Jump to content

Oversikt over waypoints


Jannert

Recommended Posts

Har lett her om et tema rundt waypoints ser "vi" ikke har det. Hva med å lage en egen nedlastbar side med waypoints fra hele landet som vi har kjørt med båt? Dette kan bli en flott base som vi alle kan bruke tuftet på andres erfaringer innen sjøfart. Noen av dere er sikkert så glupe at dere vet hvilket format vi kan bruke og hvordan vi kan få det til!

Er det noen synspunkter på dette?

 

Ps. Jeg skal kjøre en båt fra Bergen til Frøya, følte da at det hadde vært fint å få andres waypoints på en slik tur som har funger bra. Nå har jeg laget meg ei egen rute så nå trenger jeg det ikke men følte at behovet var der når jeg laget den. Kanskje har jeg ikke valgt de helt gode rutene men tror jeg skal finne fram i det jeg har planlagt.

 

Hilsen Jan Arve

Link to post
Share on other sites

Med min minimale kunnskap om temaet høres dette ut som en brilliant ide. Hvis noen vil avvente innspill på format o.l., er det sikkert lurest, men hvis noen føler for å være foregangsmann/kvinne, er det bare å maile det til batdilla@baatplassen.no, så skal jeg ta hånd om utleggingen. Hvem blir først? :cool:

Link to post
Share on other sites

Kryssarklubben i Sverige, Västkustkretsen, har utgitt en waypoint-tabell med posisjoner for flytende sjømerker på vestkysten av Sverige. Den har også med en del tilsvarende for den noske Skagerrak-kysten og for danske farvann http://www.sxk.se/kretsar/vas/produkter/produkter.htm

 

Bilde Bra tiltak. Dette har kartskisser og er til å stole på.

 

På en båtutstilling engang spurte jeg en represenant på stand for sjøkartverket om ikke det var en ide om de laget et tilsvarende produkt... :diving

Link to post
Share on other sites

Vil jo si det da, at har du ikke kjørt den ruta før så må du jo plotte inn ruta på kartet likevell og da blir det vel som en "playstation"  og  med følgende fare for "game over". Så hvorfor ikke kjøre en rute som noen har "tråkket" før? man må jo like vel referere seg til kartet og bruke det man har mellom ørene! I alle fall sparer man mye tid på planleggingen man kan jo endre på ruta hvis man ser at det går rett "vest"!

Link to post
Share on other sites

Hei. .

 

En "offisiell" waypoint liste som den krysserklubben utgir er grei, men å "stole på" waypoint fra oss vanlige dødelige, - nei takk. Har sett alt for mye surr med posisjonsangivelse. Det er sammenblanding mellom minutter - sekunder og desimal-minutter. Noe er i WGS84, noen EU 50 og annet i NGO48 (uten at brukeren vet hvilken datum). Noen posisjoner er funnet under perfekte forhold med DGPS, andre tatt ut fra en håndholdt GPS som så vidt har sett noen få satelitter. Men gode tips om seilingsruter i klartekst er noe annet. Og uansett må en selv stikke ut sine egne kurser, enten det nå er vha. egne papirkart, eller egen GPS og autopilot.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

Håller med Lars H her ovan!

En officiell waypointliste er vel OK ! Det er en 'Lathund' för dem som endast har GPS ombord,

alltså ikke kombinasjon Plotter-gps eller PC-gps ombord !

 

Men ner du kommer der på natten eller i tåke så får du ändå dubbelkolla dessa 'koordinater'

har man lagt waypointen direkt på sjömerket eller ligger dom på rett side i farled osv osv.

Då tar du ju ut waypointen själv, da kunde du like gärna gjort det fra början!

Jag anvender ikke waypointlister, för mig känns det som den 'teknikken' er 15 år gammel !

se hellre på en Laptop-gps lösning eller plotterlösning om båtens storlek medger dette!  :cool:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jag anvender ikke waypointlister, för mig känns det som den 'teknikken' er 15 år gammel !

se hellre på en Laptop-gps lösning eller plotterlösning om båtens storlek medger dette!  :smiley:

Jannert etterlyser en waypointsliste. Da går jeg utfra at han ikke har noen plotterløsninhg selv. En offisiell waypointliste som man vel kan kalle Kryssarklubbens liste, kunne vært en løsning - den er et eksempel på noe man kan stole på. Jeg er enig i at private lister må være grundig kontrollert/verifisert.

 

Selv har jeg hatt nytte av Kryssarklubbens liste inntil jeg i år skaffet meg en Garmin GpsMAP 182Ci som kostet under kr. 8000,- hos Malfix. Med en 182Ci trenger jeg ikke noen waypointliste. Jeg har en Garmin GPS 76 som backup, til den kan jeg på forhånd hente frem waipoints ved hjelp av plotteren.

 

Man kan få en god plotter og en kartbrikke til rundt kr. 9.500,-. Vel, man får vel også en god GPS til rundt kr. 3.000,-. Folk som starter uten noen av delene bør sette seg inn i hva forskjellen kan bety for dem. Klart at differensen er penger det også, men..... :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at en way-point liste kunne være til nytte til de som kan en del om å tegne opp way-points, for å stole blindt på andres way- pointer kan være direkte farlig. Det er riktig som Lars H. sier at det er mye slurv. Til og med sjøfolk slurver med way-points, bare se på en del av de ulykkker som har skjedd til sjøs i det siste. Mange av de kunne man ha unngått dersom way-pointene hadde blitt tatt så seriøse som de er. Dersom noen skal bruke andres way-pointer så vær på vakt. Plott dem inn på kart og følg linjene mellom disse med hauke blikk!  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har leste alle innleggene med falkeblikk og ser at noen prøver å ironisere min ukyndighet mht til waypoints. Jeg bøyer meg dypt i støvet for de som oppriktig mener dette er farlig og absolutt ikke tilrådelig å satse på. Trodde at hvis noen hadde kjørt et spor feks. der jeg kjører mellom skjær til daglig rundt Frøya der et fåtall er kjent. Så kunne de få mine spor jeg kjører jo etter dem med GPS min og nå har jeg mange spor som kunne vært litt av en opplevelse for de som ville hatt det! Men er det farlig å stole på det så er det vel det, det er jo her min ukyndighet mht dette kommer inn. Selv kjører jeg jo mange av rutene alle dager så det har blitt tykke streker og jeg har lagt inn alle skjær og uoverstemmelser med kart. Bla. noen fyr og blinkerter og andre sjømerker. Så jeg ville stolt mye mer på mine spor enn å referert meg til kart, da hadde jeg stått på grunna for lenge siden.

 

Håper på mer innspill til debatten rundt waypoints og sporlogger, for det ble stille her når dere i "admin" kom inn og tok rotta på debatten :headbang:, husk dere har tyngde i forumet her!!

 

Ha en fin debatt  :discuss

Link to post
Share on other sites

Det er mulig vi har snakket litt forbi hverandre her. Det du snakker om nå er det jeg vil kalle for en rute og fravannsbeskrivelse og det er noe annet. Slike beskrivelser kan være verdifulle og nyttige, men de må antagelig innheholde en god del tekst, blider, kartskisser osv i tillegg til eventuelle waypoints.

 

Lager man slike beskrivelser synes jeg det er fint, men man må huske på at folk har forsjellige båter mhp størrelse mastehøyde og dypgående.

Link to post
Share on other sites

Det var akkurat det jeg mente Lasse. Men jeg tenkte at beskrivelse var nok og så at sporloggen ev. waypoins kunne lastes ned fra en data base. Tror at  med bilder og kart vil det bli nokså vanskelig å administrere. Hva mener du Batdilla?

 

Kunne vært noe slikt:

 

Sted:

Båttype:

Størrelse:    Lengde      Bredde    Dybde   Høyde

Link til ev.: sporlog/waypoints

Beskrivelse:

Attraksjoner:

Drivstoff:

Etc.:

Merknader:

 

 

Dette er bare et forslag, kom med ideer dere som kan dette :headbang:

Link to post
Share on other sites

...Hva mener du Batdilla?

Mja, som jeg nevnte innledningsvis, er dette et nytt område for min del. I løpet av tråden har jeg sett argumenter både mot og for. Den tekniske delen finner vi alltids en løsning på. Spørsmålet er hvor stor oppslutning en slik sak vil få. Jeg har allerede brent meg på et prosjekt som forslagsstiller og jeg hadde tro på, men etter hvert viste det seg at veldig få andre hadde tro på det, så det ble lagt på is. Skal vi utvikle noe for en slik sak, kreves det et visst minimum av interesse for å bruke det slik at man ikke sitter og programmerer mer eller mindre forgjeves.

 

Ut fra interessen så langt, virker det ikke som det er et overlevende stort ønske om noe slik. Men det kunne tenkes at vi evt. prøvde en enkel versjon til å begynne med. Legge alle opplysningene du nevner i ei pakket fil. Så kan man ha en dedikert tråd i forumet hvor man legger ut sine bidrag. Selve filen kan lastes opp via opplastingsfunksjonen. Hvis så erfaring over tid viser at mange finner det nyttig, og ikke minst, at det kommer inn bidrag, da kan vi vurdere mer avanserte løsninger på sikt.

Link to post
Share on other sites

Har lett her om et tema rundt waypoints ser "vi" ikke har det. Hva med å lage en egen nedlastbar side med waypoints fra hele landet som vi har kjørt med båt? Dette kan bli en flott base som vi alle kan bruke tuftet på andres erfaringer innen sjøfart. Noen av dere er sikkert så glupe at dere vet hvilket format vi kan bruke og hvordan vi kan få det til!

Er det noen synspunkter på dette?

Jeg synes dette er en god ide. Jeg ser det er en del motforestillinger pga. risiko for feil, feil bruk osv. Jeg deler forsåvidt disse synspunktene, men da jeg for noen år siden begynte å søke etter båtinformasjon på nettet var det bl.a. slike ting jeg var ute etter. Med fornuftig skeptisk bruk mener jeg allikevel at dette kan være veldig nyttig informasjon både for nybegynnere og mer barkede sjøfolk.

 

En av de få sidene jeg fant i min søken var http://home.online.no/~rdalen/seilweb/waypoint.htm som inneholder en del waypoins og ruter. Sidene har imidlertid ikke blitt oppdatert på et par år (ser det ut som) og har, som det framgår, også inneholdt feil (uunngåelig??).

 

Redningsselskapets havnebok inneholder nå posisjoner for alle inn- og uthavner. Det er et lite skritt på veien. Svenske farvannsbeskrivelser som det henvises til inneholder også en del slik informasjon. Jeg har sendt inn forslag til Redningsselskapet om at rutene for eskortestrekningene ble lagt ut med waypoints, men har ikke fått særlig respons på det.

 

På min egen hjemmeside http://www.hannah2.net/ hadde jeg også ambisjoner om å få lagt ut en del slike waypoints- og rutebeskrivelser. Så langt har det imidlertid blitt med en farvannsbeskrivelse av den indre leden fra Lyngør til Arendal (men foreløpig uten waypoints - av årsaker som framgår nedenfor), samt noen få  "reisebeskrivelser" med varierende grad av detaljeringsgrad - også disse uten waypoints.

 

Tross ambisjonene har jeg ikke fått laget noen mer detaljerte rutebeskrivelser med waypoints. Etter hvert har jeg nemlig funnet ut at i kystnære farvann hvor jeg oftest går er dette ganske vanskelig, da det er få lange strekk og veldig mange kursendringer. Jeg har lagt opp noen ruter for de strekningene jeg oftest seiler, men disse er litt "grove" i den forstand at det ikke er praktisk mulig å legge inn waypoints for alle kursendringene. Dermed vil det også være farlig å benytte seg av dem uten videre.

 

Selv benytter jeg meg mye av sporlogg, og lagrer disse på plotteren. Disse blir jo mye mer nøyaktig enn en manuelt opplagt rute, men vil inneholde usannsynlig mange kursendringer. Men hvis det finnes en metode hvor slike kunne lastes opp til en database, og derfra lastes ned til en GPS eller kartplotter ville jo det være en god ide. Det burde jo være mulig, siden det er enkelt å overføre slike data mellom en GPS og et kartprogram. En slik sporlogg måtte også være supplert med en del tilleggssinformasjon mht. (maste)høyde, dyptgående osv. og en generell veiledning om den beskrevne strekningen.

 

For ruter utaskjærs, i åpne farvann, overseilingsstrekninger osv. burde det være fullt mulig å legge ut waypoints.

 

Jeg synes absolutt vi bør jobbe videre med denne ideen.

 

PS. Jeg tror egentlig ikke noen prøver å ironisere. De fleste av oss kan en del om noe og lite om mye. Grunnen til at vi er her på Baatplassen.no er vår felles interesse - båt - og et ønske om å utveksle erfaringer, lære noe nytt, og kanskje bidra med noe kunnskap der vi måtte ha det.  :headbang:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Etter innkjøp av GPS er jeg nå på jakt etter waypoints som jeg kan ha nytte av. Gjorde et raskt søk etter waypoint / veipunkt på forumet. Etter det jeg kunne se er det ikke noen tråd eller oversikt over sentrale posisjoner.

 

Ville det vært en ide å lage en tråd / oversikt med waypoints over sentral steder langs kysten. Kanskje et sted hvor man kan legge sporlogger også som kan gjenbrukes av andre.

 

Mulig dette medfører for mye administrasjon, men tenkte jag skulle lufte ideen. Mulig det har vært diskutert før, men da kan kanskje noen vise til den tråden, så kan denne parkeres med en gang!

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Gode kartreferanser er utrolig nyttige når jeg skal planlegge en tur, men jeg bruker konsekvent aldri waypoints som er publisert i blader eller lagt ut på nettet. En ting er at de alltid må kvalitetssikres, men selv om de er aldri så riktige så liker jeg ikke en gang tanken på at flere enn meg selv har brukt nøyaktig de samme koordinatene.

 

Dersom noen av disse andre tror at autopilot betyr at man ikke behøver å holde god utkikk så gjør jeg gjerne litt ekstra arbeid for å sikre at jeg ikke ligger på samme eller motsatt kurs.

Link to post
Share on other sites

Tok meg den friheten å slå sammen med et av emnene som tidligere gikk i denne retningen.

Det var bra! Ser det har har vært diskutert før, ja! Jeg er enig i mange av betenkelighetene som er nevnt før, så det er kanskje like greit å finne ut waypoints selv.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Hej MortenK !

 

dom fleste av oss som navigerer med plotter alt PC har ikke behov av waypointlister,

 

men har du enbart en GPS så kan jag se fördeler.

 

det finns en hel del waypoints på Raymonds seilsider :smiley:

 

du kan ju oxo gå till biblioteket o låne ett levandesjökart o ta ut några extra waypoints för ditt eget område!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg startet en gang en tråd der jeg hadde alle waypointene til alle plassene som er beskrevet i havneforumet for Agder / telemark. Etter det jeg kan huske ble det ikke et eneste svar på denne dråden. Men fila har jeg liggende enda hvis dette kan være av interesse for noen.

 

Kunne ikke falle meg inn å reise på tur etter andres waypoints der man skal stole på dette til navigering. men å kunne finne de fine uthavnene m.m. er jeg gjerne interessert i.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Mulig andres ruter kan være (livs)farlig hvis vispen gjør 35 knop + :cool: og du selv sitter nede på do :sleep:

 

Jeg har det heldigvis ikke med å havne i en besvisstløs tilstand når andres veier skal følges.

I alle år har jeg fulgt og stolt på "andres ruter", lange toppturer på fjellet etter andres ruter, og fjellklatring hvor andres ruter følges slavisk. Og jeg har fått fantastisk fine turer på den måten :yesnod:

 

Jeg ser for meg å kunne mate fine WP`er (leier og havner) inn i plotteren når vi skal seile nordover i sommer. Så slipper jeg å finne opp hjulet på nytt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...