Jump to content

Hva er forskjellen : MD21A vs MD21B ?


pontus

Recommended Posts

Har en VP MD21A (av "siste"-utgaven før B-modellen kom) i båten. Har vært på utkikk etter diverse deler til denne som kan være "kjekt å ha" i tilfelle noe skulle ryke.

Ser en del 21B (og 32B) motorer som selges både hele og i deler, men det er sjelden 21A. Lurer derfor på hvilke deler som går om hverandre på disse modellene? Starter / dynamo ser for meg ut til å være likt , men hva med resten? :confused:

Og: Kan jeg f.eks. montere varmeveksler fra en 21B på min 21A? (Kunne vært interessant, da det er jæv...g trangt foran motoren , og den på 21B'en ser mindre ut..).

Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Forskjellen er kun varmeveksleren, A har platekjøler mens B har rørkjøler.

Er for tiden i gang med å konvertere fra A til B, etter 25år var registeret i varmeveksleren historier, sjøvann i frostvæsken.

 

Var heldig og fikk tak i deler fra en kondemnert B, det er definitivt ikke noe alternativ å kjøpe dette nytt....

Link to post
Share on other sites

Er blokka og alle tilkoblinger like slik at jeg bare kan hive ut A-varmeveksleren og skru inn B-utgaven?

Nei, du trenger følgende:
  • Rør fra oljekjøler til vannpumpe. (Dette fordi røret ut fra pumpa har et feil vinkel ift inntaket på B-veksleren.
  • Varmeveksler med tilhørene koblingsstykker, disse passer rett på sirkulasjonspumpa på A-motoren.
  • Festebrakett for varmeveksler.
  • Festebrakett for ekspansjonstank. (Inkl 2 fingjengete 7mm skruer for å feste denne)
  • Endelokk for eksosmanifold.
  • Rør mellom varmeveksler og endelokk på manifold.
  • Festebrakett for dieselfilter.
  • Dieselrør mellom dieselfilter og fødepumpe/innspr. pumpe.
  • Ekspansjonstank.
  • Rør mellom varmeveksler og ekspansjonstank.
Hvis man syrevasker varmeveksleren så må skjøtestussene til koblingsstykkene fjernes, disse er nemlig av stål mens hele varmeveksler ellers er i messing... :headbang:
Link to post
Share on other sites

Nei, du trenger følgende:

...........

 

Tenk om ansatte i verksteder, deleversteder, bruktbutikker etc. kunne svart like raskt, konsist og enkelt som deg, Ingar.

 

Det må jeg si!! :flag:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk vikers!

Akkurat dette var nok litt flaks da jeg som nevnt holder på med denne jobben om dagen.

 

Apropos:

Vi har lenge lurt på hvorfor ingen av de store leverandørene viser noen interesse for å delta på forumet.

Skulle tro de kunne spart tid på det istedet for å sitte i telefonen med hver enkelt kunde og svare på de samme spørsmålene.

For ikke å snakke om den goodwill de ville oppnådd.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Takker for svar :smiley: Greit å vite hva som må være med hvis en skulle komme over noe til salgs..

Ekspansjonstank er allerede montert av forrige eier ,da han hadde installert varmtvannstank og varemeapparat. Har ikke helt fått oversikt over hvordan dette er koblet ,og om det fungerer helt OK enda, da jeg kjøpte båten i fjor høst.

Har en liten lekkasje en eller annen plass i kjølesystemet som jeg ikke har funnet ut av enda. Kommer sigende en dråpe vann som blir "hengende" midt under på varmeveksleren. Tørker vekk, og så er den der igjen etter en times tid... Har trekt til og sjekket koblinger jeg kommer til , men må nok lete mer utover våren.

 

:diving:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...