Jump to content

VP AQ130 kontra B20


Platt

Recommended Posts

Heisan.

Undertegnede er ikke spesielt motorkyndig, og lurer derfor på følgende:

 

Hva er forskjellen på en VP B20 og en VP AQ130?

Er AQ130 en B20 med to forgassere som gir 130hk kontra 120hk med èn forgasser??

Er det to forskjellige motorer eller er en AQ130 bare en marinisert B20 bilmotor?

 

Jeg har en VP AQ130 med to forgassere i min båt. Betyr det 130hk eller mer pga. to forgassere?

 

Kan noen forbarme seg over denne tråden og opplyse meg? :crazy::smiley:

Redigert av FrankA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forskjellene på B-20 og AQ130 som har med effekten på motoren å gjøre er vel i hovedsak forgasserne og kamakselen.

I tillegg er det jo en del andre mariniseringsdeler som følger AQen som ikke har direkte med effekten å gjøre (vannpumpe, sjøvannspumpe, etc.).

Du må også være obs på at om motoren er sjøvannskjølt så kan det være andre legeringer på ventiltetninger på båt kontra bil motor.

 

En annen kommentar er vel at en B-20 aldri hadde 120 hk. Det var vel rundt 90, så doble forgasssere og "spissere" kam utgjør en god del hk.

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen på en VP B20 og en VP AQ130?

Er AQ130 en B20 med to forgassere som gir 130hk kontra 120hk med èn forgasser??

Er det to forskjellige motorer eller er en AQ130 bare en marinisert B20 bilmotor?

 

Tror du at denne motoren har 130 hk?

Jeg har en AQ 140 motor i min båt. I følge VP's instruksjonsbok er dette en 2.1 l motor med 92kW ved 5500 o/min. Dette tilsvarer 125 hk. Jeg tror denne motoren er en marinisert B 21 Volvo bilmotor.

Det er jo også nok så vanlig å bruke en bil- eller industrimotor som basismotor og marinisere disse. Det er ytterst få motorer som blir laget som rene marinemotorer.

Link to post
Share on other sites

Mener bestemt at VP AQ130 skal yte 130Hk ja.

 

I tillegg til de over nevnte (Kvassere kam, dobbel forgasser, større ventiler), tror jeg også marinisering av topp består i å høvle noen millimeter, slik at dette sammen med kvassere kam gir høyere komp.

 

Jeg har hørt at det er tatt ut 230 Hk av B20 i visse tilfeller (I fob med trimming av bil) uten kompressor, og enda mer med. Så det er ikke bare volum som bestemmer effekt nei.

 

Hvor holdbare de skamtrimmede motorene er, er dog en helt annen ting :crazy:

 

Ta kontakt med Ihlebekk Motor i Kr Sand (tlf 38097830) hvis du vurderer å marinisere selv.

Tror jeg betalte rundt 3000,- for en fiks ferdig marinisert topp hos dem i sin tid.

 

B20 er generelt en veldig takknemlig motor å skru på, lett og billig tilgang på deler, og enkel og oversiktelig motor.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Du spør vel fordi du har en mistanke om at motoren ikke yter 130 hk.

Hvis du leste det første innlegget mitt, så du sikkert at jeg skrev "undertegnede er ikke spesielt motorkyndig". Derfor lurte jeg på om det var forskjell på antall hk på en AQ 130 med èn kontra to forgassere, og om det er noen forskjell på en AQ130 og en B20 eller om dette er samme motoren med to forskjellige betegnelser.

Har jeg fnugg av peiling på slikt? Nope! Derfor spør man!

Jeg har ikke mistanke om noen ting, så hvis du heller kunne svart på det jeg spurte om, hadde det vært mer matnyttig.

 

Det jeg stiller spørsmål ved, er om det er naturlig å anta at en VP motor på 2.1 l har mindre effekt enn en motor på 2.0 l.

For meg er det ikke naturlig å anta noe som helst, siden jeg ikke vet om en AQ130 er en 2.0 l eller en 2.1 l.

 

Alt er enkelt når man kan det...

Link to post
Share on other sites

Har alltid forundret meg litt når folk har tatt en sliten B20 ut av en bil og setter den i båt så er den plutselig på 130hk...

Kjenner flere som har holdt mye på med dette, og "biltrimming" (dvs doble forgassere+kvassere kammer etc) funker nødvendigvis ikke alltid så godt på en marinemotor , hvor man er avhengig av bra dreiemoment på lavere turtall for å få båten i plan.

 

En annen ting man må regne med er at VP oppga effekt på veivaksel på disse motorene - noen som vet når VP begynte å oppgi propellakseleffekt?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

QA-130 er en B20 basert motor på linje med "AQ" står for at det er "motor og drev pakke" hvis det står "BB-130" er det samme motoren med gear. "130" står for antall hk målt i SAE. Når B20 er levert som marinemotor heter den MB-20 (MarineBensin-20)

 

Så står det ofte en boksav bak også : AQ-130-A,B eller C "A" ble produsert først, modifisert /nyere utgave er B og C

forskjellen på std. B20 bilmotor og en MB (eller AQ130 om du vil) er følgende:

 

-Kamaksel er byttet ut fra en "C" til en kvassere "K" kam

-forgasser og ofte innsug er tilpasset antall ønsket hk (AQ-105, AQ-115, AQ-130)

-Oljekjøler

-ståldrev på registert istedenfor bakelitt (dette for å tåle drift av sjøvannspumpe som går inn på kammen

-Registerdeksel har uttak for sjøvannspumpe

-Kjølerøret i toppen er modifisert ved hjelp av et hull helt bakerst over syl 4 for bedre kjøling

-Bunnpanna på endel utgaver er større ( på BB serien)

-eksosmanifoild

-termostathuset og termostat er spessielt

-Toppen er modifisert med et hull helt fremme som blir forbundet med et rør til termostathuset

-Ventilene er av den store typen (lik de siste B-20 motorene hadde)

-topppakning er tynnere (høyere komp)

-fordelerhus har sentrifugalvekter for just av fortenning istedenfor vakuum som på bil.

-temperaturføler er flyttet frem ved syl 1 stedenfor nede ved syl 4

-bensinpumpa har hendel for manuell pumping

-flammedemper istedenfor luftfilter

-t

Ellers er den lik....

 

Tror ikke jeg har glemt for mye nå.

 

Hilsen Erik som er kjempeglad i sin BB115

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

QA-130 er en B20 basert motor på linje med "AQ" står for at det er "motor og drev pakke" hvis det står "BB-130" er det samme motoren med gear. "130" står for antall hk målt i SAE. Når B20 er levert som marinemotor heter den MB-20 (MarineBensin-20)

 

Så står det ofte en boksav bak også : AQ-130-A,B eller C "A" ble produsert først, modifisert /nyere utgave er B og C

forskjellen på std. B20 bilmotor og en MB (eller AQ130 om du vil) er følgende:

 

-Kamaksel er byttet ut fra en "C" til en kvassere "K" kam

-forgasser og ofte innsug er tilpasset antall ønsket hk (AQ-105, AQ-115, AQ-130)

-Oljekjøler

-ståldrev på registert istedenfor bakelitt (dette for å tåle drift av sjøvannspumpe som går inn på kammen

-Registerdeksel har uttak for sjøvannspumpe

-Kjølerøret i toppen er modifisert ved hjelp av et hull helt bakerst over syl 4 for bedre kjøling

-Bunnpanna på endel utgaver er større ( på BB serien)

-eksosmanifoild

-termostathuset og termostat er spessielt

-Toppen er modifisert med et hull helt fremme som blir forbundet med et rør til termostathuset

-Ventilene er av den store typen (lik de siste B-20 motorene hadde)

-topppakning er tynnere (høyere komp)

-fordelerhus har sentrifugalvekter for just av fortenning istedenfor vakuum som på bil.

-temperaturføler er flyttet frem ved syl 1 stedenfor nede ved syl 4

-bensinpumpa har hendel for manuell pumping

-flammedemper istedenfor luftfilter

-t

Ellers er den lik....

 

Tror ikke jeg har glemt for mye nå.

 

Hilsen Erik som er kjempeglad i sin BB115

Dette var nesten helt riktg :wink:

 

Mange B-20 i bil hadde en A-kam, bare noen få hadde c-kam, det var sportmotorene, eller B-20 B som de også het.

 

AQ 130 A: B-20 Blokk, c-kam, doble Zenith-Stromberg 130 hk SAE (merk dette, tilsvarer rundt 115 DIN, som er den vanlige betegnelsen i nyere tid)

AQ 130 B: samme blokk, doble Zenith-stromberg, 115 HK SAE (tykkere toppakning), c-kam

AQ 130 C: samme blokk, større innsugsventiler (44 mm) doble Solex, P-kam(nesten samme data som C, men skulle gi et noe høyere deriemoment på lavere turtall) 130 HK SAE.

AQ 130 D: samme blokk, doble Solex, 110 HK SAE, enda tykkere toppakning.

 

 

K-kam har aldri blitt levert med noen AQ-motor, så langt jeg vet. Den er imidlertid en såkalt lettere trim.kam ofte brukt i bilutgaven. en skal passe seg litt for å bruke den båt da den gir et dårligere dreiemoment på lavaree turtall. er båten litt tung, kan en slite med å få den opp i plan. På høyere turtall derimot blir motoren meget løpsvillig, og får en tøff lyd, litt sånn rooaaarrr :-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei alle AQ fans.

 

Bra orientering Majali!!

 

Har selv gjort denne jobben da med en B23A Da jeg fikk høre at denne var noe "billigere" i drift. Ny fordeler, har beholdt toppen og kammen samt forgasseren 1 stk zenit. Funker almidelig bra forbruk ca 17 ltr/t 2 tonn båt helplaner fart 18 knop v/ 3800 o/min. Hvor mye den yter vet jeg ikke men lurer på om noen har peiling på om det går å knipe enda mer på forbruket? Skylder å si at jeg også dreide av svinghjulet 5mm (For å få plass i svinghjulskåpa) :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Dette var nesten helt riktg :wink:

 

Mange B-20 i bil hadde en A-kam, bare noen få hadde c-kam, det var sportmotorene, eller B-20 B som de også het.

 

AQ 130 A: B-20 Blokk, c-kam, doble Zenith-Stromberg 130 hk SAE (merk dette, tilsvarer rundt 115 DIN, som er den vanlige betegnelsen i nyere tid)

AQ 130 B: samme blokk, doble Zenith-stromberg, 115 HK SAE (tykkere toppakning), c-kam

AQ 130 C: samme blokk, større innsugsventiler (44 mm) doble Solex, P-kam(nesten samme data som C, men skulle gi et noe høyere deriemoment på lavere turtall) 130 HK SAE.

AQ 130 D: samme blokk, doble Solex, 110 HK SAE, enda tykkere toppakning.

K-kam har aldri blitt levert med noen AQ-motor, så langt jeg vet. Den er imidlertid en såkalt lettere trim.kam ofte brukt i bilutgaven. en skal passe seg litt for å bruke den båt da den gir et dårligere dreiemoment på lavaree turtall. er båten litt tung, kan en slite med å få den opp i plan. På høyere turtall derimot blir motoren meget løpsvillig, og får en tøff lyd, litt sånn rooaaarrr :-)

 

mvh

 

M.

Takk for irettesettelse... Dette med K og P kan erindrer jeg svakt nå ja :blush:

 

I min motor satt jeg inn C kan da båten alerede har en mer enn dobbelt så stor motor enn hun trenger.

K kammen jeg refererte til kom av en båtmotor jeg kjøpte som delemotor, den sto det en K kam i (måtte ut i garasjen for å se...) etter samtaler med diverse mennesker ble jeg frarådet å bruke den pga effektkurven blir feil på en halvplaner iallefall!! men AQ-130 motorene i små raske båter med fart over 30 knop, ble gjerne justert opp fra 5100 omd til 5500 omd (etter anbefaling fra Volvo)og da var det enel som brukte K kam...

 

utover det så har A modellene ca 7 gr tyngre stempler, noe som gir noe mer slitasje og litt hardere gange.. men det er nok ikke så mange igjen av A modellene?

 

når det gjelder fogasservalg så ville jeg sett etter Weber erstattnings forgassere, jeg har en BB115 med 1 solex som fungerer helt topp, men en totrinns weber 32/34 er meger gjerrig og veldig pålitelig...

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei, Marna.

Ser i erfaringsdatabasen at du har samme motoren som jeg har, og at du oppgir 15 som marsjfart og 18 som max. Vi har egentlig ganske like båter, men tror skroget mitt planer bedre enn ditt.

Jeg fikk opplyst at min skulle gjøre max 9-10 knop med AQ130. Det virker noe lite i forhold til din med samme motor og dårligere planingsegenskaper??

:confused:

Link to post
Share on other sites

Takk for irettesettelse... Dette med K og P kan erindrer jeg svakt nå ja :blush:

 

 

Erik

 

Pytt, pytt, det var da så lite :lol:

 

A pro pos forgassere, så kan det være en løsning å sende den til forgasserservice i Drøbak. Men jeg er helt på bølgelende med deg når det gjelder Weber. I California har de strenge utslippskrav, og mange gamle Volvoer lå an til export lenger syd. Weber reddet dem.

 

Her er for øvrig en meget artig utgave av den arten vi snakker om:

 

http://www2.volvo.com/NR/rdonlyres/7E3651A...CTH_197X_en.pdf

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei, Marna.

Ser i erfaringsdatabasen at du har samme motoren som jeg har, og at du oppgir 15 som marsjfart og 18 som max. Vi har egentlig ganske like båter, men tror skroget mitt planer bedre enn ditt.

Jeg fikk opplyst at min skulle gjøre max 9-10 knop med AQ130. Det virker noe lite i forhold til din med samme motor og dårligere planingsegenskaper??

:confused:

Minnes at vi har debattert din fartsutfordringer i en tidligere tråd? Båtene er nok ganske like, ja. Min er rimelig flat i bunnen og planer lett. Hvis du bare oppnår 9-10 knop er det nok noko som e gæli, sannsynligvis en sliten motor.

 

Du skal nå i hvert fall oppnå samme fat som meg.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

QA-130 er en B20 basert motor på linje med "AQ" står for at det er "motor og drev pakke" hvis det står "BB-130" er det samme motoren med gear. "130" står for antall hk målt i SAE.

Et spørsmål: Jeg har en AQ 140 A. Betyr dette at motoren er 140 SAE hk?

I instruksjonsboken er effekten oppgitt til 92kW etter DIN norm. Dette vil jo si 125 DIN hk. Er forskjellen fra SAE til DIN virkelig så stor?

Link to post
Share on other sites

en annen ting når det gjelder kamaksler er at når man har våt eksos så vil man på tomgang og lave turtall få vann til å "pulse" innover i eksosrøret hvis det er overlapp på kammen..derfor er litt kvasse kammer ikke brukt i båter selv om båten eventuelt ikke trenger mye moment for å plane ut..dette er et problem på en del "mariniserte" motorer og gjør at de får saltvannet inn i sylinderen m kort holbarhet.. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...