Jump to content

Trim flaps til Scand Baltic


kar150inn

Recommended Posts

Vi har kjøpe oss en Scand Baltic som ikke har hatt trimflaps montert. Dette ønsker vi å få montert, men vi har mottatt forskjellige råd for bruk hvilken størrelse enn skal bruke. Scand bruke selv 9x11 ¨ . Eksosen som ligger på venstre side ved tredje nedre bordgang, gjør det litt vanskelig å få montert noen større modell. da må den event legges ganske langt nede mot kjølen. Er det noen som har erfaring med valg ?. event er det noen som har er fornøyd med den løsningen som Scand bruker i dag.

 

Hilsen Bjørn

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke velge interceptorer i stedet?

 

Bilde

 

Fungerer mer effektivt, mindre "leamikk", du slipper hydraulikkpumpe som er i veien - og det er vedlikeholdsfritt!

 

Ryker ett av min gamle trimplan er ikke skru-drillen langt unna :smash: Da monterer jeg interceptorer uten å blunke :yesnod:

Er lei av trege hydraulikkpumper, bunnstoff som flasser av og ruer som fester seg på undersiden :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg får ikke frem bildet i innlegget til Caluna.

 

Er "interceptor" en type vertikalt blad som kan senkes og heves på akterspeilet, og hvor det ikke kreves noen spesiell vinkling ved montering utover at bladet må stå plant med bunnlinjen?

 

Hva beveger i så fall det vertikale bladet opp og ned?

Link to post
Share on other sites

Dette interceptor systemet ser spennende ut i og med at jeg skal skifte trimplan på Stauden. Den har opprinnelig 30"x9" men dette er ikke tilgjengelig så for med blir det nok 30"x12" som blir innkjøpt...

 

Om ikke dette Interceptor systmet kan være et alternativ... Hvem selger det, og til hvilken pris og til hvilken båt storleik er det beregnet..

 

Mener dette ligner litt på det som Volvo laget for småbåter.... og fant ikke noe der som egner for min lille 30' siste jeg sjekket for et år eller to siden

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg får ikke frem bildet i innlegget til Caluna.

Hmmm....Jeg ser bildet - også i din Quote.

Er "interceptor" en type vertikalt blad som kan senkes og heves på akterspeilet, og hvor det ikke kreves noen spesiell vinkling ved montering utover at bladet må stå plant med bunnlinjen?

:yesnod:

Hva beveger i så fall det vertikale bladet opp og ned?

Innebygget elektromotor i "skinnen".
Link to post
Share on other sites

Sjekket med den lokale Volvo pursheren her i Haugesund.... han kunne selge QL450 for 6000 beint med kabler og kontrollpanel.... siden jeg også trenger et ekstra panel på taket blir det 2 lapper til for meg....

 

Tilsvarende elektro/hydraulisk fra Bennett koster 5000 fra Maritim.... med et kontroll panel..

 

Tja... ikke så stor prisforskjell....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I følge produsenten fungere dette på alle skrogtyper... også halvplanere... men om det er sant... tja hvem vet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Gjelder dette bare for planende båter , eller vil også fungere bra på en havplanende båt?

En bekjent har bestillt en GP 700SE (se http://www.vimenn.com/?article_id=22719) og vil få denne levert med interceptorer etter eget ønske. Produsenten sier at det blir den første båten de leverer med denne installasjonen, men ser ingen betenkeligheter.
Link to post
Share on other sites

kan dette systemet brukes på halv planende båter? :rolleyes:

Det skal kunne gjøre det, men jeg vil tro at båtens fartspotensiale har betydning her. Har du en halvplaner som marsjer i 15+ Kn har du nok mer enn god fart til at interceptorer har samme effekt som tradisjonelle trimflaps. Marsjer du på lavere hastigheter kan det bli nødvendig å montere 2 stk. på hver side. Som produsenten skriver i sin brosjyre:

For semi-planing hulls, it may be necessary to increase the length

of the trim unit configuration.

Hvis dette er nødvendig blir nok tradisjonelle trimflaps vesentlig rimeligere.
Link to post
Share on other sites

Jeg har sett at forsvaret har benyttet interceptorer i mange år på sine hurtiggående båter.

 

Hva er dine erfaringer Caluna når det gjelder virkning av interceptorer på din båt under forskjellige fartsområder.

 

Jeg har benyttet tradisjonelle trimflaps i mange år og har erfart at disse virker svært bra også under relativt lave hastigheter fra 5-6 knop og oppover.

 

Er det slik at farten må være betydelig høyere før interceptorene gir effekt?

Link to post
Share on other sites

Jeh har ikke interceptorer selv på egen båt, men vil installere det så fort de hydrauliske trimflapsene ryker. Det gjør de vel før eller siden :confused:

 

Men jeg er skipper i Sjøheimevernet på denne type fartøy:

Bilde

Her er det montert interceptorer, og jeg synes det fungerer veldig bra. I marsjfart på oppunder 40 Kn er det utrolig hvor lite trim som skal til med interceptorene før det gir store utslag på fartøyet. Også i lavere hastigheter får du fint trimmet baugen ned. Benytter dette ved tung last akterut for å minske planingsterskel og komme raskere opp plan, samt i mye sjø for å bygge opp høyere vanntrykk ved vanninntaket til vannjetene. Vannjet kan kavitere og suge luft i mye sjø.

 

Jeg vet ikke hvor store plater som er montert på dette fartøyet, men de oppleves i hverfall som store nok.

Det blir vel med interceptorer som med trimflaps - størrelsen må være tilpasset fartøyets størrelse.

Link to post
Share on other sites

Jeh har ikke interceptorer selv på egen båt, men vil installere det så fort de hydrauliske trimflapsene ryker. Det gjør de vel før eller siden :confused:

 

Det blir vel med interceptorer som med trimflaps - størrelsen må være tilpasset fartøyets størrelse.

Det var oppklarende - jeg ønsker synspunkter fra andre som bruker interceptorer når det gjelder virkningsgrad ved lavere hastigheter (under 15 konop).

Link to post
Share on other sites

I følge Scan sjøl (i den tid jeg hadde Baltic) så trenger i Baltic og ha flaps. og det syntes ikke jeg heller var nødvendig. :flag:

Jeg antar at flere av Båtplassens medlemmer har erfart at de ansatte hos Scand på Haslatangen har mange forskjellige oppfatninger av båt-spørsmål. Jeg tillegger ikke alltid meningene hos Scand så stor verdi.

 

Etter at flere eiere av Scandbåter, både Baltic og Atlantic, har opplevd at båtene oppfører seg betydelig bedre med trimflaps enn uten, vil jeg tro at dagens oppfatning hos Scand er at deres svært gamle skrog bør utstyres med trimflaps for å få glede av dagens motorer.

 

Utviklingen hos Scand når det gjelder Baltic og Atlantic har nærmest utelukkende gått på interiør - og der har fabrikken gjort mye.

 

Det har vært en "tøff" kamp å få Scand til å innse at de i alle fall måtte forandre ror-oppheng for å redusere støy, endre propell og øke fartspotensialet. Etter mitt skjønn er det uhensiktsmessig å benytte Scand Baltic og Atlantic uten akterspeilmontert ror og trimflaps. Hvorvidt tradisjonelt trimflapssystem eller interceptorer er det beste har jeg ingen formening om, men har lest innleggene til Caluna med stor interesse.

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort meg to refleksjoner:

 

Den ene er at interceptorene ikke virker før undertrykket i forkant av interceptorene når et bestemt nivå og dermed gir løft. Forut før dette nivå ville jeg tro at interceptorene snarere bremser fremfor å gi løftegenskaper.

 

Det andre er at interceptorene må gi større vektorkraft på akterspeilet i forhold til tradisjonelle trimplaps, slik at påkjørsel av fremmedlegemer vil gi større akutt belastning på akterspeilet i forhold til tradisjonelle plane trimflaps.

 

Men dette er spekulasjoner.

Link to post
Share on other sites

Interceptorer stikker ikke mer ned enn et par cm. Pga. overtykket i forkant av den vertikale platen som stikker ned, vil vannstrømmen presses ned og under. Løse gjenstander vil normalt følge vannstrømmen, og jeg tror det er liten fare for skade hvis da ikke skroget presser ned en større gjenstand som glir langs hele båtens undervannskrog. Men da har man kanskje mer å bekymre seg for enn en interceptor?

 

Interceptorer skal ikke gi større bremseeffekt enn trimflaps, snarere tvert i mot. Dette var også argumentet til Henriksen Mekaniske i Tønsberg som bygget fatøyet til Sjøheimevernet som er omtalt tidligere i denne tråden. Tradisjonelle trimflaps har en uforholdsmessig stor overflate i vannet som gir friksjon. I følge representanter fra Henriksen Mek. vil interceptorens vertikale plate som normalt bare justeres ned noen millimeter for å trimme fartøyet, føre til en mer effektiv trykkoppbygging med minimal friksjon.

 

Min erfaring med dette fartøyet kan også bekrefte dette, da fintrimming med interceptorene kan gi en fartsøkning på 2-4 knop!

 

Klippet et par uttallelser fra QLs dokumentasjon:

The QL Boat Trim System is designed to fully replace conventional trim tabs.

The low-speed features are highly favorable and the QL Boat Trim System provides effect already

at low speeds, in certain cases already at six knots.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...