Jump to content

Håndpumpe for skifting av smørolje.


2715e

Recommended Posts

Heisann

 

Tenkte jeg skulle skaffe meg en håndpumpe som vil bli fastmontert på motoren min for å gjøre oljeskiftet lettere...

 

Noen som har tips om hvilken type pumpe jeg bør velge og hvor jeg eventuelt kan få tak i ei..

 

Motoren er en 6 sylindret ford 2715e. På den ene siden av blokka sitter peilepinnen, og det er et tilsvarende hull på den andre siden(er nå blombert) hvor pumpen kan monteres.

 

Kanskje noen sitter på ei brukt pumpe som de vil bli kvitt??

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en "marco" elektrisk diesel/oljepumpe som jeg skal montere på hovedtanken for å fylle dagtanken. Har også planer om å koble denne til motorolje vha 3-veisventil.

 

Disse pumpene kommer gjerne med et sugerør du kan stikke ned i åpningen til peilepinnen, for å bytte olje. Veldig kjekt.

 

Kjøpte min pumpe hos en lokal forhandler, men du kan få dem hos maritim her

Link to post
Share on other sites

Har god erfaring med denne typen fra Maritim A/S.

 

PELA OLJEPUMPE MODELL 6000

Art.nummer: 5414-05

Pris: 298,-

Med Pela oljepumpe går oljeskiftet som en lek. Før sugeslangen ned i røret for peilepinnen og pump noen få ganger. Vakuumet i pumpen suger dermed opp oljen uten søl.

Pumpen har innebygd ventil som forhindrer overflyt.

Modell: 6000

Innhold: 6000 liter

Mål: 230x400 mm (dxh)

 

Synes den er både effektiv til å få opp oljen og gir lite søl.

Skal du ha den fastmontert er selvsagt ikke dette pumpen for deg, men med fordelene den gir er det kanskje å vurdere? :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt en Elektrisk oljeskifter (25-866) på biltema. Men har ikke tatt den i bruk da noen har fortalt meg at den rett og slett er ubrukelig..tenkte å levere den tilbake...

 

Den pela pumpen var kanskje ikke så dum...

Opprinnelig var det en geide pumpe jeg tenkte å montere.

Lage en permanent løsning med lodde fast et kobberrør til et "skjøtestykke" med gjenger som passer i hullet. Men hvorfor gjøre det tungvidt når det finnes mange lettvindte løsninger...hehe

 

Takker for tipsene...

Link to post
Share on other sites

Har hatt to eks. av de små messingpumpene som selges hos båtforhandlerne, og kan alt annet en anbefale disse.

 

Den første fra Biltema røk etter første oljeskift. I tillegg hoppet slangene av i ett sett og førte til et salig oljegris ved skifte.

 

Den andre kastet jeg da jeg oppdaget at på tross av av de skulle være av noe bedre kvalitet, så hoppet slangene av på samme måte.

 

Den tredje var en elektrisk pumpe fra Biltema. Fungerte greit bortsett fra samme problemet med slanger som hoppet av (varm olje gjør plastslangene myke og glatte).

 

Til neste år prøver jeg vakumpumpe for nå er jeg lei av å tørke svart olje i motorromet!! :lol:

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.......hoppet slangene av i ett sett

.......så hoppet slangene av på samme måte.

.......problemet med slanger som hoppet av

:wink: Du har sikkert hørt om slangeklemmer, Swande? :wink: .......billigere enn nye pumper...... :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

problemet Walter_S; er at den elektriske oljebytteren fra Biltema er av plast, og drar du til klemmene, knuser du samtidig slangestussene på skiten.

 

Jeg brukt Epoxy på min. Et helvete å få sammen, uten å få epoxyen inni slangestussene, men det gikk da på et vis. Nå er den pensjonert, låner PELA pumpa til Geir. Mye bedre..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har hatt to eks. av de små messingpumpene som selges hos båtforhandlerne, og kan alt annet en anbefale disse.

 

Den første fra Biltema røk etter første oljeskift. I tillegg hoppet slangene av i ett sett og førte til et salig oljegris ved skifte.

Har samme erfaring som deg. I tillegg smelter faktisk plastslangen, dersom du pumper straks etter at motoren har stanset. :headbang: Skikkelig griseri dette her............

Link to post
Share on other sites

Biltema sin elektriske oljepumpe er bare ubrukelig. Som sagt tidligere, slangene sitter dårlig, pumper lite og ingen olje og det blir noe griseri av all oljesølet. Ser vel ingen grunn til å modifisere en masse på denne pumpa for å få den tett når den allikevel ikke pumper oljen opp.En vakumpumpe vil nok gjøre det enklere med oljeskift eller ei av disse messingpumpene som har god nok kvalitet til å fungere over tid. :wink:

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

:wink: Du har sikkert hørt om slangeklemmer, Swande? :wink: .......billigere enn nye pumper...... :wink:

Problemet med denne type pumpe (løs manuell messingpumpe) er at utgående slange er montert innvendig i utløpet, det er altså ikke noen slangestuss som man kan feste slangen med slangeklemme på :eek: . Slik var det i alle fall på den jeg hadde, en gjennomført håpløs patent! Slangen satt helt greit helt til den ble såpass varm av oljen at den myknet, og da skvatt den ut. Utrolig hvor mye griseri brukt motorolje kan forårsake... Prøvde også å ikke kjøre motoren så veldig varm før bytte, men da klarte ikke pumpa jobben...

 

Så min konklusjon ble at dette var en heller mislykket konstruksjon!!!

 

Nå har jeg fastmontert manuell pumpe, og ingen problemer med oljeskift lenger :smiley: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hvor man får kjøpt vakuum pumper? Biltema solgte tidligere noen på 4 liter som fungerte veldig bra.

Fra Biltema- brosjyre:

 

Bilde

"Sugepumpe

Manuell. For tømming av f.eks. olje og kjølevæske i biler, motorsykler, båtmotorer m.m. Også for tømming av hydrauliske bremsesystem eller pumping av ulike væsker. Bygger opp et undertrykk, slik at væsken suges opp til beholderen. Med overtrykksventil, utfellbar fotstøtte, tilkoblingsbøssing og tre sugeslanger (ytre/indre diam. x lengde): 6/4 x 900 mm, 6,7/5 x 900 mm og 10/8 x 1350 mm. Beholder for 7,3 l med gradering.

 

Art.nr 36-190 kr 498,-"

 

Har kjøpt en slik, men har ikke prøvd den ennå......bare den meteren med frossenvare smelter.. :headbang:

 

Har i alle år brukt liten messing-pumpe..grei nok. Prøvde 12v-pumpe fra Biltema slett ikke noen suksess......

 

Håper vakuum-pumpe er tingen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg ringte til Biltema i Bergen og der hadde de ikke slike vakuum pumper i salg, finner den heller ikke i nettkatalogen.

Jeg har lånt en slik vakuum pumpe tidligere av en kammerat og noen enklere måte og lense olje på har ikke jeg prøvd, og jeg har prøvd mye rart fra biltema som ikke fungerer.

Skal prøve på nytt med artikkel nr du la ved.

Redigert av 870 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vakuumpumpe er meget bra!

Hadde messingpumpe, men ulempene var at slangene var dårlig festet, den var hard å dra opp

selv med varm olje og jeg måtte ha en kanne til oljen. Det krevde minst tre hender og ble mye søl

og arbeid.

Trangt også.

Med vakuumpumpe pumper jeg noen få ganger på håndtaket og lar boksen/kannen passe seg selv.

Etterpå setter jeg på korken, pumper litt undertrykk for sikkerhets skyld og tar den med i bilen til nærmeste bensinstasjon for tømming.

 

Fordelene er:

-Trenger ikke kanner.

-Ikke søl.

-Ikke nødv. med strøm.

-Passer seg selv under oppsuging.

-Tett under frakt.

-Kan brukes til gearoljer og kjølsvin etc.

-Kan tas med til andre båter.

:cool:

Kjøpte min på Seasea i Bærum for ca.500,- i fjor.

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dæger,n for en kapasitet: 6000 liter?? :crazy:

 

Jeg har selv en fra biltema tror det er 4 liter, vedldig fornøyd. lte jobb, og lite søl.

3 tømminger så er motoren tom.

Har nok blitt en feil på nettsidene til Maritim, kapasiteten er 6 liter. :lol:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

:wink: Du har sikkert hørt om slangeklemmer, Swande?

problemet Walter_S; er at den elektriske oljebytteren fra Biltema er av plast, og drar du til klemmene, knuser du samtidig slangestussene på skiten.

Nemlig! + at slangeklemmene ikke sitter på plast, de glir av. Joda slangeklemmer har jeg erfaring med, Walther :wink:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...