Maja Startet 7.Februar.2006 Del på Facebook Startet 7.Februar.2006 https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8534/Maja.jpg Jeg har byttet motor til en 117 HK SABB/Ford, og hadde tidligere en 100HK SABB/Ford. Propell og gear er dimensjonert ut fra 100HK. Jeg er ikke ekspert på dieselmotor og lurer på om det er mulig å justere med den nye motoren til 100HK, og opprettholde maks turtallet på 2500o/min. Hensikten er at motoren ikke skal få for lav belastning og sote ned! Kan dette gjøres ved å justere dieselpumpa? (Lucas/CAV pumpe) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
870 Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Det går helt fint, men jeg hadde ikke justert ned maskinen litt ekstra hk skader ikke, du trenger jo ikke å bruke dem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maja Svart 7.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Hvordan gjør man dette med pumpa. Kan man gjøre dette selv? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 7.Februar.2006 Del på Facebook Svart 7.Februar.2006 Dette kan du ikke gjøre selv, hvordan skal du vite når du har justert nok... slik at den yter 100 hk.. Jeg hadde kjørt på 2500 o/min jeg da... selv om denne er oppgitt til 117 gamp... Motoren tar ut den effekten den trenger ved 2500 omdreininger... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Wicma Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 (redigert) Ned trimming??????????????? Folk higer vel stadig etter flere hester, større stall jo bedre. Hvis du skal juster den ned til akkurat 100 hk, må motoern i bremse benk. Tror ikke det er noen standard for hvor mange tørn på skruen som samsvarer med antal hk du fjerner. De 17 hestene er gode å ha når båten er ferie lastet. Når båten er ferie lastet klarer den alikavel å oppnå 2500 o/min. Men ikke kjør den over 2500 o/min det er den ikke bygd for. Er du i tvil om giret tåler det, undersøk med leverandøren. Håper du får stor glede av de ekstra hestene. Lykke til med ny motor. Redigert 9.Februar.2006 av Wicma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JanS/EIR Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Skjønner ikke problemet ditt her, Maja.Føles det ikke bedre å ha noen hester ubrukt i reserve om det skulle trenges en gang? Tenker på slikt som en påkommende situasjon som krever litt ekstra krefter, sleping, hardt vær etc. med hilsen fra Gygra, som marsjer på godt under halv gass. Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kurt Svart 9.Februar.2006 Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Når du kjører på marsturtall må motoren ha den mengde diesel som må til for å produsere nødvendig effekt for å holde ønsket turtall. Hvis motoren (pumpen) justeres ned vil det ikke få noen forskjell annet en at du må skyve gasshendelen litt lenger for å holde turtallet du ønsker. Du trenger ikke å gjøre noe, gled deg bare over at du har noen HK ekstra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maja Svart 9.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2006 Takk for flotte svar hilsen Maja! Maja er ei skøyte på 35fot bygget i 1937. Den ble opprinnelig bygget for segling og hadde da en glødehodemotor på 17HK. Med motoren på 117HK og 32" propell kan jeg sikkrt dra Hurtigruta. Jeg har tidligere opplevd at en diesel motor soter ned (koks belegg på dyser og innvendig i forbrenningskammeret) dersom propellen er dimensjonert for liten i forhold til motorkraften og motoren går med for lett belastning. Vribare vinger er det også og man kan jo bare legge på litt ekstra vinger, men da får jeg trolig for stor propell slipp. Inlegget fra Kurt gir bra forklaring for meg, så trolig går dette bra! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.