Jump to content

Male på båtnavn?


bao

Recommended Posts

Veldig mange bruker en teakplate, med navnet der. Noen maler, noen har klistremerker og andre har messingbokstaver skrudd inn. Ditt valg, men jeg anbefaler en treplate som du fester til båtsiden.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hva er beste måte å feste båtnavn på? Male, klistremerke......?

(Plastbåt)

Jeg ville definitivt brukt klistermerke.

De får du i alle slags mulige farger/form og størrelser.

Dessuten er de enkle å fjerne igjen, uten å sette merke på båten ifall du selger den.

Ingen skjemmende tomme skrue-hull.

En plastsparkel og varmluftpistol gjør jobben.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Ei teakplate er mest brukt vil jeg anta.

 

Jeg anbefaler sterkt å IKKE bruke messingbokstaver, disse blir stygge på kort tid, og Maritim går til og med så langt og sier at det er elendig kvalitet de selger.

 

Jeg vil heller anbefale deg å gå innom steinhuggerier (som lager gravstener til kirkegårder), og kjøpe bokstaver der. Du kan velge mellom mange forskjellige størrelser, og få dem i rustfritt. Har du ikke noe slikt i nærheten, kan du bestille 10mm bokstaver fra Karl S Hansen i Arendal i rustfritt.

 

Et eksempel på navneskilt, kan være slikt som jeg har laget i vinter :

 

Bilde

 

(beklager elendig bilde)

 

Merk : jeg lagde platene i mahogny.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Du får et hvilket som helstreklamebyrå til å lage akkurat den navne-logoen du selv vil ha, i den fargen du vil ha. Du fårdet levert på en folie, som gjør det enkelt å få navnet på plass på båten. Og som sagt ovenfor, det er lett å få av igjen, neste eier vli ære deg taknemlig for å ha brukt forgjengelige materialer til navngivningen.

 

På Hangarskibet var navnet malt og tusjet på under fenderlisten langt forut. Det gikk ikke av -- tusjen altså -- det endte med at jeg måtte vannslipe det bort. maling er altså IKKE det rette ... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dessuten er de enkle å fjerne igjen, uten å sette merke på båten ifall du selger den.

Ingen skjemmende tomme skrue-hull.

Geir :seeya:

du monterer teak eller mahognyskilten med sikaflex....då har du inga skruvhål i båten, o du

har heller inga skruvhål i skilten der fukt kan trenge in !

Jag har själv ikke monterat min, men han som hjälpte mig o tillverka min han rekommenderade dette.

 

skall man ha loss den sen legger man en fin ståltråd bakom o så att säga 'sågar' loss den i Sika'n :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det der likte jeg, Gunga!

 

Det vil jeg gjøre på Furuholmen til våren, når hun er ferdigpusset!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Du får et hvilket som helstreklamebyrå til å lage akkurat den navne-logoen du selv vil ha, i den fargen du vil ha. Du fårdet levert på en folie, som gjør det enkelt å få navnet på plass på båten. Og som sagt ovenfor, det er lett å få av igjen, neste eier vli ære deg taknemlig for å ha brukt forgjengelige materialer til navngivningen.

På Wurth får du en gummi-rull til drillen som brukes til å fjerne reklamemerker på bil. Fatastisk sak, men husker ikke hva den heter. Men du "spinner" bare gummirullen på merket, og det krøller seg av...
Link to post
Share on other sites

Jeg er stor tilhenger av folieskjæring. Fordelen er at du kan sitte hjemme på egen PC og gjøre layouten. Har du et program med litt grafiske egenskaper kan du enkelt lage alle størrelser og typer av båtnavn du måtte trenge i en fil, feks: Båtnavnet i "bue, under: sted og hjemmehavn - til akterspeilet, 2 stk båtnavn i mindre størrelse til fribord eller overbygg, svakt buet båtnavn til bruk på hestesko / redningsbøye, masse båtnavn i mindre format for merking av bensinkanner bager og verktøykasser...osv. Sjekk pris og hvilket dataformat de kan motta hos folieskjærere (de som lager bilreklame og reklameboards). Forhør deg om bredde på folien, og forsøk å få pris pr. meter istedenfor pr. skåret navn. Dette innebærer at du plukker av folie som ikke brukes selv, og setter på motaksfolie, men du kan få utrolig mye ut av noen desimeter folie. Forutsatt rene flater og riktig montering (bruk vann med zalo) sitter folie utrolig bra, men lar seg greit fjerne når man først går inn for det...

 

 

 

PS: Mener at det finnes noe som heter sjablongfolie. Ved å bruke et "sjablongtypsnitt" feks "STENCIL" kan man få tilskåret egne sjablonger til bruk på seilsekker, t-skjorter gummijolla osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...