Jump to content

Propell: forandre stigning eller diameter?


JonnyBoy

Recommended Posts

Jeg har en venstregående 16x17 3-bladet propell på båten og manglet i fjor ca 300 omdreininger på maks turtall.

 

Hva vil være mest effektivt for å oppnå maks turtall:

a) redusere diameter til 15x17

b) redusere stigning til 16x16

 

Hadde satt stor pris på om noen propell-guruer kan gi en kortfattet forklaring på hvilken forandring jeg vil merke i praksis med de to ulike alternativene, i forhold til nåværende propell.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Oops, her er litt mer info:

 

Båtmodell = 23' Marex

Normalt maks turtall på motor = 3800rpm

Gear utveksling = 1.61:1

Vekt er jeg ikke sikker på, ca 2-2.5 tonn (avhenging av vann/diesel etc)

Klarer ca 23-24 knop ved 3500 rpm

 

Dersom jeg bruker kalkulatoren får jeg ca 21% slipp, men dette tallet sier meg egentlig ingenting.

 

Kunne som sagt tenkt meg litt generell info om propeller. Hva skjer i praksis når diameter/stigning forandres? Hvordan skjer med aks, toppfart, drivstofføkonomi etc?

 

Linker eller gode tips til litteratur mottas med takk.

 

-----

Endret: lagt til litt mer info i hht post nedenfor

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Håper du tilgir at jeg låner tråden din til et propell-spørsmål, JonnyBoy!

Hvordan kan man måle at en propell er f.eks. 16x17 ? Har bekommet flere propeller hvor denne betegnelsen ikke er slått inn i metallet.

mvh

JanS

Redigert av JanS/ m/y Gygra (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hoster du opp ennå mere infor så kan man beregne litt på hva som er grei propell til denne båten... Effekten på motoren er ikke så dumt..

litt infor om skrogformen er heller ikke dumt... men det er vel planende... eller hur..

Formoder det er fast aksel....

 

Hull Form: Planning eller semi planning ?????

Total Displacement: 2500?? kgs

Water Line Length: 20 ft antatt av meg

Engine(s)

Number: 1

Output: ?????? Hk

Maximum RPM: 3800

Cruising RPM: 3500

Transmission(s)

Type: Straight Drive or Outdrive ??????

Ratio: 1,61 :1

Propeller(s)

Number of Blades: 3

Cupped Blades: No Yes

Use Prop Diameter: 17

 

Fyller du inn for spørsmåltegnene så skal jeg se hva jeg finner ut..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hallo Sydvesten.

Har lagt inn informasjon etter beste evne. Båten har hekkagregat, ikke fast aksel.

 

Hull Form: Planning eller semi planning ????? PLANNING

Total Displacement: 2500?? kgs

Water Line Length: 20 ft antatt av meg

Engine(s) BMW Diesel, rekkefemmer

Number: 1

Output: ?????? 150HK

Maximum RPM: 3800

Cruising RPM: 3500

Transmission(s)

Type: Straight Drive or Outdrive ?????? OUTDRIVE

Ratio: 1,61 :1

Propeller(s)

Number of Blades: 3

Cupped Blades: No Yes VET IKKE (er en vanlig VolvoPenta aluminium, om det hjelper)

Use Prop Diameter: 17

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Her er først utkast fra boatdiesel.com

 

Som en kan se så er ikke propellen du har så halvgærn... om inndata stemmer.... Tror jeg ville forøkt med 16x16

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 140.6 SAE hp ( 104.8 kW) @ 3800 RPM

Max Speed: 24.8 kts

Fuel: 9 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 113 SAE hp ( 84.0 kW) @ 3500 RPM

Cruising Speed: 22.2 kts

Fuel: 7 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 16.0 in. Pitch: 16.6 in.

Blades: 3 Cupped: No

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 16.0

Pitch: 16.6

Blades: 3

-----------------------------------------------------------------------

For 15" 3 blads propell

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 140.6 SAE hp ( 104.8 kW) @ 3800 RPM

Max Speed: 24.8 kts

Fuel: 9 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 113 SAE hp ( 84.0 kW) @ 3500 RPM

Cruising Speed: 22.2 kts

Fuel: 7 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 16.0 in. Pitch: 16.6 in.

Blades: 3 Cupped: No

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 15.0

Pitch: 17.8

Blades: 3

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk for hjelpen Sydvesten. Tror jeg beholder 16x17 propellen inn til videre. Får se om litt kjærlig behandling av motor, drev og skrog i løpet av vinteren har gjort underverker med tanke på turtallet.

 

 

Håper du tilgir at jeg låner tråden din til et propell-spørsmål, JonnyBoy!

Hvordan kan man måle at en propell er f.eks. 16x17 ? Har bekommet flere propeller hvor denne betegnelsen ikke er slått inn i metallet.

mvh

JanS

Ingen problemer JanS, her er plass til alle!

Kan forresten nevne at målene på min propell var slått inn i bakkant av propellen. Det var altså ikke mulig å se tallene før jeg hadde tatt propellen av drevet.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Håper du tilgir at jeg låner tråden din til et propell-spørsmål, JonnyBoy!

Hvordan kan man måle at en propell er f.eks. 16x17 ? Har bekommet flere propeller hvor denne betegnelsen ikke er slått inn i metallet.

mvh

JanS

 

Som flere har nevt står ofte dimensjoner stemplet inn i bosset under der mutter og låseskive står.

 

Diameter måler du jo enkelt i tommer fra ytterst på en propellblad og inn til senter av boss. Multipliser med 2 og du har størrelsen/diameter på propellen.

Jeg har ikke funnet noen enkel måte å måle korrekt stigningen på en propell. Det finnes imidlertid apparat der man spenner opp propell og måler stigning på bladene. Hadde en slik der jeg arbeidet for en del år siden.

Link to post
Share on other sites

Takk for svaret,OLPI!

Greit det med diameteren, men så var det stigningen da. Går ut fra at tallene angir tommer? Og at første tallet er diameteren? Kan det da være slik at det andre tallet er summen av stigningen på de tre bladene målt i båtens lengderetning?

Det skulle forundre meg om ingen her inne vet dette sikkert, forumets samlede kompetanse imponerer gang etter gang!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Tar sjansen på å henge på en kommentar: Hvis turtall mangler, bør man stille seg spørsmålet: Har det alltid manglet eller er det noe som nylig har skjedd? Hvordan er det med service på motor? Hvordan ser eksosen ut på marsturtall/fullt med proellen innkoblet? Kompresjonstest ble sist utført? Har jeg gjort noe ombord som forårsaker at turtallet mangler? Har den blitt tyngre(mor har stappet den full i alt mulig ting og tang:))?

Husk og at turtellerne i de fleste båter "med noen år på hekken" ikke er så nøyaktig som man tror.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...