Jump to content

Hva gjør man med en 4-takter som har vært i vann?


liverglimt

Recommended Posts

2 takt eller 4 tak blir vel mye det samme. Vask den ren innvendig og utvendig, med ferskvann øyeblikkelig etter at den tas opp av saltvannet. Skift olje og start opp. La den gå seg god og varm og skift olje igenn og igjenn til det ikke er mer skummdannelse i oljen.

 

Det elektriske anlegget krever kansje ekstra behandling med vasking og tørking etc. før du får den i gang.

 

Forgassere krever nok også sitt, med vasking og tørking etc. En liten vannperle i en dyse kan være nok til at du ikke får start.

Link to post
Share on other sites

Det første du skal gjøre er å sørge for at det ikke står strøm på motoren. Neste trinn er å tappe all olje fra motor, girhus ol. Deretter skal du "bade" den i ferskvann, Spesielt all elektronikk, starter som dynamo, opne så alle oljeplugger igjen, ta ut tennplugger eller på diselmotor: dysene eller glødepluggene for deretter å dreie motoren rundt for hånd. Dette for å få ut all fuktighet og vann i innsug, kanaler og sylindre slik at du unngår hydraulisk låsing ved oppstart, monter. "Tørk" motoren spesielt elektronikken med en varmepistol, pass på så det ikke blir for varmt. Det finnes en elektrospray som er fuktfordrivende, bensinstasjon el marinebutikk, sray på denne på alle el-koblinger for å unngå irr etter en tid. Forgassere demonteres og blåses rene med trykkluft, hensikten er å få ut alle vannperler, dem tetter dysene. Fyll på alle oljer, koble til strøm og prøv å få start så fort som mulig. Dette for å få ut alle saltrester fra motorens indre. Etter oppstart skifter du olje igjen. Om mororen ikke starter kan det skylles kortslutninger pga saltvannet, du må da foreta en omfattende feilsøking i el systemet og reparere dette fortest råd. Jo fortere du får startet motoren og byttet oljer jo større sjanse er det for at du slipper å renovere hele motoren. Med sjøvann på lagerflatene inne i motoren vil korosjonen ta knekken på disse ganske fort, derfor er det viktig å få start så fort som mulig om ikke annet på en provisorisk måte.

PS. Rent vann skader ikke elektonikk, starter og dynamo uten spenning. Sløs med vannet.

Lykke til.

Redigert av Steinar S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PS. Rent vann skader ikke elektonikk, starter og dynamo uten spenning. Sløs med vannet.

Jeg vil heretter rette meg inn etter at denne formuleringen om ferskvann fra spingen er den gjeldende og korrekte oppfatning av hvorledes vann virker inn på motor og elektronikk.

 

 

(Etter å ha mistet flere mobiltelefoner x antall ganger i toilettskål og vaskebøtte med vann forstår jeg at dette trolig er korrekt. )

Link to post
Share on other sites

Jeg vil heretter rette meg inn etter at denne formuleringen om ferskvann fra spingen er den gjeldende og korrekte oppfatning av hvorledes vann virker inn på motor og elektronikk.

(Etter å ha mistet flere mobiltelefoner x antall ganger i toilettskål og vaskebøtte med vann forstår jeg at dette trolig er korrekt. )

 

Skjønte jeg deg riktig med at du hadde fått dem til å fungere?

Link to post
Share on other sites

Er motoren løftet opp av vannet, hvordan står den nå. Har den stått til tørk? Fortell litt mer om forløpet. Men det er best å få den fra sjøvann og rett i ferskvann uten opphold hvor luft kommer til.

 

Dette var ett generellt spørsmål, jeg holder selv på med en motor som har vært en tid på land. Den skal jeg nok klare å få til å gå. Det som er interessant er hvor lenge den blir å gå. Hvilke fallgruver, hva man må huske på osv. Selv om man har husket på "alt" så er det alltid noe man glemmer. :-)

 

Derfor denne lenken.

Link to post
Share on other sites

Skjønte jeg deg riktig med at du hadde fått dem til å fungere?

 

Dette er på siden av tråden:

 

Har mistet flere mobiltelefoner i toilettskål og i vannbøtter.

 

Har umiddelbart lagt dem i rennende vann - de virker fremdeles: en for Norge, en for Sverige, en for Danmark og en for Tyskland, i tillegg en for billig korttelefon.

 

Siste telefon mistet jeg i toilettet i går etter en lengre skitur i Rondane.

 

Den virket først etter 24 timers tørking - i dag.

Link to post
Share on other sites

Den tiden det tar fra motoren kommer opp av vannet til den blir tatt under behandling er veldig kritisk for videre levetid. Hvis den har stått og det har kommet luft til før den ble begynt på tror jeg ikke den har så lang levetid mer. Hva har blitt gjordt med den. Vasket i ferskvann? Smørt inn med olje? Olje i sylinde? OSV. Det er mange faktorer her som spiller inn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...