Jump to content

Anbefaling av AIS mottaker i programmet SOBvMAX?


Seastar

Recommended Posts

Mange grunner til at dette er nyttig

-Redningssentralen vet hvor du var logget sist (forutsatt at det ikke kun er mottaker)

-du ser andre båter og informasjon om disse og hvor de er på vei

 

Jeg vil påstå at den mest nyttige funksjonen er at du mottar mmsi nummeret til de andre båtene, da kan du gjøre ett dsc kall til gjeldene båt og være rimelig sikker på å få svar. Ellers vil jeg fraråde å "grise" til ett radarbilde med ais, på en kartplotter derimot er det toppers.

Link to post
Share on other sites

Ellers vil jeg fraråde å "grise" til ett radarbilde med ais, ...

Det kommer an på radaren. For større fartøy har det kommet radar som slår sammen radarmål og AIS-objekt. Det er både nyttig og ryddig, og om noen år kommer det vel på småbåtradar også. Nytteverdien er kanskje tvilsom for radar med knøttliten skjerm, men da er det relevant å spørre hvor nyttige slike radarer er i det hele tatt.
Link to post
Share on other sites

Hva må jeg ha av utstyr o.l. for å få frem AIS informasjon i SOBvMAX programmet eller andre program som støtter denne funksjonen?

Jeg har "jobbet" med denne saken en stund.

 

Det arbeides visstnok med AIS-mottager "boks" hos forskjellige kartplotterprodusenter.

 

Jeg har sett på om Navmans AIS mottager har utgang til slikt system som du nevner uten å ha fått noe klart svar.

 

Imellomtiden kan det være greit å gjære seg kjent med den offisielle lenken her i Norge fra kystverket:

 

http://www.kystverket.no/?did=9140988

Link to post
Share on other sites

Takker for info, -jeg må si at dette virker interessant.

 

Det skal bli spennende å følge med om det kommer en rimelig fleksibel "blackbox" som kan gi signaler inn på moderne kartprogram.

(F.eks. SOBvMAX , som forøvrig benytter det fremtidsrettede og etter min mening det "eneste brukbare" kartgrunnlaget idag, - nemlig det vektorbaserte C-MAPvMAX)

 

Fant forresten ut at Poseidon tidligere har startet en tråd med masse info på allerede.

 

Ønsker meg en billig og bra mottaker i første omgang, -

så hvis noen har konkrete linker så setter jeg pris på det! :yesnod::smiley:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Prøver meg først på å gjenoppta denne tråden, selv om spørsmålet nå gjelder Tiki Navigator:

Noen som har erfaring med denne AIS mottakeren koblet til en 9-pins seriellport?

ais_pc.gif

 

Fant informasjonen her:

http://www.seatronic.no/pdf_docs/2007/kat_2007_s16-38.pdf

i katalog hos Seatronic.

 

Mine spørsmål:

1. Erfaringer?

2. Kan den brukes med Tiki Navigator Pro 5.0(som har AIS-støtte), eller må det mere jern til?

3. Forstår det slik at denne dingsen bruker GPS tilkoblet PC og at den gjør det gjennom tilkobling til en 9-ports seriellport.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Prøver meg først på å gjenoppta denne tråden, selv om spørsmålet nå gjelder Tiki Navigator:

Noen som har erfaring med denne AIS mottakeren koblet til en 9-pins seriellport?

ais_pc.gif

 

Fant informasjonen her:

http://www.seatronic.no/pdf_docs/2007/kat_2007_s16-38.pdf

i katalog hos Seatronic.

 

Mine spørsmål:

1. Erfaringer?

2. Kan den brukes med Tiki Navigator Pro 5.0(som har AIS-støtte), eller må det mere jern til?

3. Forstår det slik at denne dingsen bruker GPS tilkoblet PC og at den gjør det gjennom tilkobling til en 9-ports seriellport.

 

1: Gode erfaringer etter 2 år i båt med denne.

2: Tiki kjenner jeg ikke til, men jeg har brukt den mot WinChart Nautic med C-map NT.

3: Brukte den via en overgang fra com-port mot USB. Fungerte meget bra. Hadde GPS koblet sammen med denne via den lille ekstra ledningen som henger med kabelen fra NASA.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut!

 

Ser at det er berørt i en annen tråd der du, Astor, har vært aktiv, men spør allikevel:

AIS-dingsen må altså ikke i tillegg kobles til en VHF-antenne el.l. for å vise AIS-funksjonalitet i navigasjonsprogrammet? (Spør om Tiki fordi det sies å støtte AIS og passer til den type elektroniske kart jeg har på pc-en - rasterkart).

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut!

 

Ser at det er berørt i en annen tråd der du, Astor, har vært aktiv, men spør allikevel:

AIS-dingsen må altså ikke i tillegg kobles til en VHF-antenne el.l. for å vise AIS-funksjonalitet i navigasjonsprogrammet? (Spør om Tiki fordi det sies å støtte AIS og passer til den type elektroniske kart jeg har på pc-en - rasterkart).

 

 

AIS-boksen skal kobles til egen VHF-antenne eller via egnet splitter til bruk sammen med eksisterende VHF-antenne.

Antennen mottar signalene DIREKTE fra andre fartøy som sender ut AIS-signaler fra egen transponder.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nasa AIS kan brukes både til pc og kartplotter.

Den kommer med en rs-232 port, men fungerer bra med en usb overgang.

AIS sendes på nmea 38400 hastighet, men det er i tillegg en nmea 4800 GPS inngang.

Dette gjør oppkobling mot pc enkelt, AIS og GPS signaler sendes gjennom samme port.

Har testet denne løsningen opp mot SOBvMAX, SeaClear, WinChart mm. Det fungerer!

- Simen, Seatronic AS

Link to post
Share on other sites

Jeg har installert en ProAIS sender/mottager ombord.

 

Jeg har ikke sett noe forespørsel om konsesjonspapirer.

 

Imidlertid skal senderen programmeres med MMSI nummer og båtens navn.

 

Når det gjelder MMSI nummeret er det slik hos meg at dette er en sperret informasjon som programmeres av leverandør.

 

Og tilgang på MMSI forutsetter VHF-konsesjon.

 

Prisen på min AIS er litt i underkant av kr 9.000 - så jeg vet ikke hvor mye man i dag tjener på egen import.

 

Men enhetene blir sikkert noe billigere fremover.

 

Det er sikkert viktig å sørge for at du får tilgang til programmering av MMSI nummer og tilgang på software for oppgradering av enheten.

 

Jeg har allerede fått en softeware-oppgradering.

 

Også lurt om å se godkjenneningspapirene på senderen hvor bl.a. sendestyrke og andre spesifikasjoner fremgår.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...