Jump to content

Innelagring eller utendørs vinteropplag?


junern

Recommended Posts

Er innelagring kommet for å bli? Ja mest sannsynlig….En ny måte å loppe :headbang: oss båtfolk på. Smartinger tjener raske penger på denne måten..…det varierer fra sted til sted (innlandet el nær storbyen/sjøen)…og svindyrt kan du si…fra ca 2.000 opptil 20.000 (uoppvarmet) og for oppvarmede lagerlogale (8-15 grader) fra ca 8.000 opp til 30.000. :crazy:

 

Gamle spøkelseaktige fabrikklokaler gjenoppstår, konkurstruede bedrifter tenker nytt, nedlagte bondegårder med store fjøs tilrettelegger nå sine enorme arealplass til båtfolket – nettopp for å tjene ekstra slanter. For et oppvarmet lagerlokale med plass til 200 båter innbringer eieren over 4 millioner!! :eek: Et stort fjøs med 20 båter gir bonden ekstrainntekt på ca 200.000,-.

 

Men tanken har streifet meg flere ganger. Hva er dette som gjør den største forskjellen – når man tenker på den beste pleien for båten og ikke bare for å behage eieren…..Hvilke andre argumenter/erfaringer har de som i dag har båten på innelagring kontra vinteropplag utendørs ? Det er tross alt mange tusener vi må ut med i løpet av en vintersesong, så…. :rolleyes:

 

Tilfredshet for eieren:

- behagelig temperatur til smårep/monteringer/div små oppussing når man vil i vinter

- kan ha visning hele vinteren (ikke etasjelagring)

- bedre sikring mot tyveri

- båteier kan late som han er på ferie og tilbringe helgen der :wink:

- …..

- …

 

Hva med båten???

- forringer kulden mye på båtens edle deler? (treverket ekspanderer kanskje noe men gjør ikke stor skade)

- ….

- ….

 

Jeg har ikke vært ”kaptein” lenge nok til å gi et fornuftig svar, men hadde vært interessant å få debattert :discuss: hva innelagring kontra uteopplag gjennom vinteren har visse fordeler eller ulemper for båten.

 

Junern

Redigert av junern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde aldri betalt den prisen for opplag, det er sikkert.

Dessuten skal min båt være på vannet året rundt (bobleanlegg) der trives den best.

Tror ikke det er så lett og kunne drive og pusse båt ved innendørs lagring, det hadde nok blitt kaos når alle skal begynne vårpussen :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Har selv lagret båten inne i oppvarmede lokaler en del år nå.

Vil ikke tilbake til utelagring.

Skal man få til dette innen fornuftige priser bør man forsøke å få til et "spleiselag" lokalt.

Viser til denne tråden som var oppe her på båtplassen for en tid siden. :smiley:

Redigert av GOE (see edit history)

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Mange av innelagringene er jo i kaldt-lagre og fort tilnærmet like kalt inne som ute. temperert lagring er jo enda dyrere. Kan det bli "rått" i slike kaldt-lagrings-lagringshaller - hvor det kommer mindre luftgjennomstrømning? Og ved vårpussen - vasker folk båtene innendørs? Blir det da veldig fuktig miljø?

Link to post
Share on other sites

Har selv lagret båten inne i oppvarmede lokaler en del år nå.

Vil ikke tilbake til utelagring.

Skal man få til dette innen fornuftige priser bør man forsøke å få til et "spleiselag" lokalt.

Viser til denne tråden som var oppe her på båtplassen for en tid siden. :smiley:

Der kom det ikke frem flere konkrete poeng hvorfor båten bør lagres inne i hall. :confused:

Link to post
Share on other sites

Der kom det ikke frem flere konkrete poeng hvorfor båten bør lagres inne i hall. :confused:

Ok, fordelene med innelagring i oppvarmede lokaler er slik jeg ser det:

Behaglig å utføre reperasjoner og vedlikehold.

Slippe å være redd for at noe fryser i stykker i løpet av vinteren, frostsikring av motor pga.

at det ikke skal bli rust.

Eventuelle olje eller lakk arbeid kan utføres uten å tenke på temperatur.

Puter og diverse kan bli lagret i båten.

Båt og utstyr blir ikke så lett tilgjengelig for tyver og hærverk.

For egen del har også det sosiale en del å si, siden det er flere som arbeider med båten om vinteren.

Båtprat over en kopp med kaffe gjør godt når båten står i opplag. :wink:

Redigert av GOE (see edit history)

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

De fleste båter er vel laget mtp at de skal tåle å være ute, både sommer og vinter.

Har man vinterhavn uten isproblemer så er det ingenting i veien for å ligge ute. Jeg snakker da om noe større båter, 20-25 fot og oppover. Tenker på at det er flere tusen kg som skal forflyttes med kran og stropper. Skal ikke mye feil til før skroget kan få store belastninger. Kan man ligge på sjøen blir naturligvis sesongen lengre også, det kan bli fine turer selv om det ikke er sommertemperaturer. Jeg ser naturligvis poenget med landsetting hvis det skal gjøres vedlikehod/reparasjoner som krever tilgang undervanns. Og oppvarmet innelagring sparer deg for overdekking og frykt for frostskader på kjøleanlegg etc. Og utvendig finish holder seg nok fin lenger.Men for noen priser! Masse morsomt og nyttig til båten å få for disse ganske mange lapper. Gygra ligger iallefall på sjøen året rundt og tar ingen skade av det. Og er det en fin lørdag som frister til en tur ut så er det bare å starte det grønne dieseldyret og putre ut, Eberen gjør det varmt og godt på et kvarters tid og kaffen smaker ekstra godt!

Valget av vinteropplag avgjøres vel for de fleste av hvilke muligheter man har.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

Må bare si meg enig med med flere andre her.

 

Dette er min første vinter i boblehavn og det er virkelig hyggelig å ha båten ute.

 

Jeg reparer og oppgraderer lager middag og koser meg!

 

Bare tanken på å ha båten på land, innelukket eller på en kald opplagsplass gjør meg nesten syk.

 

3 dager i juni skal jeg på land for nye anoder og bunnstoff, det får holde.

 

Lykke til med valget!

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...