mor Amica Startet 5.Februar.2006 Del på Facebook Startet 5.Februar.2006 Er nå i gang med å slipe og lakkere luker av teak og teakfiner i Amica og her et par spørsmål i den forbindelse. På dørkplatene bruker jeg Trestjernes gulvlakk, lukene er blitt riktig fine de, på oversiden, men jeg lurer på, skal jeg lakkere lukene på undersiden også? Er litt usikker på om det å lakkere lukene på undersiden gjør at de blir mer mottstandsdyktig mot fuktighet, eller om det er en fordel at de ikke er lakkert på undersiden slik at treverket ”puster" bedre? Er det noen som har erfaring eller synspukter? Guttene i rederiet har planer om å montere badeplattform, på denne skal det være teaklister. Hvordan bør disse behandles, skal de lakkeres elle oljes, eller finnes det andre måter å behandle utvendig teak, som kan bli utsatt for sjøsprøyt på? Teaklistene er ubehandlet fra før. Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Kjølen Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Hei Amica. På dørkplatene mine , brukte jeg først ett lag med Owatrol D1 og deretter flere lag med D2 . Dette har vist seg å være meget holdbart . Er mer skeptisk til bruk av lakk i forbindelse med båt . Utvendig må du iallefall IKKE lakke . Du kan bruke samme framgangsmåten utvendig som jeg brukte på min dørk . Men selvsakt flere lag med D1 og en ti tolv lag med D2 . Da blir det greier ser du . D2 oljen er " fleksibel " i strukturen etter tørring , flasser ikke og sprekker heller ikke opp . Badeplatformen kan du eventuelt beholde ubehandlet eller bare olje med D1 som jeg brukte der . Det hele er ett synsing spørsmål , men styr helst unna vanlig lakk som er beregnet til " innomhus gulv ". mvh Kjølen Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Jeg har lakka alle mine luker både over under og på siden. Sausa det inn. Har ikke hatt noen problemer med det. Badeplattform til pynt; Lakk, olje, det du synes blir penest. Badeplattform som skal brukes; Ubehandla. Sitér dette innlegget Link to post
Quantum Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Har dårlig erfaring med bruk av lakk på badeplattform. det beste er å la den være ubehandlet. Skal du ha noe på den bør du bare olje den godt.Jeg har selv oljet med Epifanes teak olje men du må regne med å ta over den en gang eller to i løpet av sesongen. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
Som Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Har dårlig erfaring med bruk av lakk på badeplattform. det beste er å la den være ubehandlet. Skal du ha noe på den bør du bare olje den godt.Jeg har selv oljet med Epifanes teak olje men du må regne med å ta over den en gang eller to i løpet av sesongen. Hvordan blir teaken etter din behandling med Epif. ? Jeg trenger å behandle den grå teaken med noe, men jeg vil helst beholde den "grå". På den forrige båten oljet vi teaken i sittebrønnen, med det resultat at alt regnvannet ble liggende oppå og måtte til slutt tørkes vekk med klut. Nå tørker det fort, nesten som det trekker ned i teaken, det ligger ikke oppå. Sitér dette innlegget Link to post
Quantum Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Her er et bilde av dekket: Teaken blir brun og fin når den blir satt inn med olje, nesten som ny igjen. Vannet "perler" seg og trekker ikke inn i treverket. Synes ikke det gjør så mye på dekket, men skjønner problemet i sittebrønnen. Jeg brukte Epifanes teakcleaner først og vasket med, fikk da opp den naturlige gløden i treværket, før jeg oljet. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
wave Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Amica: "Er litt usikker på om det å lakkere lukene på undersiden gjør at de blir mer mottstandsdyktig mot fuktighet, eller om det er en fordel at de ikke er lakkert på undersiden slik at treverket ”puster" bedre?" Ville definitivt nøyd med med en tynn olje på undersiden av lukene. Ville ikke forseglet mer enn enside av treverk som er utsatt for så forskjellig temperatur og fuktighet. Når det gjelder badeplattformen er nok ubehandlet det beste og enkleste. En lakkert badeplatform er, i tillegg til å være utrolig glatt når den blir våt, nesten umulig å holde pen over mer enn en sesong. Gi den en lett omgang med litt oxalsyre eller vanlig teakcleaner om våren, så holder den seg godt. Min erfaring er i alle fall at oljet/lakkert teak utendørs ender opp i skjolder og slipebehov og mye ekstraarbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Jeg ville lakket, eller helst oljet begge sidene! Dette for å minske faren for at lukene skal slå seg. Har du forseglet den ene siden, mens den andre får puste, har du gode vilkår for at lukene skal slå seg. Har selv gjort denne feilen flere ganger med hobbyplater av furu. Om jeg maler/lakker/oljer på en side så slår de seg. Behandles de likt på begge sider, holder de fasongen mye bedre. Tror egentlig den utmerkede trestjerners lakken er en innendørs lakk. Ville satset på ravilakkeller noe liknenede. Men aller helst ville jeg oljet, Owatrol eller Benar. Her er det antagelig like mange meninger som medlemmer på baatplassen, men dette var mitt syn da ! Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Februar.2006 Del på Facebook Svart 6.Februar.2006 bruke samme framgangsmåten utvendig som jeg brukte på min dørk . Men selvsakt flere lag med D1 og en ti tolv lag med D2 . Da blir det greier ser du . mvh Kjølen Jeg kan skrive under på at owatrol er en bra behandling dog har jeg vel selv fulgt boksens anvisning noe bedre. Mett helt med nr 1 og derettter maks 7 strøk med nr 2 skal du ha flere må det gå lan tid før du tar et strøk til. Dette står på boksen Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Avmønstret4 Svart 6.Februar.2006 Del på Facebook Svart 6.Februar.2006 Jeg har lakka alle mine luker både over under og på siden. Sausa det inn. Har ikke hatt noen problemer med det. Badeplattform til pynt; Lakk, olje, det du synes blir penest. Badeplattform som skal brukes; Ubehandla. Er vel ikke helt riktig detta.Hvorfor mener du at en oljet badeplattform bare er til pynt Jeg har oljet badeplattform med teakolje og den er ikke glatt, pen å se på og vannet preller av. I tillegg er den lett å vedlikeholde. Men kunsten for å få den sånn er at det ikke må påføres mer olje enn at det ikke blir en film, da denne kommer til å flasse med tiden, med de problemene dette medfører. Det siste strøket med olje jeg tok på ble tørket av men lofri fille når treet var mettet. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 6.Februar.2006 Del på Facebook Svart 6.Februar.2006 Jeg trenger å behandle den grå teaken med noe, men jeg vil helst beholde den "grå". Begynte ifjor å eksperimentere med Snappy Teak Sealer på instrumentkonsollen ute. Ser ut som ny teak fremdeles. Kommer iår til å pusse ned resten av teaken ute og behandle med Snappy. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
mor Amica Svart 6.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2006 Takk for mange kloke svar. Det ser ut til at når det gjelder badeplattformen er dere ganske samstemte på at jeg skal holde meg unna lakken, så da får jeg se om jeg kan finne en egnelig olje da. Når det gjelder lukene ser det ut til at erfaringene er litt mer tvetydig, så der må jeg vel bare prøve meg frem. Når det gjelder lukene til motorrommet, er de belagt med lyddempende materiale på baksiden, så der sier det seg selv at de kan jeg ikke gjøre noe med. Takk for hjelpen Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Sigurd Svart 6.Februar.2006 Del på Facebook Svart 6.Februar.2006 Er vel ikke helt riktig detta. Hvorfor mener du at en oljet badeplattform bare er til pynt Grunnen til at jeg mener det er at du får aller best friksjon med å ha den ubehandla. Litt olje - mindre friksjon, enda litt - enda værre. Lakk - på trynet i havet!Min har vært gråhvit i snart 25år. Eneste behandlinga den har fått er hard-bruk, fiskeslo, dusjvann og sjøsprøyt. Null vedlikehold. Antakelig derfor de har brukt teak i utgangspunktet. Holder lenge uten vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Grunnen til at jeg mener det er at du får aller best friksjon med å ha den ubehandla. Litt olje - mindre friksjon, enda litt - enda værre. Lakk - på trynet i havet! Min har vært gråhvit i snart 25år. Eneste behandlinga den har fått er hard-bruk, fiskeslo, dusjvann og sjøsprøyt. Null vedlikehold. Antakelig derfor de har brukt teak i utgangspunktet. Holder lenge uten vedlikehold. Tar forsåvitt poenget ditt, men å konkludere med at oljet teak bare er til pynt det holder ikke!!!Selv foretrekker jeg oljet da det både er pent og ikke glatt så lenge en ikke smører på så mye at det blir hinne Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Owatrol D1 & D2 gjør susen.... Ikke noe annet på Staudens 10m2 teakdekk... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tuffff Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Det med olje eller ikke på utvendig teakdekk er vel en smakssak. Hva som holder lengst/er best for teaken er det delte meninger om, men at ubehandlet er enklest er vel utvilsomt. Personlig synes jeg den sølvgrå teinten til ubehandlet teak er vakker og vil derfor ikke gjøre noe med teakdekket, bortsett fra litt grønnsåpe i ny og ne. Jeg er dessuten relativt overbevist om at grepet på et vått ubehandlet teakdekk er bedre enn på et vått oljet dekk. Da gjelder vel det badeplattform også. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 .........men å konkludere med at oljet teak bare er til pynt det holder ikke!!!Mulig ikke meningene mine holder mål eller er feil, men jeg har i hverfall egne meninger om det aller meste.Folk spør etter meninger, og da gir jeg dem mine meninger. Sitér dette innlegget Link to post
Som Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Begynte ifjor å eksperimentere med Snappy Teak Sealer på instrumentkonsollen ute. Ser ut som ny teak fremdeles. Kommer iår til å pusse ned resten av teaken ute og behandle med Snappy. Og hvor kan den kjøpes ? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Noen som har forsøkt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Jeg bruker Owatrol Dekk & Dörk på all teak ombord, også badeplatting. Först vasker jeg med grönnsåpe, så stryker jeg på to strök Dekk & Dörk. Da beholder jeg teak fargen hele sesongen. Jeg benytter det på dekk også, og det er IKKE glatt, når det blir vått!! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Sinten Svart 11.Februar.2006 Del på Facebook Svart 11.Februar.2006 først ett lag med Owatrol D1 og deretter flere lag med D2 . Dette har vist seg å være meget holdbart .Owatrol er tingen Men har ikkje Owatrol ei egen olje som er spesiallaga for teak? Dei hadde det før i alle fall. Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
mor Amica Svart 4.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2007 Henter fram min 1 år gamle tråd for å komme med noen nye spørsmål. I år er det teakinredningen under hardtoppen som skal få en liten oppfrisking. I den sammenheng lurer jeg på hvordan dere behandler den, lakk eller olje? Jeg er litt usikker på hva som er brukt tidligere, men synes det ser mest ut som olje. Vi har planer om å ta skuffer, skapdører, lister o.l. ut av båten slik at det blir litt enklere å pusse ned overflaten på dem. Vi vil gjerne at de skal bli blanke og fine, men frykter for at lakk vil sprekke og skalle av raskere enn om vi bruker olje. Noen som har noen tips til oss om hva vi skal bruke og hva som blir penest?' Mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
eysteind Svart 4.Februar.2007 Del på Facebook Svart 4.Februar.2007 Eg har brukt Owatrol Edelolje. Synes selv denne er veldig bra. Blir en blank og fin overflate. Og så skal den ha egenskapene til olje, men overflate som lakk... Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 4.Februar.2007 Del på Facebook Svart 4.Februar.2007 Teak blir pent i massevis med teak olje, vist teaken er stygg får man kjøpt teakrens som man kan bruke før man oljer, det er vel også mange som både oljer og lakker tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 4.Februar.2007 Del på Facebook Svart 4.Februar.2007 Jeg har brukt owatrol teakolje inne i min båt, dette gir et fint resultat. Bruker en fille og gnir over en gang i forbindelse med våråussen og alt ser nytt ut. Ønsker de en blankere overflate gjør du som Øystein og bruker owatrol edelolje. Jeg ville ikke brukt lakk på innredningen, dette da det er vanskelig å få pent ved nedpussing og lakking over. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.