Jump to content

Overbygg på trebåt


jorhei

Recommended Posts

Som tidligere skrevet skal hele overbygget på Gamla lages på nytt til våren. Dette medfører selvfølgelig litt diskusjon om hvordan ting skal se ut og hvordan det skal lages.

Det vi ønsker er deres synspunkt på hvordan vi bør gjøre det oghvordan dette bør gjøres. Trenger også hjelp angående materialvalg.

 

Legger ved ett bilde av båten:

Bilde

 

 

Slik har vi tenkt det:

Det lille dekket forran skal lages på nytt med furustaver og nater. Kabindekket og taket på doghouset vet vi ikke om vi skal ha hvitt eller om vi skal legge furustaver med nater på det også. Selve doghouset blir laget av mahogny med nesten samme fasong som det er nå, bare litt mindre vindu i midten og litt mer på hver side.

Videre så vet vi ikke helt hvordan vi skal gjøre det med luka forran. Kommer jo ann på hva vi gjør med dekket.

Spørsmålet er om det kan være lurt med hvitt dekk for å bryte opp litt slik at det ikke blir altfor mye treverk???

 

Noen som har gode forslag til hvordan dette bør se ut, materialvalg og framgangsmåte?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hei jorhei . :flag: Tror jeg for min del ville holdt meg unna hvitfargen , ført og fremst på grunn av den eventuelle " solblendingen " du kunne bli utsatt for når du fører skuta ,....men en annen ting er jo at med hvitfargen så blir ikke salongen så varm på varme soldager ,...men jeg vet ikke ,...ett spørsmål av betydning er jo om du RESTAURERER båten , da utelukker DET vel polyester tak på gamla vil jeg tro . Bygger du deg opp en praktisk tur/bobåt og ikke restaurerer kan det vel være hips om haps , men det er jo penere med tre da , synes nå ihvertfall jeg , som og har trebåt , dog med tre over det hele .

 

Mvh Kjølen

Link to post
Share on other sites

Hei jorhei,

 

Det hvite kan jo gjerne være hvitt, men da ville jeg sett på muliheten på hvordan få lagt en bomullsduk istedet for det du har nå. Passer mye bedre på trebåter, samt at det blir mye penere.

 

Lukene ville jeg kanskje også trukket opp, slik at du ikke får den lemmen ned "foran" midt-vinduet". Det er jo kjekt, men utseendemessig synes jeg at en luke kun i taket er noe penere.

 

Om du lager en lanternemast så vil jo det også gjøre mye med utseende.

Når det er sagt, så er jo båten et supert utgangspunkt, så lykke til!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Enig med Vikers at det hadde vært pent med bomullsduk/seilduk. Ville da også hatt gripestøttene (tre med messingholdere?) og luken i tre + lanternemasten som han nevner.

 

(Legging av seilduk står beskrevet i en annen tråd:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16835&hl=seilduk )

Lykke til (og husk bilder etterhvert :wink: )

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

 

Mener dere da å legge seilduk på både kabintaket og taket oppå doghouset eller kan det være en mulighet å legge furudekk oppå doghouse taket. Eller vil det kanskje se litt rart ut????

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville hatt seilduk på begge tak, med flotte håndrekker i tre og en fin lanternemast med waier og BP-vimpel. :yesnod:

 

Lag deg en fin luke i flott treverk (kanskje natet?), som går utenpå lukeåpningen og som er hengslet i bakkant. Da får du det hvite, lyse fine i taket, men brukket opp med mye fint treverk.

 

Det er mitt forslag i alle fall, og vil nok se nesten slik jeg vil gjøre det med min Furuholmen, selv om jeg har luken nede på dekket. Men alle takene blir med seilduk.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Om jeg var dere, ville jeg overhode ikke lagt bomullsduk, hverken på cabintak eller overbygg.

 

Begrunnelsen er at båtene er forskjellige, samt kultur henger med hver båt. Vikers har Furuholmen. De salige herrer Furuholmen/Scheen skulle ha seilduk på takene.

 

Den båten dere har, ble opprinnelig ikke bygd med seilduk/bomullsduk. Det skulle være ren trebåt, da helst med teak som materiale.

 

Nå er det slik at studenter ikke er millionærer, derfor velger dere furu inni båten. Ved riktig behandling, kan det bli riktig pent også utvendig.

 

Jeg synes derfor at tre er korrekt materiale til deres båt. Plywoodplater (mariniserte finerplater) underst, teakstaver/furustaver limt til platene. Plugger med riktige avstander for å få rette looken, nates, behandles. Da er det vanntett (platene).

 

Prismessig tror jeg ikke det ene alternativ er så mye billigere enn det andre. Tidsmessig så tar det litt mer tid med tretak fremfor bomull, men litt skal vi lide for skjønnhetene.

 

Selve luken ville jeg hentet inspirasjon til fra selveste Majali og Sigurd. Om du kunne lage til ei plate (teak/Meranti/annet) til å dekke arealet, lage ei kompassrose i samme materiale som tak forøvrig på flaten, så er det nydelig (ikke originalt, neida, langt derifra, men litt kreative er det lov til å være). Da får dere "prikken over ièn.........

 

På sidene, teakhåndrekker, billige som bare det, på Maritim......

 

Jeg tror ikke dere vil angre på å velge tre......

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Du tror ikke det blir for mye trverk da?

Har hørt opptil flere som nevner akkurat det, at det kan bli for mye og at det kan være lurt å "bryte" litt med hvitt tak....

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Kan aldri blir for mye trevirke etter mitt skjønn.

 

Husk, med noen unntak, er alle båter opprinnelig bygd med kun trematerialer originalt.

 

Et tips kan kanskje være å surfe en stund på nett, se på bruktannonser, andre trebåtforeninger etc etc, for å gjøre dere opp en mening om hva som harmonerer best..........

Link to post
Share on other sites

Om jeg var dere, ville jeg overhode ikke lagt bomullsduk, hverken på cabintak eller overbygg.

 

....

 

Det er godt vi er forskjellige. :lol:

 

Jeg ville lagt bomullstak. De restaurerer ikke - de setter en båt i stand, og vil ha den pen.

Bomullsduk er pent. :wink:

 

 

Pssst: ....og billig, og lite jobb, og lite vedlikehold, og vanntett, og...og..og...

 

 

 

 

 

:lol::lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg angrer litt på at jeg ikke la treverk på taket mitt, men det ble ikke så værst alikevel. Jeg må pusse over og sparkle hele taket hvis det skal være 100% men det blir ikke denne våren.

 

Men dekket mitt er ikke helt tett :diving: er ikke helt sikker på hvor det lekker heller, men pytt pytt

Link to post
Share on other sites

Hva var det du la, Bastard?

 

Det er på Fia, du mener?, og der har du jo samme materialet på dekk og dollbord også?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

.......det nok blir for "koseklubbete"...........

Og der - Perlen - har du skapt et nytt BP-uttrykk som mange kommer til å gremmes over.... :wink: Og takk for den!

 

Sorry for avsporingen, Gamla / jorhei ! :blush: Ellers er jeg enig med dem som hevder at tre - som er velstelt - kan det ikke bli for mye av. Maling på en trebåt er bare noe man bruker for å kamuflere.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hva var det du la, Bastard?

 

Det er på Fia, du mener?, og der har du jo samme materialet på dekk og dollbord også?

Fia har jeg ikke gjort noe med i det hele tatt.

 

På Bastard så har jeg finérplater som er dekket med West Sytem og duk, avsluttet med topcoat.

Men for og få det 100% må grunnarbeidet være veldig bra.

 

Her er dekk og kabintak

 

Bilde

 

Her er salongtaket/doghouse, ser bra ut på bildet men må arbeides videre på

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

.... Maling på en trebåt er bare noe man bruker for å kamuflere.

:boxing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Fia har jeg ikke gjort noe med i det hele tatt.

 

På Bastard så har jeg finérplater som er dekket med West Sytem og duk, avsluttet med topcoat.

Men for og få det 100% må grunnarbeidet være veldig bra.

 

Her er dekk og kabintak

 

Åhh, ok.

 

Da er jeg med.

 

Det ser jo veldig bra ut - synd du ikke har fått det helt tett. Er det duken, eller noe av det andre du ikke har fått tett? Behandlet du duken med West system-greier? Hvorfor ikke på gamlemåten, med olje/mønje og oljemaling i toppen? Skal West system (hvilken type) være bedre på duk?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Åhh, ok.

 

Da er jeg med.

 

Det ser jo veldig bra ut - synd du ikke har fått det helt tett. Er det duken, eller noe av det andre du ikke har fått tett? Behandlet du duken med West system-greier? Hvorfor ikke på gamlemåten, med olje/mønje og oljemaling i toppen? Skal West system (hvilken type) være bedre på duk?

Dekket som er natet lekker litt her og der, spørs om ikke dette vil trutne litt når jeg får ligget på sjøen en stund.

Husker ikke hva den duken het, legges vel på samme måte som glassfiber.

 

Når jeg gjorde dette var ikke gamlemåten ett tema, var ikke så mange trebåt frelste på baatplassen som nå så da ble det en enkel løsning. Jeg skal vel ikke ha denne båten så lenge alikevel tror jeg, må ha skøyte etterhvert :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ok, så du har lagt glassfiberduk, ikke seilduk/bomullsduk? Det natede dekket kan nok utvide seg litt bare skipet får vann under kjølen.

 

Skøyte er nok et prosjekt en gang i fremtiden her også, men om noen år.

 

Tror at Gamla blir penest å se på med bomullsduk lagt på "gamlemåten" - det blir flott tror jeg og som oftest blir det tett som bare det,

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ok, så du har lagt glassfiberduk, ikke seilduk/bomullsduk? Det natede dekket kan nok utvide seg litt bare skipet får vann under kjølen.

 

Skøyte er nok et prosjekt en gang i fremtiden her også, men om noen år.

 

Tror at Gamla blir penest å se på med bomullsduk lagt på "gamlemåten" - det blir flott tror jeg og som oftest blir det tett som bare det,

Glassfiber ja. Skulle sikkert gjort det på gamlemåten men jeg begynner ikke på nytt nå for og si det sånn. Nå skal båten på vannet :smash:

Link to post
Share on other sites

Du tror ikke det blir for mye trverk da?

Kan aldri blir for mye trevirke etter mitt skjønn.

Jorhei / Gamla!

Bare et lite innspill for inspirasjonens skyld! Jeg snakker ikke om fassongen på overbygg / doghouse - det vil være forskjellig fra båttype til båttype - men viser bare til et vellykket og harmonisk eksemplar av TREBÅT hvor ALT er i tre.

Bilde

Denne båten "oppdaget" jeg ute på Skjærhalden. En av de lokale, der.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Designet kan jeg være enig i er flott, men det betyr ikke at båten "Gamla" blir like fin med like mye trehvitt treverk. :nonod:

Det begrunner jeg i at det er mye større flater som skal dekkes på "Gamla, samt at designet på båten er et helt anderledes.

 

Men jeg er en trebåtmann, altså! :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...