Jump to content

Rødt LED-lys til nattkjøring


roaldbj

Recommended Posts

En lenke på Båtplassen har tatt opp spørsmål om bruk av blått lys til merking av trappetrinn o.a.

 

Vil gjerne nevne at tilsvarende serie med røde lys er ypperlig til montering over kartområde for bruk om natten til nattseilas.

 

Bilde

 

se:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8590/slim_line_deep_red.jpg

 

Jeg har to stk av Hellas Deep Red LampsSeries: Slim Line over kjøreposisjon.

 

Hver av lampene har 4 integrerte LED som gir tilstrekkelig lysstyrke til å observere kartutsnitt og lese tekst.

 

Tilsammen trekker de to rød-lysene 100 mA (uinteressant når motoren går),

men mer påfallende er at levetiden er tilnærmet evig for disse ledene (mer enn 10.000 timer).

 

Så vidt jeg har erfart tar ikke LEDene skade om de komples med feil pol til batteriet, men de vil ikke lyse.

 

Den største ulempen med lampene er kostnaden som jeg anser som helt urimelig i forhold til komponentene som inngår i selve lyset.

 

Fikk engang en svakstrømelektriker til å koble store røde LED. Jeg tror kostnaden for 10 år siden lå på under 10 kr pr oppkobling.

 

Jeg har ingen negative erfareinger med bruk av disse røde LED-lysene under nattseilas - nattsynet forblir inntakt.

 

Som kjent for de fleste som kjører om natten vil en blending med hvitt lys skade stavfunksjonen i øyet (mørkesynet) omlag 20 minutter. Det er derfor viktig å være bevisst bruk av lys under nattseilas.

Link to post
Share on other sites

Rødt er det øyet oppfatter lettest, derfor trenger en ikke samme lysstyrken får å kunne lese i rødt. Således vil også nattesynet bli mindre påvirket av dette. Alle som har vert i millitæret har nok oppdaget dette. Fint til gulvbelysning for eksempel.

Rødt lys er det som "skader" stav-synet, dvs. mørkesynet (nattesynet) minst.

 

Dette gjør at det er mulig å se detaljer i mørket selv med rødt lys på navigasjonspulten/styrehuset.

 

Stav-synet er forklaringen på ordtaket "i mørket er alle katter grå".

 

Stavsynet gjør også at stjernene på stjernehimmelen sees best dersom man fokuserer/innrettet blikket litt til siden for den stjernen som skal observeres.

 

Dette var godt kjente ting for navigatører før i tiden.

 

Bruker man vanlig hvitt lys i mørket skader man even til å se detaljer i mørket - det tar omlag 12 minutter fra man sluker hvitt lys til man ser godt i mørket. Dersom man bruker rødt lys er nattesynet intakt.

 

De cellene som øyet bruker under dagslysforhold er tappene, disse er i hovedsak av tre typer som har maksimal følsomhet for rødt, grønt og blått.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...