Jump to content

Seile til Færøyene


Som

Recommended Posts

Tja, hvis man ellers er vant til den slags farvann og distanser, synes jeg ikke Færøyene er noe spesielt problem. Seiler du fra Bergen vil jo Shetland være et naturlig stopp underveis, da blir jo også turen fint delt i to mindre etapper.

 

Det som gav meg en overraskelse var den tette tåken som legger seg på et blunk. Det har med beliggenheten mellom kalde og varme strømmer å gjøre. Da vi først ankom Færøyene, til Suderøy, hørte vi brenningene før vi så land. Radar er med andre ord anbefalt på det aller sterkeste. Dette fenomenet gjentok seg til stadighet, så når du er underveis, selv på korte strekk mellom øyene, vær alltid forberedt på at sikten plutselig kan bli tilnærmet lik null.

Link to post
Share on other sites

Er denne tåken også noe som også lett gjør seg gjeldende på overfarten til Shetland ?

Nei, ikke så vidt jeg kan huske. Jeg er slett ikke noen ekspert på dette, men det har nok mest med å gjøre at Færøyene ligger der kalde og varme fronter møtes, og denne temperaturforskjellen gir tett tåke. Jeg mener at dette først gjorde seg gjeldene et godt stykke etter Shetland.

 

Men konferer gjerne med faglitteratur om dette, så får du den korrekte forklaringen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...