EspenH Startet 7.Februar.2006 Del på Facebook Startet 7.Februar.2006 Har kikket litt rundt i emnene, men ikke funnet noen gode svar. www.toll.no er heller ikke særlig oppklarende... Vi skal på langtur, og være ute i 14 mnd. Hvordan er reglene i forhold til å kjøpe varer som skal brukes ombord på utførsel, dvs. slippe å betale norsk mva. Har noen erfaringer med dette? Det gjelder i første omgang nye seil, som vi ønsker å slippe å betale norske mva på. Siden seilene blir nokså slitt etter mye sol og salt, synes det urimelig å skulle betale norsk mva. Noen erfaringer? mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Kanskje du kan prøve å snakke med en skipsspeditør? Har ikke erfaring med dette i Norge, men fra Skottland og Shetland. De leverte varene moms- og avgiftsfritt rett i båten. Det var ikke seil vi kjøpte da, men mulighetene til å bli påseilet (uff den var blaut...) Regner med at fiske- og fraktbåter gjør det samme her til lands. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Vet ikke så mye om akkurat dette, men i utgangspunkt slipper du momsen dersom du eksporterer seilene. Så du må ha en utenlandsk kjøper med utenlandsk adresse som har bestillt. Dersom du allerede har bestillt og det som privatperson vil jeg tro at du kan glemme hele greia. Har du ennå ikke bestillt og kan ordne det at bestillings- og leveranseadressen ligger utenlandsk har bare den utenlandske mottaker kravet på seg å betale den utenlandske momsen ved import. Og så finnes det sikkert regler for den yrkesmessige utenriksfarten. Men da ville jeg begynne å forhøre meg hvordan du får skuta din inn i et tilsvarende register. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Det er mulig å bestille varene fra Norge, men de må da ligge i karantene på et tollager til duforlater landet. Siden det ikke er noen offisiell måte å "sjekke ut" av landet på når man skal seile ut med egen båt, vet jeg ikke akkurat hvordan dete fungerer i praksis. For mitt vedkommende ble det for mye byråkrati, i tillegg til at et tollager koster penger, til at jeg orket å gjøre noe med det. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Siden "alle" vet mye om import av varer fra utlandet så skyldes vel det at ting stort sett er dyrere i Norge enn i utlandet og da vil det vel være bedre å kjøpe disse i utlandet? Du vil da ta disse på export og slippe moms/vat i landet du kjøper fra siden du er utlending (med deres øyne) og uten tvil skal ut av landet. Alternativt kan du vel kjøpe ting fra Norge og sende dem til deg selv på en poste restante addresse (postkontor) et eller annet sted i utlandet. Da vil du slippe norsk moms, men vil kanskje måtte betale moms/vat i det landet du er! Dette kan du vel unngå ved å sende varene/gå til en (tollmessig) frihavn og dem finnes det en del av. Mange veier til Rom. lle tror at det henspeiler på byen Rom/Roma, men det korrekte har visst å gjøre med drikken rom uten at jeg husker hele historien. Lykke til og god tur fra en av de mange som drømmer om å gjøre det samme, men kanskje ikke får realisert det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Jeg vet da litt om dette siden jeg har kjøpt mye og tatt på utførsel når jeg bidde i Qatar. Kravet fra tollvesnet er enkelt og greit at du vanlig dødelig skal ha en bolig adresse i utlandet. Jeg tok det aller meste med meg med fly, da ble momsrefusjonskjema stemplet av tillvesnet når jeg forlot landet, og det firma jeg handlet av refunderte momsen til med når jeg returnerte dette skjema... Fikk også større duppdingser sendt med container, da er det litt opp til det landet en bor i hvordan dette skal håndteres.. normal så betales det lokal moms ved import der... Skal du seile på egen kjøl, så vil jeg tro at dette blir noget vanskelig... i allefall om seilbåten er norskregistrert.... Det enkleste er å underøke hos en skipshandel... Jeg brukte Sjur Lothe i Haugsund, de ordnet alt.... Jeg tror ikke dette blir så helt enkelt med dine seil... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Kan du ikke bestille dine seil fra en utenlanskseilmaker for så å hente de i et EU land. Da slipper du norsk moms. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Kan du ikke bestille dine seil fra en utenlanskseilmaker for så å hente de i et EU land. Da slipper du norsk moms.Men unngå Sverige siden de også har 25%... som denne avgiften Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Dette kan jeg lite om, men kom på en mulighet til kaanskje å kunne omgå dette på? Om du skal seile båten din ut fra Norge så kan du ha med de seil du skal bytte til om en tid - seil til et EU-land (Danmark?) og bestill lagring og forsendelse til Spania? 8 måneder senere. Da burde du vel kunne slippe unna det meste av avgifter, eller er jeg helt på jordet her? Eget reisegods bør vel ikke fortolles momsbelegges ved denne måten? Men som sagt, så kan jeg ikke noe om dette - liker bare å forsøke å tenke kreativt. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Dette kan jeg lite om, men kom på en mulighet til kaanskje å kunne omgå dette på? Om du skal seile båten din ut fra Norge så kan du ha med de seil du skal bytte til om en tid - seil til et EU-land (Danmark?) og bestill lagring og forsendelse til Spania? 8 måneder senere. Da burde du vel kunne slippe unna det meste av avgifter, eller er jeg helt på jordet her? Tja, vet ikke jeg... men innefor EU så er alt momsbelagt... du betaler moms i kjøpslandet og kan fritt ta det med det hvor du vil innefor eu.. om du kan unngå dette på noen måte er jeg ikke sikker på... men det er vel på kanten av loven.... og det liker "vi" dårlig her på baatplassen.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Henter du det på posten (eller annen speditør) så er det ikke reisegods.Reisegods er noe du har med deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Tja, vet ikke jeg... men innefor EU så er alt momsbelagt... du betaler moms i kjøpslandet og kan fritt ta det med det hvor du vil innefor eu.. om du kan unngå dette på noen måte er jeg ikke sikker på... men det er vel på kanten av loven.... og det liker "vi" dårlig her på baatplassen.. Om det er på kanten vet jeg ikke, men jeg oppfordrer selvsagt ikke til det. Hva jeg sier er at om seil er kjøpt og betalt og tatt med som del av seilgarderobe, så er jo dette å regne som reisegods ut av Norge. Henter du det på posten (eller annen speditør) så er det ikke reisegods.Reisegods er noe du har med deg. Ser den problemstillingen, men det går sikkert å kalle dette noe annet. Her er det snakk om at en seiler skal seile fra Danmark og rundt Frankrike og inn i Middelhavet. Ønsker da å lagre deler av oppakning, samt seilgarderobe for bedre plass og seilegenskaper - for deretter å få dette tilsendt til ønsket sted i et EU-land langs Middelhavet. Vil ikke tro at det ikke finnes muligheter for at dette kan gjøres uten at det må betales moms av det hele, men uten at jeg vet dette? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
EspenH Svart 8.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Takk for mange svar! Jeg har allerede vært litt i forkjøpet og skaffet meg en adresse i England, som jeg skal frakte seilene over til. Så jeg tror det skal gå i orden med seilene. Det jeg lurte på var om noen hadde praktisk erfaring med det samme. Et annet spørsmål i samme gata er om man må utklarere båten fra Norge, med tollerere osv. og få "et stempel i passet" som forteller tollerne i de landet man ankommer at det må tolles for varene der. I så fall sliter man jo litt med å slippe tollen i Norge. Men, hvis det er som en av inleggene sier, at det ikke er noe rutiner for utklarering av lystbåter, er det ikke noe problem. I forhold til å måtte lagre varene på et tollager, kan man vel bare utsette kjøpet til rett før man drar, for så å tolle de ut. Da får man jo nesten en julaften nr to, med masse nytt utstyr! Espen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Et annet spørsmål i samme gata er om man må utklarere båten fra Norge, med tollerere osv. og få "et stempel i passet" som forteller tollerne i de landet man ankommer at det må tolles for varene der.Hvor mange kontakter tollen i Norge når de reiser på båttur til EU (Sverige)? Ingen! Du vil garantert ikke få noe problemer med tollen i forbindelse med dette. God tur! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.