Jump to content

Iskra Dynamo koblet mot Ladac


JRK

Recommended Posts

Det gjorde jeg for noen år siden. Mener å huske at børster og regulator er sammenbygget slik at et par ledninger (blikkplater) måtte klippes og loddes Ladac-ledninger til. Har desverre ikke skikkelig oppskrift her og nå men skjemaet til Ingar er til god hjelp....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg nettopp utført. Tok meg en tur til et bilverksted som er spesialister på elektrisk, kjøpte løs børsteholder til den. Bygget om både en 70A og en 100A dynamo, gikk fint det.

Kopiert fra JavaSea sin monteringsanvisning:

 

For å modifisere Iskra dynamoer til bruk sammen med Top Charge TC, trenger man en børsteholder uten regulator. Denne fås kjøpt hos Bema tlf. 37 25 29 50, hjemmeside:

www.bema.no. Det er også mulig å bruke en Bosch børsteholder.

 

Jeg har brukt denne regulatoren med godt hell, fra Maritim, i tillegg har jeg kjøpt betjeningspanelet til den, og får overvåket dynamoene.

Link to post
Share on other sites

Text kopiert fra forumet til båtmagasinet:

 

Det er en forholdsvis enkel sak og bygge om Iskra'n. Poenget er at dene ene børsten skal til minus, og til den andre børsten lodder du fast grønn leder. (klipp av 10cm fra ledning som fulgte med 1204). Klem fast kabelsko, rund, han til denne,slik at det blir enkelt og koble sammen med grønn lisse fra 1204 ombord.

 

Klipp av forbindelse til lokal regulator og lodd av gul tynn lisse som går fra den ene børsten til diodebro. Det er det hele

 

Ladac regulator kan nå kjøre feltstøm for formagnetisering  inn til rotor. På Iskra må du benytte min. 2W ladelampe. Volvo penta har 1,2W pære som std., da er det ikke alltid Iskra'n lader ved oppstart. Bytt ut til separat ladelampe 2W, elelr lodd inn en keramiskj effekt motstand 33ohm i parallell med lampe i "Volvo panel".

 

Etter å ha kjørt en prøvetur og kontrollert syrevekt, etterjuster om nødvendig ladespenningen til 14,4 V (v 20gr), du finner pot.meter på baksiden under etikett. (Obs. billige "gule" multimeter til 50 lappen, kan ha flere tidels volt feil, benytt et kvalitetsinstrument til denne justering)

 

Send meg en IM med Mailadresse så kan jeg sende deg koblingsskjema.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...