Jump to content

Støpe Skibsplast emblem?


classic fiberglass

Recommended Posts

I hobbyforretning får du kjøpt det du trenger. Vet ikke hva det heter, men jeg brukte noe rød-brun hobbygummi for noen år siden til tilsvarende jobb. Varma det til flytende, helte over, venta til det størkna og hadde da en relativt bløt gummi negativ. Enklest om du tar av skiltet og legger det horisontalt, men det lar seg sikkert også gjøre der det står med å bygge rundt ei bunn og side-tett form. Vet ikke om denne gummien tåler feks epoxy. Hvis ikke er det jo bare å overføre til gips via en positiv og deretter lage ei ny gips negativ form.

Om du går Skibsplast i næringa, så skyld ikke på meg!!!!

 

Er du sikker på du ikke kan få originalen hos Skibsplast?

Link to post
Share on other sites

Tror ikke gips er optimalt som første "form".

En klump myk plastilina vil kanskje være tingen dersom det ikke går an å ta merket løs fra skroget uten å ødelegge det. Så støper du en en gips-positiv som du kan trykke ned i et kar med (flytende) voks (glider eller talg-/stearinlys). Nå har du en form som er lett å bearbeide, og enkel å lage på nytt dersom det skjærer seg totalt. Epoxy bli sikkert bra, men det kan jo bli problemer med temperatur dersom du lager en form av voks ettersom epoxyen utvikler varme under herdeprosessen.

Lateks kan sikkert også brukes til å lage form av.

 

 

 

Tror uansett du må lage et par tre former før du blir fornøyd med finishen mtp originalens tilstand

Link to post
Share on other sites

Takk så langt!

Ser ut til at dere har peiling på dette :yesnod: Skiltet er fra 60 tallet, har hørt med fabrikken, de trakk på :smiley: og sa dessverre "er ikke å få tak i"!

Skiltet er løsnet fra skroget, det ble bare lagt slik for bildetaking, det må flikkes endel på før avstøp tenker jeg.

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Myk plasteline har jeg brukt en del ganger for kopiering med bra resultat, men å få til det skiltet med den metoden ser jeg på som nærmest håpløst. Du får den garantert ikke løs igjen uten en eller annen form for deformering. Men det koster selvfølgelig lite av både tid og penger å prøve!

 

Kan du legge det horisontalt så sørg for å sjekke slipp overalt, smør inn med vaselin eller tilsvarende og gå for gips negativ direkte. Legg in ståltråd armeringer der du vurderer at det trengs. Har trua på at det går bra!!!

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...