Jump to content

"Sote" vindu


Laffie

Recommended Posts

Hei

 

På vår First 32 er det brukt et plexiglass-lignende vindu som er lagt utenpå overbygget. Dvs vinduene er ikke innfeldt men det ligger en felles plexiglass-plate utenpå hele siden (På samme måte som Maxi 95). Disse er ganske mørke originalt, men den tideligere eieren har skiftet ut en av disse med en type som her helt gjennomsiktig. Dette er faktisk veldig stygt da man kan se silikonen gjennom glasset.

 

Hva kan jeg gjøre for å sote dette "vinduet"? Har tenkt å ta dette av pga av en liten lekkasje, legge på sotefilm på innsiden, legge på silikon og skru det fast igjen. Men vil det da komme fuktighet mellom sotefilmen og vinduet? Er det mulig å levere denne inn og få ett slags sotestoff sprøytet på yttersiden?

 

Er utrolig takknemlig for svar :smiley:

Link to post
Share on other sites

Film på glass har jeg god erfaring med, mens film på plexi har jeg dårlig erfaring med. Overflata må være perfekt om du skal legge det. Er filmen først skikkelig lagt kommer det ikke vann mellom den og ruta. Du må være pinlig nøyaktig når film legges og helst to personer.

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg har erfaring, så får du kjøpt "sot" på sprayboks i bilutstyrsforretninger.

 

Disse kommer i forskjellige farger og nyanser.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg har erfaring, så får du kjøpt "sot" på sprayboks i bilutstyrsforretninger.

 

Disse kommer i forskjellige farger og nyanser.

Advarer på det sterkeste mot å gjøre noe som senker utsikten fremover og til sidene for styreposisjon under vanskelige synsbetingelser som:

mørke,

regn,

tåke og

dis.

 

Mørkt glass kan senke synsforholdene betraktelig.

Link to post
Share on other sites

Advarer på det sterkeste mot å gjøre noe som senker utsikten fremover og til sidene for styreposisjon under vanskelige synsbetingelser som:

mørke,

regn,

tåke og

dis.

 

Mørkt glass kan senke synsforholdene betraktelig.

Det er jeg jo helt enig i, men jeg vet jo ikke helt hvor dette plexiglasset hans er. Kjenner ikke båt-typen hans, og vet ikke hvilket vindu i overbygget det er snakk om. Vet bare at han vil ha det sotet. :smiley:

 

Jeg har selv sotet glass i kabinvinduene grunnet solen og mørkt treverk, men vinduene i overbygget er klare for best mulig sikt.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...