Jump to content

Trenger spes. håndtak/kryssholt

Sebaldus

Recommended Posts

I akterspeilet på båten min har det vært montert noen håndtak en gang i tiden. Disse tipper jeg var i plast med begrenset holdbarhet.

Nå er de borte og jeg har 2x2 hull tettet med fugemasse.

Synes dette er litt trist og skulle gjerne hatt noen nye håndtak. For å slippe å ta nye hull gjelder det dermed å finne noen som har hullavstand tilnærmet 16,5 cm.

Har tittet i watski og maritim sin katalog samt sjekket ebay uten resultat. Hvis noen har andre kataloger og kan tipse meg om noen slike håndtak hadde det vært helt topp. Kan alternativt sette noen kryssholt der som jeg kan feste jolla i om det er en mulig løsning.

• 8 måneder senere...

Løfter denne...ble ikke noe custom prosjekt den gangen.

Har nå funnet ut at jeg trenger en ekstra puller eller kryssholdt akter mer enn et pyntehåndtak.

Lurer derfor på om noen vet om noe slik med denne hullavstanden. Ser det finnes noen pullere som består av en rund trestokk med to fester. Her kan hullavstand varieres. Men disse selges hos Watski og der koster jo ting skjorta. Lurer også på om de er solide nok og de passer kanskje ikke helt på båten heller selv om litt treverk her og der sakens hadde gjort seg.

Når jeg først er inne på dette hvor mye tror dere jeg bør forsterke innsiden av et tynnt Bavaria-akterspeil før jeg smeller på to nye fortøyningsbeslag? Holder det med noen gode skiver bak eller bør jeg legge noen lagt med matte og polyester først?

Modellen fra watski:

f14217-250.jpg

Redigert av Sebaldus (see edit history)

Hej Sebaldus

vet du hur tjockt laminatet er idag.??

lite beroende av tjockleken, du kan ju tillverke noe små plåter i rustfritt o sette bakom,

men betenk att rett var det er så kansje du skall ta en båt på bogsering o då kan det bli ganske

bra rykk i desse kryssholdter, o er det litt "panikk" o du har en besättningsman ombord

som ikke kjenner til att det bare er 'godväders-kryssholdt' för skyddade innerhavner så ryker dessa

garantert om dom bare sitter der för 'pynt' om du förstår vad jag mener!

man skall alltid förtöja för storm heter det, så det gäller sikkert kryssholdter infestning oxo :smiley:

S/Y Gunga Din

Jepp....skal jeg ha pynt kjøper jeg håndtak. Dette er blitt aktuelt da jeg trenger ekstra vinterfortøyning og noen å feste evet. slep i.

Bør derfor tåle litt. Men vet ikke om jeg gidder hvis det bør gjøres en veldig stor jobb med forsterkning. Legge på matte eller bør jeg plaste inn noe også?

Gode momenter Gunga!

(nei...har ikke målt tykkelsen og hadde vel ikke røpet det hadde jeg målt heller siden svenskefolket sikkert ville ledd seg skakke....)

(nei...har ikke målt tykkelsen og hadde vel ikke røpet det hadde jeg målt heller siden svenskefolket sikkert ville ledd seg skakke....)

´

:lol::lol:

det gör inget Sebaldus her går flere Bav. her oxo.....håller oppe varvsnäringen, reparasjonsvarven :wink:

glömde o säga att mine kryssholter fram/bak sitter med 4 st M10 var o en plate ca 10*20 ca 10mm tjock, hur tjockt laminatet er vet jag ikke.......det blir sikkert litt overkill på din båt,

men kan kansje ge en liten indikation.... :smiley:

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...