igang med noe. I mange tilfeller er man mer eller mindre nødt til å stole på seg selv i slike situasjoner.

 

Forslag: Finn frem alarminstruksen for fergen vi er ombord i og les den. Den er som oftest limt opp på innsiden av lugardøren.

Spaser evakuerings ruten med hele familien, se og etter eventuelle branndører som stenges når alarmen går.

De små grå har da mye lettere for å hente dette frem når man får en alarm når man minst ønsker det......

Link to post
Share on other sites

Her har Jan Heweliuzs kantret ved kai i Ystad.

när var dette? 70-80 tal !

 

sen har det varit några nesten olykker......

 

bla M/S PRINSESSE RAGNHILD brann i maskinrom 1999 alle passagerarna evakueras.

 

har gått ett par Brandkurser, der lärarna var brandmän som ingick i RITS-styrkan som flögs ombord i Ragnild, dom gav besättning o befälhavare mycket beröm för hur föredömligt allt sköttes.

 

lite bilder på M/S PRINSESSE RAGNHILD finns her, veldi bra hemsida för övrigt Fakta om Fartyg

 

 

 

tilbaks til Gudruns spm

 

Yes, tenker mer på sikkerhet i dag enn förr i tiden.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei

Madammen's første bud:

Jeg skal se livbåten fra lugaren.

D.v.s. de gangene vi reiser med ferge blir det dyrt og 1. klasse.

En artig men sann hsitorie:

Vi skulle på Nyttårscruise til Hirtshals, og vi skulle være pent kledd.

Dagen før avreise ble det meldt stiv kuling, hun til å pakke om kofferten.

"Hvorfor det?" :confused:

"Jeg må ha kort kjole for å løpe til livbåten."

"Men vi har da vært ute og seilt i hardere vær før med seilbåten!!"

"Blir ikke det samme!!" :smash:

Er dette en tillitserklæring til meg som skipper,

eller en mistillitserklæring til fergeselskapet?

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Selv på "1. klasse" er man ikke alltid så nærme livbåten som man skulle tro. Jeg tok en gang en ferge i Indonesia. Svær båt som sikkert var sertifisert for 1000 personer, men siden det var avslutningen på Ramadan, var det nok omtrent det dobbelte antall ombord. Etter avgang opplevde jeg at døren til korridoren var låst, og vi var i praksis låst inne på lugaren. Etter en halvtimes tid kom det en offiser og låste opp, og kontrollerte samtidig billeten vår. Jeg vet ikke helt om jeg var mest sint, eller redd, men jeg ble bare møtt med latter da jeg prøvde å fortelle dem ett og annet om sikkerhet på en overfylt ferge. På toppen av dette var alle rømningsveier blokkert av reisegods (sofaer, senger, dyr og alt mulig annet pikkpakk samt mennesker som satt og lå over alt) Det er ikke alltid det er nok å VITE hvor man skal gå, man må ha muligheten til å gå dit også. En halv time fra land, er det litt sent å angre seg fordi sikkerheten er for dårlig. Ikke rart det kantrer en og annen ferge.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

"Jeg må ha kort kjole for å løpe til livbåten."

"Er dette en tillitserklæring til meg som skipper,

eller en mistillitserklæring til fergeselskapet?

Tillitserklæring eller ei... når skjørtekanten stiger proporsjonalt med beaufort skalaen,

må man ha tillit til noen og enhver... :lol:

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er generelt farlig å leve, og før eller siden dør man jo.

Men ønsker man å leve lengst mulig, kan man ta noen enkle forholdsregler.

Det synes ganske klart at mennesker i noen land ikke har samme respekt for menneskeliv som oss i Norge.

Det kan blant annet gi seg slike utslag at ferger overlastes mer enn 50%.

Hvis da mannskapet i tillegg ikke har begreper om sjømannskap, så er ikke veien lang til katastrofe.

For tiden er det nok tryggest å holde seg i ro nærmest hjemmet og ikke utfordre sjebnen i den store verden, verken til sjøs, i lufta eller på bakken.

Link to post
Share on other sites

Hvordan tar dere sikkerheten om bord i eget skute ?

Vi har røykvarslere i alle lugarene og maskinrom og en vannalarm i kjølsvinet, men foreløpig ikke gassalarm, den står på ønskelisten.

Brannslokkingsapparater har vi i hver lugar.

 

Det er sikkert ikke lett å redde en båt fra en brann, så det viktigste må være å bli varslet slik at man kan komme seg overbord og opp i gummijollen.

Link to post
Share on other sites

Tilbringer netter nesten hver uke på hotell, sjelden det samme om igjen. Fikk av mine barn en lykt av den typen som du "sveiver opp" og som ligger i toalettvesken. Sjekker alltid nødutgang på hotell og i båt (overnatter sjelden i annen båt enn min egen, og der vet jeg veien ut) og teller seteradene mellom meg og nødutgangen på fly. Dette har jeg lovet mine barn, som et ledd i at de gjerne vil ha pappa hjem igjen. Blir det en vane, så går det greit, selv om jeg har vært innestengt i trappehus på hotell i Brussel. Har alltid med mobiltelefonen på slike ekspedisjoner!

Laholm

Link to post
Share on other sites

jeg har jobbet på fergje,og selv om vi hadde regelmessige øvelser,så var det ikke alltid like lett,å få ut livbåtene,/flåtene,da det gikk tid på å fire dem ned,pga for dårlig vedlikehold,eller at utstyret var så gammelt at det tok tid.da man måtte sveive mye av dette ut for hand,spesielt flåtene,og man får heller ikke den samme treningen med flåtene ,av å stå å høre en fortelle at du må gjøre slik,dra i den snora,som å gjøre det selv.og så burde fergjeselskapene ha flere øvelser med flåtene

oppblåst,enn bare øvelse på dekk.men det koster penger å pakke en flåte ned igjen,men det koster med en ulykke også.fergjeselskapene burde også sende sine annsatte på mere kurs,/øvelser når det gjelder trening i en nødsituasjon.

Man kan aldri få øvt nok ,men alt koster tid å penger.Jeg var ikke flink til å sjekke nødutgangene tidligere,men etter å ha jobbet på fergje,gjør jeg det vær gang vi drar på tur.

Men skal man ut å fly,ta et blikk rundt,der er ikke mange som ser i innstruksjonshefte,hva dem skal gjøre i en nødsituasjon.

Husk i en brannsituasjon stiger røyken,hold deg derfor nede langs dørken.og kom deg ut.har du tid heng et hankle på døra,så hvet de annsatte at lugaren er tom.

Kokka

Link to post
Share on other sites

Tilbringer netter nesten hver uke på hotell, sjelden det samme om igjen. Fikk av mine barn en lykt av den typen som du "sveiver opp" og som ligger i toalettvesken. Sjekker alltid nødutgang på hotell og i båt (overnatter sjelden i annen båt enn min egen, og der vet jeg veien ut) og teller seteradene mellom meg og nødutgangen på fly. Dette har jeg lovet mine barn, som et ledd i at de gjerne vil ha pappa hjem igjen. Blir det en vane, så går det greit, selv om jeg har vært innestengt i trappehus på hotell i Brussel. Har alltid med mobiltelefonen på slike ekspedisjoner!

Når man er ute å flyr er det viktigste å sette seg helt bakerst! Hvorfor spør du? Har du noengang sett et fly rygge inn i en fjellvegg?

 

Sjansen for å omkomme i en flyulykke er langt lavere enn å bli påkjørt/drept i trafikken, men hvem tenker på det når det er mer enn 100 meter til det stedet man skal? Ikke jeg! :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når man er ute å flyr er det viktigste å sette seg helt bakerst! Hvorfor spør du? Har du noengang sett et fly rygge inn i en fjellvegg?

 

Det er ikke farta som dreper,det er bråstoppen. Sjansen for å overleve er vel liten selv om du sitter bakerst. Selv er jeg sistemann ombord og første mann ut av sardinboksen.

Link to post
Share on other sites

Var så heldig å kunne reise på cruise i fjor høst med Royal Carribean CruiseLines, der ble alle ( og jeg mener absolutt alle) passasjerer mønstret på dekk ved sin redningsstasjon iført redningsvest. Under denne mønstringen fikk vi beskjed om hvordan vi skulle forholde oss i en nødsituasjon og ikke minst hvordan redningsvesten skulle tas på. Det var faktisk noen av passasjerene som unnlot å møte og disse ble regelrett hentet fysisk av mannskapet. De som stilte til møsntring med vesten i hånden måtte ta den på. Båten fikk ikke forlate kaien før alle hadde vært med på denne mønstringen.

 

Dette var vistnok i henhold til sikkerhetsbestemmelsene, ikke bare et påfunn fra rederiet.

 

Slik burde det vel kanskje ha vært her i landet også - skulle vel være mulig å gjennomføre før avgang ombord på våre "danske"-båter også.

 

Ombord i vår skute blir alle gjester informert om hvor brannslokningsapparatene og redningsvestene er plassert før vi legger ut på tokt. I tillegg sørger vi for å ha med oss vester til alle uansett vektklasse, det er alltid noen vi kan byttelåne vester med slik at dette er mulig.

 

mvh

Fru Charente

Redigert av Charente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik burde det vel kanskje ha vært her i landet også - skulle vel være mulig å gjennomføre før avgang ombord på våre "danske"-båter også.

Prøv å trekk en en nordmann ut av taxfree-butikken/baren for å ha sikkerhetsdrill på dekk... Da tror jeg det er lurest å ha sikkerhetsavstand

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

taxfree butikken åpner vanligvis ikke før etter 15minutters avgang.

så jeg er enig på det punktet at,alle som skal med ferjene,eller andre burde ha vært med på en slik øvelse,tror folket hadde fått sjokk,av å se at det ikke er altid så lett.

 

man lærer i hvertfall ikke passasjerene sikkerhet,med å sette på en video,mens båten legger i fra kai,og passasjerene leter etter sine sitteplasser :headbang::headbang:

Kokka

Link to post
Share on other sites

Jobber selv på ferge/cruiseferge, og syntes ikke øvelser, oppfølging og velikehold av utstyr er dårlig. Den jeg er på i dag er jo bare litt over året men var tidligere på en 20 år gammel, og har samme erfaringene derfra!

At der ikke er øvelse og mønstring med pax. Hver tur har sikkert flere årsaker.

Nå er jo også det Amerikanske rettssystemet noe annerledes enn det Norske.

Jobber sammen med flere fra RCCL og de sier at man må være på vakt for søksmål!

Når man ikke gidder å se på sikkerhets videoer og lese plansjer, betinger vel heller ikke det at man følger med eller møter på en praktisk øvelse!

Nå er også mannskapet på norske ferger stor sett norske ihvertfall norsktalende, så pass. trenger bare å gjøre stort sett som de blir fortalt!

Brannen på PR. viste vel også at systemene fungerte som de skulle, evakuering skjedde uten dramatikk!

Redigert av ne26 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...