JonnyBoy Startet 8.Februar.2006 Del på Facebook Startet 8.Februar.2006 Jeg har en venstregående 16x17 3-bladet propell på båten og manglet i fjor ca 300 omdreininger på maks turtall. Hva vil være mest effektivt for å oppnå maks turtall: a) redusere diameter til 15x17 b) redusere stigning til 16x16 Hadde satt stor pris på om noen propell-guruer kan gi en kortfattet forklaring på hvilken forandring jeg vil merke i praksis med de to ulike alternativene, i forhold til nåværende propell. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Det blir enklere å svare hvis du gir flere data: Båtmodell. Normalt maks turtall på motor Gear utveksling. Da kan man bruke vår Slipp kalkulator, noe som vil si endel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JonnyBoy Svart 8.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 (redigert) Oops, her er litt mer info: Båtmodell = 23' Marex Normalt maks turtall på motor = 3800rpm Gear utveksling = 1.61:1 Vekt er jeg ikke sikker på, ca 2-2.5 tonn (avhenging av vann/diesel etc) Klarer ca 23-24 knop ved 3500 rpm Dersom jeg bruker kalkulatoren får jeg ca 21% slipp, men dette tallet sier meg egentlig ingenting. Kunne som sagt tenkt meg litt generell info om propeller. Hva skjer i praksis når diameter/stigning forandres? Hvordan skjer med aks, toppfart, drivstofføkonomi etc? Linker eller gode tips til litteratur mottas med takk. ----- Endret: lagt til litt mer info i hht post nedenfor Redigert 8.Februar.2006 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Ehh, glemte en ting jeg også, hvilken maksfart oppnår du idag? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JanS/EIR Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 (redigert) Håper du tilgir at jeg låner tråden din til et propell-spørsmål, JonnyBoy! Hvordan kan man måle at en propell er f.eks. 16x17 ? Har bekommet flere propeller hvor denne betegnelsen ikke er slått inn i metallet. mvh JanS Redigert 8.Februar.2006 av JanS/ m/y Gygra (see edit history) Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Har bekommet flere propeller hvor denne betegnelsen ikke er slått inn i metallet. mvh JanS Det er vanlig at det er slått inn i bosset bak mutter/skive. Så du ser det ikke før disse er fjernet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Hoster du opp ennå mere infor så kan man beregne litt på hva som er grei propell til denne båten... Effekten på motoren er ikke så dumt.. litt infor om skrogformen er heller ikke dumt... men det er vel planende... eller hur.. Formoder det er fast aksel.... Hull Form: Planning eller semi planning ????? Total Displacement: 2500?? kgs Water Line Length: 20 ft antatt av meg Engine(s) Number: 1 Output: ?????? Hk Maximum RPM: 3800 Cruising RPM: 3500 Transmission(s) Type: Straight Drive or Outdrive ?????? Ratio: 1,61 :1 Propeller(s) Number of Blades: 3 Cupped Blades: No Yes Use Prop Diameter: 17 Fyller du inn for spørsmåltegnene så skal jeg se hva jeg finner ut.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
JonnyBoy Svart 8.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Hallo Sydvesten. Har lagt inn informasjon etter beste evne. Båten har hekkagregat, ikke fast aksel. Hull Form: Planning eller semi planning ????? PLANNING Total Displacement: 2500?? kgs Water Line Length: 20 ft antatt av meg Engine(s) BMW Diesel, rekkefemmer Number: 1 Output: ?????? 150HK Maximum RPM: 3800 Cruising RPM: 3500 Transmission(s) Type: Straight Drive or Outdrive ?????? OUTDRIVE Ratio: 1,61 :1 Propeller(s) Number of Blades: 3 Cupped Blades: No Yes VET IKKE (er en vanlig VolvoPenta aluminium, om det hjelper) Use Prop Diameter: 17 Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Her er først utkast fra boatdiesel.com Som en kan se så er ikke propellen du har så halvgærn... om inndata stemmer.... Tror jeg ville forøkt med 16x16 RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 140.6 SAE hp ( 104.8 kW) @ 3800 RPM Max Speed: 24.8 kts Fuel: 9 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 113 SAE hp ( 84.0 kW) @ 3500 RPM Cruising Speed: 22.2 kts Fuel: 7 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 16.0 in. Pitch: 16.6 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 16.0 Pitch: 16.6 Blades: 3 ----------------------------------------------------------------------- For 15" 3 blads propell RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 140.6 SAE hp ( 104.8 kW) @ 3800 RPM Max Speed: 24.8 kts Fuel: 9 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 113 SAE hp ( 84.0 kW) @ 3500 RPM Cruising Speed: 22.2 kts Fuel: 7 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 16.0 in. Pitch: 16.6 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 15.0 Pitch: 17.8 Blades: 3 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Jeg hadde også endel propell -spørsmål for en tid tilbake. Kanskje det kan være noen hint der? Lykke til. Marwin Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
JonnyBoy Svart 8.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Takk for hjelpen Sydvesten. Tror jeg beholder 16x17 propellen inn til videre. Får se om litt kjærlig behandling av motor, drev og skrog i løpet av vinteren har gjort underverker med tanke på turtallet. Håper du tilgir at jeg låner tråden din til et propell-spørsmål, JonnyBoy! Hvordan kan man måle at en propell er f.eks. 16x17 ? Har bekommet flere propeller hvor denne betegnelsen ikke er slått inn i metallet. mvh JanS Ingen problemer JanS, her er plass til alle! Kan forresten nevne at målene på min propell var slått inn i bakkant av propellen. Det var altså ikke mulig å se tallene før jeg hadde tatt propellen av drevet. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Håper du tilgir at jeg låner tråden din til et propell-spørsmål, JonnyBoy! Hvordan kan man måle at en propell er f.eks. 16x17 ? Har bekommet flere propeller hvor denne betegnelsen ikke er slått inn i metallet. mvh JanS Som flere har nevt står ofte dimensjoner stemplet inn i bosset under der mutter og låseskive står. Diameter måler du jo enkelt i tommer fra ytterst på en propellblad og inn til senter av boss. Multipliser med 2 og du har størrelsen/diameter på propellen. Jeg har ikke funnet noen enkel måte å måle korrekt stigningen på en propell. Det finnes imidlertid apparat der man spenner opp propell og måler stigning på bladene. Hadde en slik der jeg arbeidet for en del år siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JanS/EIR Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Takk for svaret,OLPI! Greit det med diameteren, men så var det stigningen da. Går ut fra at tallene angir tommer? Og at første tallet er diameteren? Kan det da være slik at det andre tallet er summen av stigningen på de tre bladene målt i båtens lengderetning? Det skulle forundre meg om ingen her inne vet dette sikkert, forumets samlede kompetanse imponerer gang etter gang! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 (redigert) Stigningen er lengden en propell "skrur" seg fremover på en omdreining. Det første tallet er diameter, det andre stigning, begge i tommer. Redigert: Tenk deg at det foregår i gele', da er det lettere å forholde seg til. Redigert 8.Februar.2006 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hank Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Hvor går grensen for akseptabel slipprosent på en deplasementsbåt? I følge kalkulatoren her på BP ligger min slipprosent på drøye 30%. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 8.Februar.2006 Del på Facebook Svart 8.Februar.2006 Tar sjansen på å henge på en kommentar: Hvis turtall mangler, bør man stille seg spørsmålet: Har det alltid manglet eller er det noe som nylig har skjedd? Hvordan er det med service på motor? Hvordan ser eksosen ut på marsturtall/fullt med proellen innkoblet? Kompresjonstest ble sist utført? Har jeg gjort noe ombord som forårsaker at turtallet mangler? Har den blitt tyngre(mor har stappet den full i alt mulig ting og tang:))? Husk og at turtellerne i de fleste båter "med noen år på hekken" ikke er så nøyaktig som man tror. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.