Jump to content

VHF fra USA - fullt mulig å bruke her?


Stevens

Recommended Posts

Hei,

 

jeg tror dette fortjener en egen tråd.

 

Jeg har bestilt en slik en fra USA. Koster ca. kr 1700 levert i USA. Den har en internasjonal kanalinnstilling, og i følge forhandleren:

 

"It does have the international channels which are compatible with European frequencies but it does not have the CE certification." Og "The Standard Horizon radios which we purchase in the US are FCC compliant and not CE certified for use in Europe. The same is true for Icom. Both companies have offices in Europe. Radios purchased thru Icom or Standard Horizon Europe are CE certified for use in Europe. "

 

Den har nok ikke L/F kanaler, men det gjør ikke stort synes jeg.

 

Tanken var å ta VHF kurs og eksamen, og registrere radioen gjennom Telenors radio-amnesti.

 

...hvis da altså den fungerer teknisk, både hva angår kanalfrekvenser og DSC nødkalling.

 

Har fått litt ulike tilbakemeldinger hittil. Har også sendt en mail til Standard Horizon, men er det noen her som vet om dette teknisk sett vil fungere her til lands? Og, er det noen som vet om Telenor evt. vil ta forbehold mot kurant men CE-umerket utstyr?

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Amnesti ordningen som du referer til på Sjøassistanse siden gjelder denne dersom en ikke har gyldig konsesjon.

Det er dermed ikke en amnestiordning for "ikke typegodkjent utstyr" som det her refereres til.

 

Når det gjelder godkjenning av VHF-apparat for bruk i Norge er det Post og Teletilsynet godkjenner de ulike typer og modeller.

 

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Her vil det nok bli mye synsing vil jeg tro, og jeg skal starte litt...

 

Denne er ikke CE merket, greit nok... men hvordan sjekkes dette av Telenor da... Standard Horizon selges da i Norge også om jeg ikke tar feil.

 

Det er sikkert noen som kjenner til hvordan Telenor sjekker om radioen er CE merket, om de da gjør det..... Det rekker vel at modellen er typegodkjent i Norge, og det er vel de fleste... Det er jo vanligvis kun en bokstav som sier at dette er for det europeiske markedet...

 

Jeg er nok ikke i tvil om denne radioen vil fungere i kongeriket..

 

Men det er nå min mening da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at den vil virke, men amerikanerene har gjort en splitting av duplex kanaler som vi benytter bla. her i Norge, og delt dette opp i flere simplex kanaler som har benevelse A og B.

 

Duplex:(dvs. at en sender på en frekvens og mottar på en annen)

Simplex:(sender og mottar på samme frekvens)

 

Dette vil medføre at ved anrop mot kystradiostasjonene på enkelte arbeidskanaler vil det bare fungere i ene retningen. Enten vil kystradio høre deg, men du vil da ikke høre svaret fra kystradio, eller så vil du høre kystradiostasjonen, men de vil ikke høre deg.

 

Kanal 16 og andre ordinære simplex kanaler vil imidlertid fungere på alle disse apparatene.

 

Mvh

Jo Eirik

Redigert av Jo_Eirik (see edit history)

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at den vil virke, men amerikanerene har gjort en splitting av duplex kanaler som vi benytter bla. her i Norge, og delt dette opp i flere simplex kanaler som har benevelse A og B.

...

Dette vil medføre at ved anrop mot kystradiostasjonene på enkelte arbeidskanaler vil det bare fungere i ene retningen. Enten vil kystradio høre deg, men du vil da ikke høre svaret fra kystradio, eller så vil du høre kystradiostasjonen, men de vil ikke høre deg.

Egentlig ganske merkelig: VHF burde da være en global standard. Skip (med VHF ombord) beveger seg da fra land til land av og til. Vil dette si at Amerikanske cruiseskip f.eks. har trøbbel med å snakke med Norske kysradiostasjoner over VHF :confused:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Egentlig ganske merkelig: VHF burde da være en global standard. Skip (med VHF ombord) beveger seg da fra land til land av og til. Vil dette si at Amerikanske cruiseskip f.eks. har trøbbel med å snakke med Norske kysradiostasjoner over VHF :confused:

Det er forskjeller i kanalplanene, og det krever bare at radioen har mulighet for å skifte mellom flere kanalplaner.

 

Med hensyn til å se forskjell på radioer fra samme produsent, og kanskje avgjøre om utstyret er CE-merket, så krever konsesjonssøknaden at du oppgir radioens serienummer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...