Jump to content

Virkemåte gammelt ekkolodd - Kjøp av nytt.


Gnisten

Recommended Posts

Noen som kan fortelle meg hvordan dette forhistoriske ekkoloddet virker ?

Har søkt på nettet etter manual eller annen informasjon, men det er nok ikke mange av denne typen igjen tenker jeg. :eek:

 

Har dette loddet i båten i påvente av slippsetting (skifte svinger) og kjøp av nyere type. Kunne da tenke meg et fargelodd. Noen gode forslag her (prisleie 4-5000) forresten ?

 

Bilde

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Hei

Trivelig å se dette loddet.

Disse gamle typene bruker papir som trekkes fram med valgfri hastighet, og en nål som roterer over papiret. Alt etter hvor sterkt ekko som mottas, settes det sterkere strøm (eller spenning?) på nåla, og den brenner av det øverste laget på det spesielle ledende papiret.

I Mørke trenger du ikke belysning da du ser den svake blå gnisten der den brenner papiret.

Disse loddene krever omtanke i justeringen, men kan gi et sylskarpt bilde av bunnen.

Har selv funnet flere skipsvrak med et tilsvarende. Beste bildet fikk vi på langs av et skip som heter "Havbris". Ligger med bunnen på ca 65 meter, og vi fikk tegningen av skipet som viste anderumpen, lasterommene, den masta som står og rommene foran. På tvers klarte vi å få bunnen-skutesiden med rekka, dekket, lasterom og tilsvarende på andre siden.

Artig!

Tror kanskje jeg kan rote fram noen nye ruller hvis du trenger, men er ikke sikker.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje jeg kan rote fram noen nye ruller hvis du trenger, men er ikke sikker.

 

Mons

Takk for tilbudet, men regner ikke med at dette blir stående så lenge. :sailing:

 

Betyr det at man må ha papir i til enhver til for å kunne avlese dybde ?

Redigert av LK6647 (see edit history)

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke tar helt feil så skal den også vise ett lysglimt ved den aktuelle dybden på skalaen (i plastringen rundet skalaen). Tror i alle fall at det er slik....

Stemmer at det går et "flash" i ytterkant av skalaen men har ikke helt funnet ut hvordan man avleser dybde i forhold til skala... :crazy::confused:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Hahh, artig å se dette igjen!

Såvidt jeg kan erindre var det veldig enkelt å bruke, hvis de små grå ikke har fullstendig slagside i dag....... Må ha vært i 81-82 jeg så et slikt sist..... Men den hadde flere valgmuligheter (knapper) så det er ikke helt identisk, håper likevel jeg kan bidra med noe.....

maks teoretisk dybde er 150 meter

Finn power knappen og du er igang.

Pennen på papiret vil nå begynne å rotere.

Vri den store plastskiven som er til venstre til den skalaen du vil bruke. Begynn gjerne ved kai. Der vet du sånn noenlunde dybde og velger skala utifra det.

Slik bildet viser er skalen på den mellom 0 og 40 meter og kan være en grei skala å bruke nå.

Du vil du få et utslag på papiret som forteller hvor dypt det er.

Noen av denne typen hadde og et svakt lys i skalaen som gjorde at du lett kunne se dybden uten at papiret var igang. Det lyste akkurat på tallet som viste dybden.

Følsomheten må du nesten prøve deg frem med.

 

"Marker" kan du bruke når du starter et nytt søk, for å skille fra sist gang det var i bruk. Hmm, lurer på om ikke hele skalaen lyste opp når den knappen ble brukt?

"Chart feed" mener jeg var av og på papir. På noen kunne du stille hastigheten på papiret.

Men som med mye annet går det på erfaring når du skal bruke dette.

Finn gjerne kjente grunner etc. og prøv deg frem. Ser og det står og noen med liten skrift på den store plastskiven.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...