Jump to content

Utførsel av varer


EspenH

Recommended Posts

Har kikket litt rundt i emnene, men ikke funnet noen gode svar. www.toll.no er heller ikke særlig oppklarende...

 

Vi skal på langtur, og være ute i 14 mnd. Hvordan er reglene i forhold til å kjøpe varer som skal brukes ombord på utførsel, dvs. slippe å betale norsk mva. Har noen erfaringer med dette?

 

Det gjelder i første omgang nye seil, som vi ønsker å slippe å betale norske mva på. Siden seilene blir nokså slitt etter mye sol og salt, synes det urimelig å skulle betale norsk mva.

 

Noen erfaringer?

 

mvh

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Kanskje du kan prøve å snakke med en skipsspeditør?

Har ikke erfaring med dette i Norge, men fra Skottland og Shetland. De leverte varene moms- og avgiftsfritt rett i båten. Det var ikke seil vi kjøpte da, men mulighetene til å bli påseilet :crazy: (uff den var blaut...)

 

Regner med at fiske- og fraktbåter gjør det samme her til lands.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Vet ikke så mye om akkurat dette, men i utgangspunkt slipper du momsen dersom du eksporterer seilene. Så du må ha en utenlandsk kjøper med utenlandsk adresse som har bestillt.

 

Dersom du allerede har bestillt og det som privatperson vil jeg tro at du kan glemme hele greia. Har du ennå ikke bestillt og kan ordne det at bestillings- og leveranseadressen ligger utenlandsk har bare den utenlandske mottaker kravet på seg å betale den utenlandske momsen ved import.

 

Og så finnes det sikkert regler for den yrkesmessige utenriksfarten. Men da ville jeg begynne å forhøre meg hvordan du får skuta din inn i et tilsvarende register.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig å bestille varene fra Norge, men de må da ligge i karantene på et tollager til duforlater landet. Siden det ikke er noen offisiell måte å "sjekke ut" av landet på når man skal seile ut med egen båt, vet jeg ikke akkurat hvordan dete fungerer i praksis. For mitt vedkommende ble det for mye byråkrati, i tillegg til at et tollager koster penger, til at jeg orket å gjøre noe med det.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Siden "alle" vet mye om import av varer fra utlandet så skyldes vel det at ting stort sett er dyrere i Norge enn i utlandet og da vil det vel være bedre å kjøpe disse i utlandet? Du vil da ta disse på export og slippe moms/vat i landet du kjøper fra siden du er utlending (med deres øyne) og uten tvil skal ut av landet.

Alternativt kan du vel kjøpe ting fra Norge og sende dem til deg selv på en poste restante addresse (postkontor) et eller annet sted i utlandet. Da vil du slippe norsk moms, men vil kanskje måtte betale moms/vat i det landet du er! Dette kan du vel unngå ved å sende varene/gå til en (tollmessig) frihavn og dem finnes det en del av. Mange veier til Rom. lle tror at det henspeiler på byen Rom/Roma, men det korrekte har visst å gjøre med drikken rom uten at jeg husker hele historien.

Lykke til og god tur fra en av de mange som drømmer om å gjøre det samme, men kanskje ikke får realisert det? :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg vet da litt om dette siden jeg har kjøpt mye og tatt på utførsel når jeg bidde i Qatar. Kravet fra tollvesnet er enkelt og greit at du vanlig dødelig skal ha en bolig adresse i utlandet. Jeg tok det aller meste med meg med fly, da ble momsrefusjonskjema stemplet av tillvesnet når jeg forlot landet, og det firma jeg handlet av refunderte momsen til med når jeg returnerte dette skjema...

 

Fikk også større duppdingser sendt med container, da er det litt opp til det landet en bor i hvordan dette skal håndteres.. normal så betales det lokal moms ved import der...

 

Skal du seile på egen kjøl, så vil jeg tro at dette blir noget vanskelig... i allefall om seilbåten er norskregistrert.... Det enkleste er å underøke hos en skipshandel... Jeg brukte Sjur Lothe i Haugsund, de ordnet alt.... Jeg tror ikke dette blir så helt enkelt med dine seil...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke bestille dine seil fra en utenlanskseilmaker for så å hente de i et EU land. Da slipper du norsk moms.

Men unngå Sverige siden de også har 25%... som denne avgiften

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette kan jeg lite om, men kom på en mulighet til kaanskje å kunne omgå dette på?

 

Om du skal seile båten din ut fra Norge så kan du ha med de seil du skal bytte til om en tid - seil til et EU-land (Danmark?) og bestill lagring og forsendelse til Spania? 8 måneder senere. Da burde du vel kunne slippe unna det meste av avgifter, eller er jeg helt på jordet her?

 

Eget reisegods bør vel ikke fortolles momsbelegges ved denne måten?

Men som sagt, så kan jeg ikke noe om dette - liker bare å forsøke å tenke kreativt. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dette kan jeg lite om, men kom på en mulighet til kaanskje å kunne omgå dette på?

 

Om du skal seile båten din ut fra Norge så kan du ha med de seil du skal bytte til om en tid - seil til et EU-land (Danmark?) og bestill lagring og forsendelse til Spania? 8 måneder senere. Da burde du vel kunne slippe unna det meste av avgifter, eller er jeg helt på jordet her?

Tja, vet ikke jeg... men innefor EU så er alt momsbelagt... du betaler moms i kjøpslandet og kan fritt ta det med det hvor du vil innefor eu.. om du kan unngå dette på noen måte er jeg ikke sikker på... men det er vel på kanten av loven.... og det liker "vi" dårlig her på baatplassen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja, vet ikke jeg... men innefor EU så er alt momsbelagt... du betaler moms i kjøpslandet og kan fritt ta det med det hvor du vil innefor eu.. om du kan unngå dette på noen måte er jeg ikke sikker på... men det er vel på kanten av loven.... og det liker "vi" dårlig her på baatplassen..

Om det er på kanten vet jeg ikke, men jeg oppfordrer selvsagt ikke til det. :nonod:

Hva jeg sier er at om seil er kjøpt og betalt og tatt med som del av seilgarderobe, så er jo dette å regne som reisegods ut av Norge.

 

 

Henter du det på posten (eller annen speditør) så er det ikke reisegods.Reisegods er noe du har med deg.

Ser den problemstillingen, men det går sikkert å kalle dette noe annet. Her er det snakk om at en seiler skal seile fra Danmark og rundt Frankrike og inn i Middelhavet. Ønsker da å lagre deler av oppakning, samt seilgarderobe for bedre plass og seilegenskaper - for deretter å få dette tilsendt til ønsket sted i et EU-land langs Middelhavet. Vil ikke tro at det ikke finnes muligheter for at dette kan gjøres uten at det må betales moms av det hele, men uten at jeg vet dette?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange svar!

 

Jeg har allerede vært litt i forkjøpet og skaffet meg en adresse i England, som jeg skal frakte seilene over til. Så jeg tror det skal gå i orden med seilene. Det jeg lurte på var om noen hadde praktisk erfaring med det samme.

 

Et annet spørsmål i samme gata er om man må utklarere båten fra Norge, med tollerere osv. og få "et stempel i passet" som forteller tollerne i de landet man ankommer at det må tolles for varene der. I så fall sliter man jo litt med å slippe tollen i Norge. Men, hvis det er som en av inleggene sier, at det ikke er noe rutiner for utklarering av lystbåter, er det ikke noe problem.

 

I forhold til å måtte lagre varene på et tollager, kan man vel bare utsette kjøpet til rett før man drar, for så å tolle de ut. Da får man jo nesten en julaften nr to, med masse nytt utstyr!

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Et annet spørsmål i samme gata er om man må utklarere båten fra Norge, med tollerere osv. og få "et stempel i passet" som forteller tollerne i de landet man ankommer at det må tolles for varene der.

Hvor mange kontakter tollen i Norge når de reiser på båttur til EU (Sverige)? Ingen! Du vil garantert ikke få noe problemer med tollen i forbindelse med dette. God tur!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...